Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-07, 01:08
  #1
Medlem
Jag bara undrar om det finns någon här som under sitt Age of Mythology-spelande tog sig tid att börja "programmera" sina egna banor med hjälp av editor-funktionen?

Det finns ju ett amerikanskt community där massor skapar egna banor och delar med sig. Dock har jag nästan ninte stött på en enda svensk. Funderar därför på om det finns några AoM-spelare fortfarande här uppe.

Jag antar väl att det inte är så många, men man kan ju kolla. I sådana fall, har du kvar något verk du är nöjd med? Vad gjorde du för banor?
Citera
2008-12-08, 15:19
  #2
Medlem
Hunniss avatar
Jag lirade det förut var riktigt kul camping och alla monster som fans med fick en härlig känsla av det hela, dock när man hade varvat det så var det bara tråkigt att spela singelplayer. Sen testade att bygga en egen bana men gick inget vidare.
Citera
2008-12-12, 22:34
  #3
Medlem
Nej, det antog jag. Själv började jag gå i på de banor som tillverkarna själva programmerat och började lista ut lite. Det är väldigt svårt som nybörjare att fatta något.
Citera
2011-04-03, 21:16
  #4
Medlem
Tallfels avatar
Jag försöker göra en egen bana nu som jag hade tänkt köra med några polare under ett lan.
Banan blir riktigt häftig med olika miljöer och baser, men jag är lite osäker på vissa småsaker...
Kan man ens köra muliplayer på det eller blir det liksom bara som ett campaign?
Back in the days brukade jag göra egna warcraft 3 banor och det var betydligt lättare.
Citera
2011-04-11, 01:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallfel
Jag försöker göra en egen bana nu som jag hade tänkt köra med några polare under ett lan.
Banan blir riktigt häftig med olika miljöer och baser, men jag är lite osäker på vissa småsaker...
Kan man ens köra muliplayer på det eller blir det liksom bara som ett campaign?
Back in the days brukade jag göra egna warcraft 3 banor och det var betydligt lättare.

Det går att designa för multiplayer, inga problem. Det finns några få effekter som inte fungerar i multiplayer, typ "army teleport" eller "teleport unit".

Vad tänkte du att det skulle innehålla?
Citera
2011-04-12, 01:18
  #6
Medlem
Tallfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Det går att designa för multiplayer, inga problem. Det finns några få effekter som inte fungerar i multiplayer, typ "army teleport" eller "teleport unit".

Vad tänkte du att det skulle innehålla?

Jag läste på lite snabbt om det och jag fattade det som att om man skulle få det som en "random map" så var man tvungen att ha något program och att det var betydligt svårare att göra än en vanlig bana i scenario-editorn. Men det kanske inte stämmer?

Jag gjorde banan direkt i editorn och det går ut på att 3 spelare ska döda en fjärde (jag då).
Jag har ungefär 5 olika baser i olika landskap och för att kunna ta sig vidare till nästa måste man ta över en bas i taget. Det finns bergsgångar och broar och massa sånt.
Mina vänner vinner alltså när de har tagit över alla mina baser och även dödat en titan som finns i sista basen.

Banan är alltså nästan helt klar men jag gav upp då jag blev osäker på om det skulle fungera att köra på vårt lilla lan. Jag gjorde istället en sjukt satsig Wc3-bana som jag lagt ner en jävla massa timmar på, men om Age of mythology-banan skulle fungera så hade det varit underbart
Citera
2011-04-12, 15:04
  #7
Medlem
Du kan ha smala passage som du blockerar med exv murar från ett neutralt lag. (Om laget är satt till neutralt går det alltså inte att förstöra muren för att gå förbi.) Sedan gör du en enkel trigger som förstör första muren när TownCenter 1 är raserat i din första bas. Då kan de alltså bara gå vidare när basen är förstörd.

Det svåra är egentligen inte att programmera fram konceptet, utan snarare att balansera ditt lag mot dina motståndare.

Du vill ju också se till att du kan anfalla deras baser så det blir lite utmaning för dem att försvara sig.
Möjligen kan du ha små minibaser runt om deras läger, och så får de tänka lite strategiskt. Det är inte kul att ha ett fyrfrontskrig, så då är det bättre att förstöra tre och ta smällen från en riktning.

Förstör de alla fyra minibaser från dig kommer det istället massiva styrkor från din huvudbas, vilket inte är lika kul.

Egentligen kan du slänga in vilka kreativa saker som helst, fast de är lite svårare att programmera. Varför inte ge dem ett offeraltare. Var 10e minut blir det möjligt att offra en soldat. Om de ställer soldaten i offerområdet och dödar honom, genereras en kraftig Myth unit.

Enklare saker kan exv. vara att sätta ut lite statyer runt om på kartan med ett litet försvar. Om de förstör en staty så kan de få en bonus på kankske 1000 guld, +attack-bonus, eller nått.


Citat:
Ursprungligen postat av Tallfel
Jag läste på lite snabbt om det och jag fattade det som att om man skulle få det som en "random map" så var man tvungen att ha något program och att det var betydligt svårare att göra än en vanlig bana i scenario-editorn. Men det kanske inte stämmer?

Att scripta en "random map"-generator är något helt annat. I Editorn kan du bara skapa en karta som du designar exakt som du vill ha den. Vill du att landskapet skall slumpas kan du inte utnyttja något av det ovannämnda.
__________________
Senast redigerad av LupusX 2011-04-12 kl. 15:09.
Citera
2011-04-12, 16:45
  #8
Medlem
Tallfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Du kan ha smala passage som du blockerar med exv murar från ett neutralt lag. (Om laget är satt till neutralt går det alltså inte att förstöra muren för att gå förbi.) Sedan gör du en enkel trigger som förstör första muren när TownCenter 1 är raserat i din första bas. Då kan de alltså bara gå vidare när basen är förstörd.

Det svåra är egentligen inte att programmera fram konceptet, utan snarare att balansera ditt lag mot dina motståndare.

Du vill ju också se till att du kan anfalla deras baser så det blir lite utmaning för dem att försvara sig.
Möjligen kan du ha små minibaser runt om deras läger, och så får de tänka lite strategiskt. Det är inte kul att ha ett fyrfrontskrig, så då är det bättre att förstöra tre och ta smällen från en riktning.

Förstör de alla fyra minibaser från dig kommer det istället massiva styrkor från din huvudbas, vilket inte är lika kul.

Egentligen kan du slänga in vilka kreativa saker som helst, fast de är lite svårare att programmera. Varför inte ge dem ett offeraltare. Var 10e minut blir det möjligt att offra en soldat. Om de ställer soldaten i offerområdet och dödar honom, genereras en kraftig Myth unit.

Enklare saker kan exv. vara att sätta ut lite statyer runt om på kartan med ett litet försvar. Om de förstör en staty så kan de få en bonus på kankske 1000 guld, +attack-bonus, eller nått.




Att scripta en "random map"-generator är något helt annat. I Editorn kan du bara skapa en karta som du designar exakt som du vill ha den. Vill du att landskapet skall slumpas kan du inte utnyttja något av det ovannämnda.


Tack så mycket för förslagen! Väldigt trevligt att någon annan är intresserad av detta fantastiskt underskattade spel.

Jag har som sagt bara kort och gott gått in i world editorn och gjort allting från noll.
Så banan är nästan helt färdig att spelas. Men hur gör man sen för att kunna lira på lanet?
Den sparas liksom i Scenario, men kan jag ändå hosta banan och de joina och sen bara köra?

(brukar som sagt bara göra Warcraft 3 banor och AOM skiljer sig ganska mycket från det)
Citera
2011-04-12, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallfel
Tack så mycket för förslagen! Väldigt trevligt att någon annan är intresserad av detta fantastiskt underskattade spel.
Bara roligt att det finns fler intresserade! Temat är det som faller mig bäst i smaken till skillnad från andra strategi-krigsspel som är av lite andra karaktärer.

Du kan ju alltid starta spelet nu och testa hosta banan, det bör nog gå. Även om du inte får några medspelare så ser du i alla fall om alternativet finns tillgängligt.

Har själv inte kört Warcraft, så kan tyvärr inte jämföra med det. Det enda jag vet är att många blir negativt överaskade över hur svårt det är att göra egna banor I AoM. Men systemet tycker jag är perfekt och borde finnas i fler spel.
__________________
Senast redigerad av LupusX 2011-04-12 kl. 22:35.
Citera
2011-04-12, 23:34
  #10
Medlem
Tallfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Bara roligt att det finns fler intresserade! Temat är det som faller mig bäst i smaken till skillnad från andra strategi-krigsspel som är av lite andra karaktärer.
Du kan ju alltid starta spelet nu och testa hosta banan, det bör nog gå. Även om du inte får några medspelare så ser du i alla fall om alternativet finns tillgängligt..

Jag fick det att fungera, tusen tack! Det var bara att välja "scenario" istället för random maps

Jo jag håller verkligen med dig. Age of mythology är en klass för sig; riktigt härligt koncept, välbalanserat och framförallt väldigt roligt att spela.
De enda som fortfarande spelar warcraft 3 är i princip vi som gör egna banor, då verkligen allt är möjligt. Man kan liksom göra ett helt nytt spel.
Här på Hivesworkshop (http://www.hiveworkshop.com/forums/m...&r=20&c=10&t=2) kan man ladda ner alla möjliga sorters karaktärer, models och skins och bara importera in det i editorn.
Det är alltså folk som animerar egna skins och lägger upp det.
Jag rekommenderar verkligen detta för alla som är intresserade av eget programmerande av banor.

Jag håller förövrigt just nu på att göra en bana som liknar AOM, med vikingar, kineser och greker, som sagt så blir banorna där som helt nya spel.
Citera
2011-04-13, 00:51
  #11
Medlem
Ja det är lite vad AoM har glidit in i, att man gör RPG-äventyr där man kan levla och ha sig för att nämna nått exempel.
Men eftersom det inte har en jättestor fanbase finns väldigt få objekt att importera. Mestadels är det lite moddar som gör att man kan göra lite extra saker.

Då har säkert Warcraft kommit lite längre in i det träsket med ännu mer möjligheter.

Tittade på Youtube och jag har nog spelat WCIII en gång. Tyckte dock mindre om alien-konceptet. Till exempel är det inte lika realistiskt när byggnaderna är hitte-på-hus... Lite för overkliga för min smak helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback