Du kan ha smala passage som du blockerar med exv murar från ett neutralt lag. (Om laget är satt till neutralt går det alltså inte att förstöra muren för att gå förbi.) Sedan gör du en enkel trigger som förstör första muren när TownCenter 1 är raserat i din första bas. Då kan de alltså bara gå vidare när basen är förstörd.
Det svåra är egentligen inte att programmera fram konceptet, utan snarare att balansera ditt lag mot dina motståndare.
Du vill ju också se till att du kan anfalla deras baser så det blir lite utmaning för dem att försvara sig.
Möjligen kan du ha små minibaser runt om deras läger, och så får de tänka lite strategiskt. Det är inte kul att ha ett fyrfrontskrig, så då är det bättre att förstöra tre och ta smällen från en riktning.
Förstör de alla fyra minibaser från dig kommer det istället massiva styrkor från din huvudbas, vilket inte är lika kul.
Egentligen kan du slänga in vilka kreativa saker som helst, fast de är lite svårare att programmera. Varför inte ge dem ett offeraltare. Var 10e minut blir det möjligt att offra en soldat. Om de ställer soldaten i offerområdet och dödar honom, genereras en kraftig Myth unit.
Enklare saker kan exv. vara att sätta ut lite statyer runt om på kartan med ett litet försvar. Om de förstör en staty så kan de få en bonus på kankske 1000 guld, +attack-bonus, eller nått.
Citat:
Ursprungligen postat av Tallfel
Jag läste på lite snabbt om det och jag fattade det som att om man skulle få det som en "random map" så var man tvungen att ha något program och att det var betydligt svårare att göra än en vanlig bana i scenario-editorn. Men det kanske inte stämmer?
Att scripta en "random map"-generator är något helt annat. I Editorn kan du bara skapa en karta som du designar exakt som du vill ha den. Vill du att landskapet skall slumpas kan du inte utnyttja något av det ovannämnda.