Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-29, 18:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Hehe, låter som en långsökt teori Egon

Förövrigt,

black african man
african black man

Vilken är mest korrekt anser ni?
African med versal är korrekt.

När man talar om ett substantiv med både färg och härkomst så kommer färgen före härkomsten, korrekt är alltså "black African man".
Citera
2009-12-29, 19:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Hur tänkte du när du skrev detta fantastiskt konstruktiva inlägg? Men jag antar att det var ett enkelt sätt för dig att få +1postcount? Eller så är du tillräckligt dum för att inte förstå att inte alla bemästrar engelska språket till fullo.
Du är väldigt dum som inte förstår det underliga med ditt inlägg.
Det handlar inte ett dugg om att förstå engelska eller inte, så skyll inte på det.
Det handlar om att du inte håller med om hur något skrivs på ett annat språk
med motiveringen att det inte skrivs så på svenska.

Vem är det som är ute efter +1 postcount egentligen?
Citera
2009-12-29, 19:57
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det handlar om att du inte håller med om hur något skrivs på ett annat språk med motiveringen att det inte skrivs så på svenska.
Vad anser du vore en rimligare och mer sannolikare motivering då? Hypotetisk frågeställning. Det är väl rätt så logiskt att ens gissning huruvida det skrivs med versal eller inte överensstämmer med ens nuvarande språkbild, vilket i detta fall är svenskan och frånvarande versal.
Citera
2009-12-29, 20:18
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Vad anser du vore en rimligare och mer sannolikare motivering då? Hypotetisk frågeställning. Det är väl rätt så logiskt att ens gissning huruvida det skrivs med versal eller inte överensstämmer med ens nuvarande språkbild, vilket i detta fall är svenskan och frånvarande versal.
Mycket logiskt, men jag uppfattade det inte som att du gissade.

Slut på diskussion...
Citera
2009-12-29, 22:32
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
... När man talar om ett substantiv med både färg och härkomst så kommer färgen före härkomsten, korrekt är alltså "black African man".
Ja, bland annat därför att det är mindre känsligt att framhålla ursprung än hudfärgen som sådan — på goda grunder. Vi är alla afrikaner med olika hudfärg och hårfärg och form på örsnibbarna. De flesta svenskarnas förfäder utvandrade från Afrika för sådär 40 000 år sedan. En del blev vita mjölkdrickande exafrikaner.

Tydligen bedöms ordningen vara den motsatta för den afrikanska svarta ankan:
http://en.wikipedia.org/wiki/African_Black_Duck

Alltför mycket har denna vinter hörts om/av den vita bjuvliga ankan.
Citera
2009-12-29, 22:57
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Vi är alla afrikaner med olika hudfärg och hårfärg och form på örsnibbarna. De flesta svenskarnas förfäder utvandrade från Afrika för sådär 40 000 år sedan. En del blev vita mjölkdrickande exafrikaner.
Inte för att jag vill gå in på rasbiologi eftersom det är fel forumdel, men jag vill bara påpeka att det är mer än det yttre som skiljer raserna. Dessutom så var det snarare för omkring 100,000 år sedan som utvandringen skedde. Slutligen så förstår jag inte vad du menar med att endast vita dricker mjölk. Jag diskuterar gärna antropologi med dig i den rätta forumdelen dock. Slut.
Citera
2009-12-29, 23:07
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En del blev vita mjölkdrickande exafrikaner.
Slutligen så förstår jag inte vad du menar med att endast vita dricker mjölk.

Och hur tänkte du den här gången, då?
Citera
2009-12-30, 00:01
Medlem
N0vaks avatar
Hej. Vill ha hjälp att få förklarat vad "my servicks got torn" betyder (vet inte hur det stavas eller vad det är)

hon säger det cirka 00:14

http://www.youtube.com/watch?v=WiWBiTa006g
Citera
2009-12-30, 00:05
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0vak
Hej. Vill ha hjälp att få förklarat vad "my servicks got torn" betyder (vet inte hur det stavas eller vad det är)

Cervix = livmoderhals.
Citera
2009-12-30, 00:05
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0vak

Cervix

Edit: Äsch, dekster hann först
Citera
2009-12-30, 00:16
Medlem
Egon3s avatar
Off topic: Beträffande vågorna av människor ut från Afrika har det på senare tid framförts att källan för den moderna populationen är en kustremsa mitt emot Madagaskar och att den aktuella populationen av förfäder var bara några tusen individer ännu för 70 000 år sedan. Det är en intressant variant på teorin om den akvatiska apan. För flygbolagen är genernas minne av det varma havet en våt dröm.

On topic: Meryl Streep kom "Out of Africa" så sent som 1985.
Citera
2009-12-30, 00:21
Medlem
Aspsusas avatar
Cervix, alltså. På engelska är det väldigt troligt att det handlar om just livmoderhalsen (vilket det helt klart gör i detta fall), men det kan vara bra att komma ihåg att ordets egentliga betydelse är kort och gott hals/nacke.

Isynnerhet i olika medicinska sammanhang, och i synnerhet i formen cervikal/cervical ("cervical cancer" är dock ett uttryck som entydigt betyder livmoderhalscancer), så måste man tänka litet logiskt och inte utgå från att det alltid rör sig om livmoderhalsen, det kan gälla den egentliga halsen/nacken också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in