2008-12-07, 12:54
Medlem
KG_s avatar
Jag köpte en bärbar dator, Sony Vaio VGN-S4M, för knappt fyra år sedan. Problemen började först efter 2 år. Sedan dess har jag bytt hårddisk två eller tre gånger. De första gångerna skulle man kanske kunna kalla en klassisk krasch. Jag kommer inte ihåg exakt vilka symptom som uppträdde men till slut när jag startade upp datorn fick jag meddelandet att inget operativsystem kunde hittas. Jag köpte ny hårddisk och datorn fungerade väl ett tag. Sedan upprepades detta efter ett antal månader (under tiden fungerade datorn normalt). Sedan någon vecka har jag problem igen. Outlook har en tendens att hänga sig, ett spel går ej att öppna, samma sak med ett ordboks-program. En (kan vara fler, har bara märkt det i ett fall) mp3-fil går ej att spela upp samt att jag kan ej öppna System i Kontrollpanelen.

Det jag märkt de sista kanske två åren är att fläkten går mycket oftare än i början. Är datorn igång några timmar är ena halvan av undersidan varm. Inte extremt men väl märkbart. Fläkten går i princip hela tiden.
Det enda jag bytt i datorn förutom hårddisk är minne, jag provade att byta tillbaka till det gamla minnet men det hjälpte inte. Minnet satte jag i för några månader sedan, långt efter att problemen började alltså. Jag har kört checkdisk på samtliga (nu har jag 4, tidigare var det färre) partitioner, den hittade en del fel som åtgärdades men inget som påverkade problemen.

Vad kan orsaka dess upprepade problem med hårddisken? Värme, felaktigt moderkort eller något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in