Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 12:35
  #1
Medlem
kolagodiss avatar
Hej! Undrar vad jag behöver för träning för att få den ultimata kroppen och för att kunna prestera så bra som möjligt på träningarna.

Jag tränar två till tre kickboxningspass i veckan, passen är 1 1/2 h. På träningarna har vi teknisk träning, ca 40 min, sparring, 30min, och en kvart fys. Fysen består alltså endast av sittups, armhävningar, cirklar, flax, upphopp, spänshopp, crunch osv, alltså bara vanliga övningar som kanske inte ger så mycket?

Passen varierar såklart, och ibland har vi nästan bara sparring eller teknisk träning, fys har vi dock alltid. Strechar efter varje träning ungefär fem minuter också.

Går på säck två gånger i veckan, ca 40 minuter per gång. Nu tänkte jag eventuellt börja springa för känner att min kondition är sämst, och håller på att spy efter varje träningspass.

Min fråga är om jag bör springa i intervaller eller vanlig långdistans?
Jag antar att backträningar är det bästa, men hur mycket ska jag börja med att springa och hur stora intervaller osv?

Jag har tränat drygt ett år kickboxning, och det är bara det senaste månaderna jag gått på säck hemma.

Jag ska börja dansa latinamerikansk dans efter nyår och undrar om jag kan hålla på med den (en eller två gånger veckan lär det bli) istället för att springa?

Jag tror också att jag behöver träna upp mina leder, de pallar inte träningen och känns som att jag ska gå sönder

Bör jag börja träna styrka på gym, isåfall hur mycket till en början och vad för övningar?

Hoppas jag gav en klar bild så ni kan ge tips. Känner att jag vill ta kickboxningen till en mer seriös nivå och har planer på att tävla senare.
Citera
2008-12-07, 13:35
  #2
Medlem
hurtbulles avatar
Vanlig löpträning är alldeles utmärkt för att förbättra konditionen. Ditt val av konditionsträning beror ju på vad du tycker är roligt. Intervallträning såsom att springa i backe är att föredra om du vill träna explosivitet lite mer.

Jag tror att om du börjar med löpning bara en- ett par gånger i veckan så kommer du märka av det rätt snart på kickboxningsträningen.
Citera
2008-12-07, 13:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolagodis

Bör jag börja träna styrka på gym, isåfall hur mycket till en början och vad för övningar?


Enkla, men tunga, basövningar är vad du ska ha. Koncentrationcurls gör inte mycket för kickboxning.

Tips på övningar du har nytta av:

Smalbänk (stärker tricep som är den muskel som du använder mest i slag)
Frivändningar (explosivitet i hela kroppen)
Frontböj (bra för framsida lår som du förhoppningsvis sparkar med)
Push press (bra för styrka och explosivitet i axlar)
Citera
2008-12-07, 14:11
  #4
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Enkla, men tunga, basövningar är vad du ska ha. Koncentrationcurls gör inte mycket för kickboxning.

Tips på övningar du har nytta av:

Smalbänk (stärker tricep som är den muskel som du använder mest i slag)
Frivändningar (explosivitet i hela kroppen)
Frontböj (bra för framsida lår som du förhoppningsvis sparkar med)
Push press (bra för styrka och explosivitet i axlar)

För att få riktigt bra kraft i slagen och sparkarna så är det bästa att träna upp explosiva benmuskler.


När det gäller konditionsträning så beror det på hur seriös du är. Det optimala är att köra intervaller med samma arbetstid som en rond och samma vilotid som tiden mellan ronderna. Kör samma intervalltider på säck!
Citera
2008-12-07, 14:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
För att få riktigt bra kraft i slagen och sparkarna så är det bästa att träna upp explosiva benmuskler.

ja?

Smalbänk + push press + frontböj = explosiva slag/sparkar.
Citera
2008-12-07, 15:05
  #6
Medlem
kolagodiss avatar
Okej, tack för svaren. Kanske springer långdistans en gång per vecka och intervaller en gång, och på säck kör jag nästan alltid två minuter, vila en, osv. Hur viktigt är det att gå på gym? Vet inte om jag har tiden, men f¨r se på det till våren isf.
Citera
2008-12-07, 15:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolagodis
Hur viktigt är det att gå på gym? V

Ska du gå upp i viktklasser så är det nästan ett krav.

Det är bra annars också, såklart.
Citera
2008-12-07, 15:52
  #8
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
ja?

Smalbänk + push press + frontböj = explosiva slag/sparkar.

Du skrev att triceps var den mest använda muskeln när det kommer till slag. Jag håller inte med.

Fast när det gäller gymmet så håller jag med dig, basövningar gäller om man ska träna traditionell styrketräning. Just övningarna som du har valt är lite för specifika, IMHO. T ex smalbänk är ju en bra övning men jag tror att en kampsportare får ut mer av ett schema som varierar sig i övningar från pass till pass ( med 3-4 helkroppspass som man går runt på ). Man kanske kan köra bänkpress/smalbänk/hantelpress/dips istället.

Men i första hand skulle jag rekommendera Crossfit-ish eller varför inte kettlebells.

@TS: Jag känner flera som upplever att de har ökat sin sparkstyrka och hastighet genom att träna upp sin spänst, kan vara värt att testa!
Citera
2008-12-07, 19:04
  #9
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Du skrev att triceps var den mest använda muskeln när det kommer till slag. Jag håller inte med.

Fast när det gäller gymmet så håller jag med dig, basövningar gäller om man ska träna traditionell styrketräning. Just övningarna som du har valt är lite för specifika, IMHO. T ex smalbänk är ju en bra övning men jag tror att en kampsportare får ut mer av ett schema som varierar sig i övningar från pass till pass ( med 3-4 helkroppspass som man går runt på ). Man kanske kan köra bänkpress/smalbänk/hantelpress/dips istället.

Men i första hand skulle jag rekommendera Crossfit-ish eller varför inte kettlebells.

@TS: Jag känner flera som upplever att de har ökat sin sparkstyrka och hastighet genom att träna upp sin spänst, kan vara värt att testa!


Testa crossfitting ja. Extrem träning skulle jag kalla det.
Ta det lugnt bara så du inte skadar dig

edit: www.crossfit.com
__________________
Senast redigerad av victor.b 2008-12-07 kl. 19:10.
Citera
2015-02-08, 22:38
  #10
Medlem
Lite i samma sits som TS. Har precis börjat med kickboxning, 2 pass i veckan a 90 minuter/styck. Planen är att komplettera med ett 2 split schema på gym, så det totalt blir 4 träningstillfällen/vecka. Är inte ute efter någon superkropp men ja, ni fattar. Tankar/reflektioner på detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback