Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-12, 16:50
  #301
Medlem
Swe1227s avatar
Ps1
Ps2
Ps3
Ps4 (hade jag några månader)

Nu på senare tid har jag börjat spela ps1-spel igen (och i viss mån ps3), men ps2 känner jag inget sug efter att spela!?
Citera
2023-12-14, 16:04
  #302
Medlem
* Philips Videopac G7000 - denna underväldigande konsol fick jag av föräldrarna efter mycket tjatande efter ett NES. Jag var inte helt nöjd.

* NES - något år senare kom en NES in i hushållet och lade grunden för hela mitt liv med TV-spel.

* SNES - sen på bollen fick jag SNES minst något år efter att det lanserats. Mitt NES hade dock gjort ett beundransvärt jobb det där sista året gett och mig ett gäng toppenspel. Men SNES var verkligen värt väntan med några av de bästa spel jag någonsin spelat.

* Nintendo 64 - den första konsol jag skaffat i princip vid lansering då jag nu börjat få egna pengar som jag sparat till maskinen. Jag hade dock fått en försmak av den redan då en polare med välbeställd familj importerat den från staterna flera månader tidigare med spel som Mario 64 och Pilotwings 64. 3D-spelandet var verkligen en revolution.

* Playstation 2 - här hade jag precis flyttat hemifrån och lämnade för första gången Nintendo för Sony. De mer vuxna spelen lockade och gjorde mig inte besviken och mången partyspel i stil med Guitar Hero och Singstar gick varma när det festades i ungkarlslyan. Samtidigt spelade jag en hel del Xbox hemma hos kompisar då fördelningen Playstation och Xbox var i princip 50/50 bland polarna. Under den här tiden skrev jag också för en spelsajt och fick mängder av spel att recensera, goda tider!

* Xbox 360 och Wii - den här generationen provade jag Xbox och gick äntligen tillbaka till Nintendo igen. Det var nog den perfekta kombinationen just då för det visade sig med facit i hand att multiplattformsspelen presterade bäst till X360 jämfört med PS, jag lockades mer av de exklusiva spelen till 360 och Nintendos spel till Wii (och Virtual Console) var som att komma hem till en varm och trygg filt.

* PS4 och Wii U - nu återvände jag till Sony, himla sugen på de remastrade Sonyspelen (tex Uncharted, The Last of Us, Ratchet & Clank) jag missat under förra generationen och jag blev inte besviken. Sedan dess har jag inte sneglat tillbaka mot Xbox en enda gång. Jag uppskattade även Wii U nåt enormt även om den konsolen blivit utskälld. Hela spelbiblioteket från Wii funkade samt att Nintendo släppte många fantastiska spel som sedermera har släppts på nytt till Switch och blivit succéer. Multiplattformsspelen rörde jag givetvis inte till den konsolen.

* Playstation 5 - nu är vi i nutid och den enda "current gen"-konsolen jag har är PS5 och är toknöjd med den! 360'n och Wii Uet är fortfarande inkopplade och up'n running ibland. Min dotter har precis blivit riktigt intresserad av spel så Nintendobiblioteket är perfekt att ha kvar! Jag sneglar mer och mer mot en Switch men känner att det är för sent i den konsolens livscykel att hoppa på den nu så jag inväntar nog Switch 2 och hoppas på att den blir bakåtkompatibel så att man kan ta igen lite missade Nintendospel från den här generationen.

Har även haft GBA, Nintendo DS och 3DS under de eror de varit aktuella, och spelar fortfarande på dem ibland.
__________________
Senast redigerad av Kallfusion 2023-12-14 kl. 16:07.
Citera
2023-12-14, 16:28
  #303
Medlem
tomatlarss avatar
nes
n64
ps1
ps2
gc
pc (fans alltid där men tog över nästan helt här för mig)
ps3 (mgs4 maskinen)
wii
switch
Citera
2023-12-14, 20:31
  #304
Medlem
Dan88s avatar
PS1 1998
Game Boy Color 1999
PS2 2000
PSP 2005
PS3 2008
PS4 2013
PS4 Pro 2016
PSVR 2017
PS5 2020
PS5 Digital Edition 2022
Citera
2023-12-17, 20:11
  #305
Avstängd
Airstrykemans avatar
PS1
PS2
XBOX360
PS4
PS5

och PC, men det är väl ingen konsol.
Citera
2023-12-17, 20:47
  #306
Medlem
Rena spelkonsoller ser min historik ut (och har fortfarande de flesta kvar)

