Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-08, 21:11
  #1
Medlem
Rifter666s avatar
Precis som rubriken lyder.

Vad har ni för erfarenheter av prostatit?

Har ni det nu eller har haft?.

Vad finns för tips för att lindra och bli av med detta?

Som ni kanske förstår har jag skiten själv och har haft i 1.5år. Är 25år

Var värst i början men kommer fortfarande attacker som kan vara i flera veckor. Sägs ju att detta ska försvinna med åren men det är en klen tröst när det är som värst.

Själv knaprar jag Pronaxen,Detrusitol och försöker dricka tranbärsprodukter. Inbillar mig att det hjälper.

Kör hårt dela med er av vad ni vet.
Citera
2008-12-09, 21:42
  #2
Medlem
Fru Vs avatar
Jag tror det finns en rätt fin lång tråd om just prostatit i denna del av forumet. Den som söker skall finna!
Citera
2008-12-11, 03:37
  #3
Medlem
Jag är själv inne i en ganska kraftig "protastit-period" just nu. Jag blir lika rädd och deprimerad varje gång, har inte haft det speciellt länge.

Jag inbillar mig att löpning hjälper, hur jävla ont det än gör.
Själv har jag ett par ljumskbyxor(värmebyxor) som fotbollspelare brukar ha, när jag springer. Fungerar även med framgång att ha dem på sig den största delen av dygnet.

Försöker häva i mig omega-3 och diverse vitaminer. Håller just nu på att sluta snusa – tidigare hade jag aldrig i livet ens tanken att sluta snusa. Nu är det fan värt att prova. Funderar även på allvar att bli nykterist, eller i alla fall aldrig mer dricka mig berusad.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Jag tror det finns en rätt fin lång tråd om just prostatit i denna del av forumet. Den som söker skall finna!

Relativt gammal tråd. Inte speciellt mycket disskusion i den heller.
Citera
2008-12-11, 10:04
  #4
Medlem
Rifter666s avatar
Löpning och träning håller jag med om är bra iaf för stunden och ett tag efteråt.
Även bastu är bra.

Just det där med alkohol kan vara lite luddigt. Ibland blossar det upp väldigt av det men ibland märker man ingen skillnad alls.

Hjälper Vitaminer och Omega 3?. Har inte prövat det.
Citera
2008-12-11, 12:32
  #5
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon

Relativt gammal tråd. Inte speciellt mycket disskusion i den heller.

Möjligt men vad jag minns finns svar på vad ts frågade liksom flertalet individer som även de lider av prostatit i den.
Citera
2008-12-11, 12:38
  #6
Medlem
Fru Vs avatar
Nåja skitsamma,

ts: den gängse behandlingen är antibiotika, att sitta på varmt underlag när det är kallt ute samt onani eller sex generellt. Onanera minst en gång om dagen.

Lycka till. Du är inte ensam. Ha på dig långkalsonger.
Citera
2008-12-11, 19:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Hjälper Vitaminer och Omega 3?. Har inte prövat det.

Omega-3 har antiflamatoriska egenskaper, så att försöka få i sig mycket av det skadar inte. Jag vet iofs inte om det ger märkbar skillnad, men med tanke på allt det tycks hjälpa emot(typ allt) så känns det som en väldigt god investering. Vissa vitaminer har också antiflamatoriska egenskaper. Gör säkert ingen märkbar skillnad, men att få brist på någont ämne känns onödigt när man har den här skiten.

Jo, ang alkoholen så är det lite flummigt. Men jag vet inte, det känns onödigt att chansa. Ha kul en kväll och fördjävligt 2 veckor + halvfördjävligt 1månad är inte värt det. En stor anledning är nog att man flummar rätt mycket när man är onykter. Man springer ut och leker i snön, man kan gå lite för lätt klädd och sätta sig på kalla underlag etc.

Hur ser dina symptom ut förresten?
Just nu vill mina bitestiklar gärna svullna(och göra ont, vilket stramar ut i ljumskar och lår), hela underlivet i stort beteér sig handikappat, min rygg tycks vilja brinna upp, min bak (verkligen röven , de där benen i röven) gör ont sålänge den får tryck på sig. Påminner om extrem träningsverk i gluteus men gör mer "obehagligt" ont och sitter i själva skelettet.
Pitten vill gå på toa ständigt också - men den vägrar givetvis tömma helt .
Citera
2008-12-12, 08:29
  #8
Medlem
Rifter666s avatar
Hur ser dina symptom ut förresten?
.[/quote]

Ja det varierar och kommer och går.

