2008-12-11, 15:05
Medlem
När man kollar egenskaper för grafikkortet så kan man söka efter senaste drivrutinerna. Kan man lite på att den verkligen hittar de senaste?

Jag har ATI radeon HD3650 512 mb. Drivrutinen är 8.479.1.1000 med datum 2008-05-08.
Jag tankade hem en annan, 8.12 och installerade denna men det verkar inte ha hänt något och enligt datorn har jag den senaste installerad.

Är 8.479.1.1000 och 8.12 samma drivrutin bara att den sistnämda har ett kortare namn? Eller är det så att mitt kort, HD3650 inte ska ha den drivrutinen jag laddat ner?
Citera
2008-12-12, 16:00
Medlem
Jag bumpar min egen för att kolla om någon kanske har svaret.
Citera
2008-12-12, 20:08
Medlem
Roraxs avatar
Bara för att du laddar ner drivrutinen och sen installerar den betyder det inte att den alltid byter ut den drivrutinen mot den som redan är installerad. Rekommendation är när man uppdaterar grafikkortsdrivrutin är avinstallera den gamla, starta om datorn och sen installera den nya.

När det gäller drivrutiner för ATI/Nvidia brukar de ha en generell drivrutin för en eller flera serier (8xxx, 9xxx etc)

Den versionen som du listar borde vara olika -8.479.1.1000 skulle kunna förkortas till 8.47 men inte till 8.12.

Så mitt tips om du nu vill uppdatera drivrutinien är att antingen manuellt ange drivruting via aktivitetshanteraren eller avinstallera grafikkortet/gamla drivrutinen och sen köra in den nya drivrutinen så ska allting bli korrekt.
Citera
2008-12-12, 22:33
Medlem
Sikkans avatar
vet ej om det löst sig för dig men för mig var det ett helvete att installera nya drivare till samma krets, dock till en laptop..det blev tilloch med så jävligt att när jag avinstallerade de gamla drivarna (För att ge mig fan på att få in de senaste drivarna) Så vägrade datorn acceptera drivarna först..efter mycket om och men så fick jag in samma drivare som jag hade först..

vet ej om det var vista som fuckade eller om det var just kretsen som bråkade
Citera
2008-12-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
vet ej om det löst sig för dig men för mig var det ett helvete att installera nya drivare till samma krets, dock till en laptop..det blev tilloch med så jävligt att när jag avinstallerade de gamla drivarna (För att ge mig fan på att få in de senaste drivarna) Så vägrade datorn acceptera drivarna först..efter mycket om och men så fick jag in samma drivare som jag hade först..

vet ej om det var vista som fuckade eller om det var just kretsen som bråkade

Det är en laptop jag har. Så du lyckade alltså inte uppdatera utan fick köra med de gamla drivrutinerna? Det suger ju, undra varför det är så för...
Citera
2008-12-14, 21:11
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joente
Det är en laptop jag har. Så du lyckade alltså inte uppdatera utan fick köra med de gamla drivrutinerna? Det suger ju, undra varför det är så för...
Ibland är äldre drivrutiner bättre, än oftare om hårdvaran är äldre. Nyare drivrutiner är anpassade för den senaste generationen grafikkort.

När man struntar i att ta bort äldre drivrutiner ordentligt så ligger ofta vissa instruktioner kvar i drivrutinsregistret och det blir konflikter när en uppgift försöks lösas på två sätt. Resultat; sämre prestanda och instablitet. Att ta bort gamla drivrutiner tar ca 1-2 minuter och sparar dig en massa huvudbry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in