2020-03-25, 19:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag har en känsla av att det hellre blir en än ett på de flesta ord?
Mycket möjligt. Jag har ju för mig att utrum är vanligare än neutrum.
Citera
2020-03-26, 00:28
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Finns det någon regel på vad t ex engelska ord som används i svenskan som sådan får för genus? Heter det t ex "stor lockdown" eller "stort"?

I det här fallet kan man väl komma runt problemet genom att säga till exempel "allmänt utegångsförbud"?

Edit: Hmm, ok, tydligen är det inte riktigt samma sak...
Senast redigerad av Merdive 2020-03-26 kl. 00:36.
Citera
2020-03-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
I det här fallet kan man väl komma runt problemet genom att säga till exempel "allmänt utegångsförbud"?

Edit: Hmm, ok, tydligen är det inte riktigt samma sak...

Frågan handlade om lånord, och pseudolån, och deras genus i allmänhet. Lockdown var bara ett aktuellt exempel jag kom på i all hast.
Senast redigerad av KarlXVII 2020-03-26 kl. 06:40.
Citera
2020-03-26, 10:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Frågan handlade om lånord, och pseudolån, och deras genus i allmänhet. Lockdown var bara ett aktuellt exempel jag kom på i all hast.

Lockdown känns iaf för mig som ett "n" ord, så en, stor, den osv.
Att säga "ett lockdown" låter lika fel i mina öron som att säga "ett bil"

Såvitt jag vet så finns det inga bestämda regler för det, men jag har inte direkt koll.

Ie, det blir upp till känslan vad det blir.
Citera
2020-03-26, 11:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Mycket möjligt. Jag har ju för mig att utrum är vanligare än neutrum.

Den frågan diskuteras i en äldre tråd: (FB) Genus-grammatik i Sverige

Från början fanns det ju tre genus i svenskan: maskulinum, femininum och neutrum. Utrum är en sammanslagning av maskulinum och femininum, så det vore inte orimligt att anta att den kategorin innehåller fler ord än neutrum.
Citera
2020-03-26, 12:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Den frågan diskuteras i en äldre tråd: (FB) Genus-grammatik i Sverige
Åh, jag har inte känt till den tråden! Den måste jag läsa genom!

Citat:
Från början fanns det ju tre genus i svenskan: maskulinum, femininum och neutrum. Utrum är en sammanslagning av maskulinum och femininum, så det vore inte orimligt att anta att den kategorin innehåller fler ord än neutrum.
Det låter ju rimligt.
Citera
2020-04-01, 12:53
Medlem
Sitter och klurar på ett artistnamn och har följande två i åtanke:

1. Conflicted Chameleon

2. Critical Chameleon

Syftet är att det ska vara unikt (vilket båda av dessa är), klinga fint och beskriva mig som är väldigt impulsiv, emotionellt vilse, sjukligt kritisk och självkritisk.

Alternativ 1 är det jag har lutat åt mest, men min fråga är om "conflicted" och "chameleon" beskriver lite samma sak och att alternativ 2 då blir bättre? När jag läser definitioner av orden så får jag de till att gå ihop, men inte helt lätt att vara säker när engelska inte är ens modersmål.
Citera
2020-04-01, 19:05
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic

1. Conflicted Chameleon

2. Critical Chameleon

Syftet är att det ska vara unikt (vilket båda av dessa är), klinga fint och beskriva mig som är väldigt impulsiv, emotionellt vilse, sjukligt kritisk och självkritisk.

Alternativ 1 är det jag har lutat åt mest, men min fråga är om "conflicted" och "chameleon" beskriver lite samma sak och att alternativ 2 då blir bättre? När jag läser definitioner av orden så får jag de till att gå ihop, men inte helt lätt att vara säker när engelska inte är ens modersmål.

Chromatophore
Citera
2020-04-01, 21:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic

1. Conflicted Chameleon

2. Critical Chameleon

Kanske du bara ska heta "Chameleon".
Citera
2020-04-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Kanske du bara ska heta "Chameleon".

Nej, inte unikt. 193 miljoner googleträffar.
Senast redigerad av sumialic 2020-04-02 kl. 13:19.
Citera
2020-04-02, 19:43
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Chromatophore

Internationellt blir det mycket häftigare på svenska, alltså Kromatofor. Ingen jämförelse gemtemot Something Chameleon, som verkar bestämt uppfinningsfattig.
Citera
2020-04-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Internationellt blir det mycket häftigare på svenska, alltså Kromatofor. Ingen jämförelse gemtemot Something Chameleon, som verkar bestämt uppfinningsfattig.

Hur är det uppfinningsfattigt? Chromatophore låter coolt, men makes little sense av det jag får ut ifrån en google-sökning. På vilket sätt beskriver det "väldigt impulsiv, emotionellt vilse, sjukligt kritisk och självkritisk"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in