Brännande känsla från prostatan
Springa på dass hela tiden.
Ont i nedre delen av magen ibland ryggen.
Kan kännas som ett tryck över urinblåsan.
Känslan av att prostatan växt till en handboll.
Diffus värk från testiklarna

Men i början var det lite annat. Då kunde testiklarna värka nå fruktansvärt. Penisen kunde göra ont. Även allt det andra fast värre än nu.

Men som sagt vissa korta perioder är det bra. Så hoppet om att det kommer försvinna finns.

Känns som att bilen är största boven. Bor rätt långt norrut så hopplöst att hålla dom vitala delarna varma jämt.
Citera
2008-12-12, 12:11
  #9
Medlem
Mr.latss avatar
Tjena TS
Jag e 29 år och har samma som du. Här skriver jag ned vad som hjälpt och hjälper mig.

Fick skiten för ett och ett halvt år sen. Symptom/känslor = ont i nedre magen (pungen kändes det som) nedre ryggen. Jag är även en hårt styrke/konditionstränande människa som befann mig i mitt livs toppform när jag fick detta plus en ryggskada samtidigt.
Vad jag gjorde åt detta är:

ultraljudsmassage (kändes skitbra redan efter 3 beh)
Voltaren (stolpiller eller orala i ca 3dagar vid sk attacker)

Träning- sänkte vikterna o kör extremt strikt istället, vilket e kanon, kan säga att träningen och löpningen gör undervärk för mig, se bara till att värma upp ordentligt och stretcha före o efter, finns speciella stretchövningar som e kanon PM:a mig om du vill ha.

Se till att du aldrig blir kall vid/runt midjan/svanken.
När du kör bil, prova att ha sätesvärmen på en "liten stund" eller se till att den varit på innan du sätter dig.

Bastu + eller varma duschar/bad gör gott.

Se till att töm dig "runkning/sex" regelbundet! samt vänta aldrig med att kissa.

Jag brukar få nån slags attack var 3-4:e månad men jag kan säga att mitt liv e väldigt skönt trots detta bara man sköter det. Så ge inte upp mvh Mr.Lats
Citera
2008-12-13, 01:31
  #10
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.lats
Tjena TS

Träning- sänkte vikterna o kör extremt strikt istället, vilket e kanon, kan säga att träningen och löpningen gör undervärk för mig, se bara till att värma upp ordentligt och stretcha före o efter, finns speciella stretchövningar som e kanon PM:a mig om du vill ha.


Menar du att det är dåligt för prostatiten att träna lite ouppvärmd?. Är även stretching bra?

Har du nån aning vad som utlöste detta?. Kyla? stress?

Jag har då ingen aning vart det kom ifrån

Tack för tipsen för övrigt.
Citera
2008-12-14, 05:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.lats
Se till att töm dig "runkning/sex" regelbundet! samt vänta aldrig med att kissa.

Jag har alltid undrat hur "regelbundet" man skall tömma? (märken man kanske ut individuellt) Då mina attacker sätter igång kan nämnligen utlösningen göra väldigt ont, givetvis tvingar jag mig till dem. Men hur många gånger är rimligt? Jag försöker varje dag , men inte för att jag känner något som helst behov av det, utan jag tvingar mig till det.
Så, ja, förstår du min fråga?

Det där med kisseriet – jag kan ingenting – men "lär" man inte kroppen att kissa väldigt ofta om man pinkar så fort det trycker på? När attackerna kommer vill jag gärna pinka 2ggr/h men försöker iafall stå emot till 1gång på 2 timmar.
Citera
2009-01-07, 21:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Precis som rubriken lyder.

Vad har ni för erfarenheter av prostatit?

Har ni det nu eller har haft?.

Vad finns för tips för att lindra och bli av med detta?

Som ni kanske förstår har jag skiten själv och har haft i 1.5år. Är 25år

Var värst i början men kommer fortfarande attacker som kan vara i flera veckor. Sägs ju att detta ska försvinna med åren men det är en klen tröst när det är som värst.

Själv knaprar jag Pronaxen,Detrusitol och försöker dricka tranbärsprodukter. Inbillar mig att det hjälper.

Kör hårt dela med er av vad ni vet.

köp dig ett par rediga ylle kalsonger, det hjälper mig jätte mycket har inte haft det på länge pga just det^^
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback