2008-12-12, 16:46
Citat:
Ursäkta, men i vilka andra droger finns det THC i?
Ursprungligen postat av bloodsucker
Till en början kan jag nämna att alkohol och droger redan är ett stort problem. Att legalisera ytterligare en försvårar endast situationen. Speciellt när vi talar om att göra det lättillgängligt. Egentligen har jag ingenting emot den personliga friheten att få bestämma över sitt liv. Dock ska denna inte påverka andra negativt. Mycket tyder på att cannabis har en negativ inverkan på psykomotoriska funktionen. I längden riskerar individen också utveckla emfysem och kronisk bronkit.
I slutändan är det ändå den offentliga sjukvården som kommer få ta hand alla missbrukare. Av den anledningen är det inte längre en fråga om individens rätt, utan det får också vägas mot vad andra tycker. Generellt påverkar drogmissbruk samhället mycket negativt. Personer som röker, dricker och missbrukar har sämre tankemässigt flexibilitet och därmed svårare att fullfölja komplexa tankeoperationer. En legalisering av cannabis skulle genast resultera i en "cannabis-boom" som vi verkligen inte vill ha. Detta skulle retardera samhället.
Av cannabis negativa effekter påverkas även vanliga människor. Exempelvis i trafik där omdömesnedsättande substanser som alkohol redan kräver hundratals liv. Att enligt Vägverket 14 000 per dag kör onyktra är inte heller en lugnande siffra. Jag vill även påminna att THC-koncentrationen har ökat markant i andra droger. Cannabis gör inte saken bättre. Att folk skulle gå över från alkohol från cannabis är nonsens.
I slutändan är det ändå den offentliga sjukvården som kommer få ta hand alla missbrukare. Av den anledningen är det inte längre en fråga om individens rätt, utan det får också vägas mot vad andra tycker. Generellt påverkar drogmissbruk samhället mycket negativt. Personer som röker, dricker och missbrukar har sämre tankemässigt flexibilitet och därmed svårare att fullfölja komplexa tankeoperationer. En legalisering av cannabis skulle genast resultera i en "cannabis-boom" som vi verkligen inte vill ha. Detta skulle retardera samhället.
Av cannabis negativa effekter påverkas även vanliga människor. Exempelvis i trafik där omdömesnedsättande substanser som alkohol redan kräver hundratals liv. Att enligt Vägverket 14 000 per dag kör onyktra är inte heller en lugnande siffra. Jag vill även påminna att THC-koncentrationen har ökat markant i andra droger. Cannabis gör inte saken bättre. Att folk skulle gå över från alkohol från cannabis är nonsens.
Ni som är förbudsförespråkare, ser ni inte ett samband mellan förbudet av alkohol i USA på tills på 30-talet och droger idag?
Då bör man räkna in det faktum att cannabis är mindre kostsamt för samhället, borde inte de vara skäl nog till en legalisering?
Om ni hävdar att cannabis är skadligt pga rökning, dvs fysiska symptom. Då bör ni ju veta att cannabis kan ätas, drickas, appliceras på huden och även andas in ångorna, istället för röken.
Hävdar ni att det är skadligt för den psykiska hälsan, då vill jag ha något som stödjer det. Visst kan antagligen cannabis orsaka psykisk ohälsa, men så kan även alkohol. Alkoholens bieffekter är mycket värre.
För det tredje, människor och djur har en lust att berusa sig... Det kommer aldrig att ändras!