Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-14, 07:24
  #877
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmufer
Söker nya platser att fiska på pga flytt. Framförallt gädda och abborre. Området som är intressant är norra Småland, runt Nässjö, Eksjö, Vetlanda. Har för tillfället inte tillgång till båt

Kolla kanalgratis på youtube, de fiskar i trakterna och en hel del sker från land, se om du känner igen någon sjö.
Citera
2023-02-03, 17:20
  #878
Medlem
Insjöfiske Bohuslän/norra Bohuslän

Hallåja! Tänkte höra om ingen här inne vet bra vatten i norra Bohuslän eller Bohuslän generellt gärna där de möjligen kan vara så att isen är borta. Men alla tips välkomnas. 🙌🏻
Citera
2023-02-05, 10:04
  #879
Medlem
Öring på Roslagskusten

Nån som vet hur öringsfisket är där uppe numera, hört att beståndet minskat rejält? Ganska många år sen jag fiskade där, då var det bra fiske.
Citera
2023-02-05, 10:26
  #880
Avstängd
MrMadoffs avatar
Större chans att hitta guld
Citera
2023-02-05, 10:39
  #881
Medlem
Vart är det du tänkte någonstans? Har ganska bra kännedom runt väddö.
Citera
2023-02-05, 12:01
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkey01
Vart är det du tänkte någonstans? Har ganska bra kännedom runt väddö.

Mest omkring Ytterhaken samt runt bäcken som var fredad september till årsskiftet, glömt vad den heter, nära Grisslehamn. Även runt Rådmansö ibland.
Citera
2023-02-05, 12:13
  #883
Medlem
Dra iväg ett pm till mig så kan jag svara på det jag vet, har tyvärr inte så många inlägg så kan inte skicka till dig.
Citera
2023-02-05, 17:20
  #884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkey01
Dra iväg ett pm till mig så kan jag svara på det jag vet, har tyvärr inte så många inlägg så kan inte skicka till dig.

Provat med pm, funkar inte
Citera
2023-02-05, 23:33
  #885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Kolla kanalgratis på youtube, de fiskar i trakterna och en hel del sker från land, se om du känner igen någon sjö.

Kanalgratis är sämsta b-gänget någonsin. Skriker, fjantar sig och gör massa hollywood hugg när de får en kilosgädda.

Rekommenderar 3000 rulle till abborrfiske samt 1.2 mm lina till tafs men skall ändå leka expert. Jag hade hellre frågat grannpojken på 12 bast om fiskeråd.

__________________
Senast redigerad av KaptenRullgardin 2023-02-05 kl. 23:51.
Citera
2023-02-12, 14:46
  #886
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Kanalgratis är sämsta b-gänget någonsin. Skriker, fjantar sig och gör massa hollywood hugg när de får en kilosgädda.

Rekommenderar 3000 rulle till abborrfiske samt 1.2 mm lina till tafs men skall ändå leka expert. Jag hade hellre frågat grannpojken på 12 bast om fiskeråd.


Klart de gör, de måste dra in visningar på något vänster. 1.2 mm lina till gäddtafs är perfekt, Mikko Säppänen och andra duktiga storgäddfiskare som Lars Öhman (han har ju för fan nästan 200 gäddor över 10 kg) rekommenderar samma. De är en bra inkörsport som kommer med många bra nybörjartips. Trots att de är bortskämda med Hossmoån är de onekligen duktiga fiskare, Tobias är t.ex. riktigt grym på mete.
Citera
2023-02-13, 13:04
  #887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
1.2 mm lina till gäddtafs är perfekt, Mikko Säppänen och andra duktiga storgäddfiskare som Lars Öhman (han har ju för fan nästan 200 gäddor över 10 kg) rekommenderar samma.

Det gör det onödigt svårt att knyta skiten samt hämmar gången på alla beten. Mikko och Lars använder typ bara 2 sorters beten, så det kanske fungerar för dom. Men det gör ju inte det perfekt för alla. Bara för att någon "känd" använder det betyder det inte att alla ska göra det.

Tänk på länder som USA och Australien, där använder de typ 0.70 tjocklek max på havsfiske på fiskar som väger tredubbla samt har vassa tänder...

Om man ska gå över 1 mm i tjocklek på fluorcarbon kan man lika gärna köra tunn ståltafs.
Citera
2023-02-13, 18:02
  #888
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Det gör det onödigt svårt att knyta skiten samt hämmar gången på alla beten. Mikko och Lars använder typ bara 2 sorters beten, så det kanske fungerar för dom. Men det gör ju inte det perfekt för alla. Bara för att någon "känd" använder det betyder det inte att alla ska göra det.

Tänk på länder som USA och Australien, där använder de typ 0.70 tjocklek max på havsfiske på fiskar som väger tredubbla samt har vassa tänder...

Om man ska gå över 1 mm i tjocklek på fluorcarbon kan man lika gärna köra tunn ståltafs.

If it works it works, har aldrig tappat en gädda än på 1.0 mm fluoro. Man kan ju såklart anpassa tafsen efter ändamålet med 1.0 mm fluoro funkar prima för alla beten jag äger över ~60 g, allt från buster jerks och westin swims till större McRubbers och Miuras. Däremot tappar man ju såklart känsel om du kör med tjock fluorotafs och säg en Buster Jerk tvåa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback