Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-22, 18:48
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Nån som vet vad "All out, all change" betyder? Det sägs i samband med en tågresa. Snubben lajvar lokförare eller dylikt. "Vi ber alla kliva av", kanske?

"Avstigning samtliga!"
Citera
2022-09-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, alla måste byta (change) tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
"Avstigning samtliga!"

Tack! Hade initialt skrivit "alla kliver av", men ändrade till "avstigning för samtliga".

Kom på att jag funderar över en annan också: "Bless him". Jag vet att det kan översättas "välsigne/bevare honom", men det känns för formellt i sammanhanget. Här uppfattar jag det som att betyda typ "poor thing" ("stackars sate").
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-09-22 kl. 19:04.
Citera
2022-09-23, 17:00
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Kom på att jag funderar över en annan också: "Bless him". Jag vet att det kan översättas "välsigne/bevare honom", men det känns för formellt i sammanhanget. Här uppfattar jag det som att betyda typ "poor thing" ("stackars sate").

Var är "här"?
Citera
2022-09-23, 21:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack! Hade initialt skrivit "alla kliver av", men ändrade till "avstigning för samtliga".

Bla i södra delarna av USA så kan Bless him/her ha den betydelsen, och då ofta med undertonen att personen i fråga är svagsint.
Ofta i formen Bless his/her heart (ibland poor heart) i betydelsen att den stackaren har inte bättre vett än så.
Citera
2022-09-24, 05:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det har samma betydelse.

Wing Nut
Meaning:
(Noun) Someone with big and prominent ears.

Example: He might look handsome but what I really noticed were his wing nuts.

I Australien kan man säga det utan att den man talar om tar illa upp, men i USA är det en förolämpning.

Påminner mig om en australiensare på jobbet som hade utstående öron.

Jag erbjöd mig att förklara en teknisk detalj och då sa han.

-I'm all ears.

Vet fortfarande inte om han var självironisk.
Han måste ha märkt att jag reagerade märkligt då jag långsamt vände mig mot honom och kollade honom rakt in i facet.
Citera
2022-09-24, 10:07
Medlem
MaxWalters avatar
När man köper en dryck(t.ex.kaffe i en pappersmugg)för att ta med sig,heter det ”coffee to go”.

Köper man däremot mat(hämtmat)kallas det för ”takeaway”.

Man säger tydligen inte ”coffee to takeaway” eller ”food to go”. Men om man gör det uppstår nog inget missförstånd.
Citera
2022-09-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
När man köper en dryck(t.ex.kaffe i en pappersmugg)för att ta med sig,heter det ”coffee to go”.

Köper man däremot mat(hämtmat)kallas det för ”takeaway”.

Man säger tydligen inte ”coffee to takeaway” eller ”food to go”. Men om man gör det uppstår nog inget missförstånd.

Kanske för att det går att dricka kaffe medan man går.

Medan det är svårt att äta mat medan man går. Möjligen om det är en smörgås eller korv i bröd.
Citera
2022-09-27, 19:25
Medlem
Hur översätter man ordet "claimant" i sammanhanget att vederbörande har en skuld som ska drivas in av kronofogden? Och motsatsen likaså, alltså den som ska betala skulden. Jag har fått fram begrepp som "borgenär/gäldenär", "fordringsägare", "kärande/svarande" men vill ändå höra mig för så det inte blir fel.
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-09-27 kl. 19:28.
Citera
2022-09-27, 20:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur översätter man ordet "claimant" i sammanhanget att vederbörande har en skuld som ska drivas in av kronofogden? Och motsatsen likaså, alltså den som ska betala skulden. Jag har fått fram begrepp som "borgenär/gäldenär", "fordringsägare", "kärande/svarande" men vill ändå höra mig för så det inte blir fel.
Claimant är "kärande" - dvs den som vill driva in skuld.
Citera
2022-09-27, 21:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

"Borgenär/gäldenär" och "fordringsägare" är väl rätt, medan jag tror att "kärande/svarande" används först när man befinner sig i domstol. Folk i allmänhet har ju svårt att hålla isär begreppen "borgenär" och "borgensman", så "fordringsägare" är kanske att föredra. Om man nu inte insisterar på att folk helt enkelt skall lära sig.
Citera
2022-09-28, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Claimant är "kärande" - dvs den som vill driva in skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
"Borgenär/gäldenär" och "fordringsägare" är väl rätt, medan jag tror att "kärande/svarande" används först när man befinner sig i domstol. Folk i allmänhet har ju svårt att hålla isär begreppen "borgenär" och "borgensman", så "fordringsägare" är kanske att föredra. Om man nu inte insisterar på att folk helt enkelt skall lära sig.

Tack för svar!

Jag valde att köra på både "borgenär" och "fordringsägare" för omväxlingens skull, så jag hoppas begreppen är utbytbara.
Citera
2022-09-28, 09:59
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag valde att köra på både "borgenär" och "fordringsägare" för omväxlingens skull, så jag hoppas begreppen är utbytbara.

Ja, kronofogden använder begreppen i princip synonymt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in