Nintendo:
NES 1987
3DS 2011
GBA SP 2012
DS 2012
DS XL 2012
3DS XL (Snes edition) 2017
Switch 2019

Playstation:
PS2 2001
PS3 2007
PSP (modell 2000) 2008
PS Vita 2012
PS4 2015
PS4 Pro 2021
PS5 2021

Xbox:
Xbox 360 2015
Xbox Series S 2022
Xbox Series X 2023
Citera
2023-12-17, 21:18
  #307
Medlem
Jag fick aldrig ha TV-spel hemma då päronen tyckte det räckte med att det fanns en dator + "du får fyrkantiga ögon så en enhet räcker"...

Minns att jag hela uppväxten var så avundsjuk på alla kompisar som hade TV-spel så jag ville mycket hellre leka med andra som hade TV-spel än gå hem till mig eftersom det på 90-talet inte var så många spel som hade split screen på datorn eller så var man trött på Heroes of Might and Magic 3.

Vissa spel minns jag med verklig värme men skulle antagligen inte vara så road av dem idag.

Sonic, Mario N64, Syphon Filter, Tekken 3 mfl... Antagligen har de inte åldrats väl men då får minnena vara fina!
Citera
2023-12-19, 17:13
  #308
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
PS1
PS2
PS3
PS4
PS5

Gamecube
Wii
Wii U
Switch

Olika Gameboys
3DS

Favoriterna är nog PS2 och 3DS.
Citera
2023-12-20, 16:30
  #309
Medlem
Om jag även får räkna in rena speldatorer så ser min resa ut så här:

Atari ST - Ägdes av min bror, men fick spela en del på den jag med.

Amiga 500 - Samma sak här, inte min egen, men fick spela en del på den. Turrican II, Super Frog, Nitro, Populous 2, Mega-Lo-Mania, Rodland, Pinball Dreams/Fantasies/Illusions var några av favoriterna här.

Commodore 64 - Brorsan skaffade denna efter att han sålt sin Amiga, men även om det väl var en nedgradering rent tekniskt fanns det gott om roliga spel till den. Winter Games, Draconus, Last Ninja, Scumball är några spel jag har goda minnen av.

Super Nintendo - Fick i julklapp, tror det var samma år som den släpptes i Sverige, så 1992? Första riktiga egna spelkonsollen, och förmodligen den som jag ägnat flest timmar åt att spela. Link to the Past, Turtles in Time, Rock n Roll Racing, diverse NHL- och FIFA-spel, Sensible Soccer, Goof Troop, Super Mario World, Super Mario All-Stars, Shadowrun, fanns ju hur mycket kul som helst till SNES.

Playstation 3 - Efter min SNES dröjde det många år innan det blev dags för nästa spelkonsoll. Den släpptes väl i Sverige i mars 2007, och jag skaffade den inte förrän den redan funnits några år, så kanske runt 2010 eller så? Favoritspelen här var Final Fantasy XIII, Gran Turismo och NHL. Ångrar nästan att jag sålde den.

Wii U - Minns inte när jag köpte Wii U, men den hade funnits på marknaden i några år vid det laget. Favoritspelen var mestadels Nintendo-titlar som Super Mario 3D World, Mario Party, Mario Kart, Donkey Kong Country Tropical Freeze, men även exempelvis Xenoblade Chronicles X.

Switch - Hösten 2020 sålde jag mitt Wii U och köpte istället ett Switch, som jag använder än idag. Har inga planer på att skaffa nåt nytt på några år, även om den förstås tekniskt är underlägsen Playstation och Xbox.
Citera
2023-12-20, 16:43
  #310
Medlem
psykoshippiens avatar
C64/NES-gameboy/SNES-PS1-PC. Lirar fortfarande med SNES ibland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback