Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-11, 16:49
  #1
Medlem
Learys avatar
Jag fick under en debatt angående världsekonomi höra om en konspiration som kortfattat sa att Adam smith blev mutad (eller snarare fick betalt) av bank of england på uppdrag att skriva hans bok angående hans syn på världsekonomin och kapitalismen för att de på något sätt skulle tjäna pengar på att folk började göra affärer enligt denna princip.

Är det någon som hört något om denna konspiration, och finns det överhuvudtaget något vettigt underlag/bevis för det?

Personligen blev jag irriterad för att jag tycker det verkar som en idiotisk konspiration som inte verkar trovärdig alls.

beklagar över att jag inte närmare kan förklare konspirationen med detaljer, men om nån hört denna konspiration så får de gärna hjälpa mig!
Citera
2008-12-11, 16:54
  #2
Avstängd
Frågande Freddes avatar
Det finns en myt om frihandel som är att västvärlden skall ha förlorat på frihandel. Verkligheten är att plundringen av 3:e världen blivit ännu mer efektiv med införandet av frihandel. Någon måste ha betalat Adam Smith så varför inte BoE?

Problemet med frihandel är att vissa länder avvecklat sin matproduktion. Nu kan du helt plötsligt inte köpa mat på den fria markaden och vi har svält i många länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback