Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-09-09, 17:40
  #97
Medlem
Amatörer. Om man håller sig till det sydvästra hörnet av själva ön Gran Canaria är det oftast sol från klarblå himmel och 22-23 grader även mitt i vintern. Detta vet alla på Gran Canaria och det är också någonting som brukar synas tydligt på himlen när man är på ön. Det kan samtidigt vara långbyxetemperatur kring Las Palmas, växlande molnighet a la "svensk sommar" kring Playa del Ingles(utmärkt tennis eller golfväder). Men alltså allt som oftast strandväder väster om Maspalomas.

Mikroklimat i mikroformat helt enkelt.
Citera
2017-09-26, 20:26
  #98
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
En fråga bara, vad är det för fel med charter? fuerteventura är också min favorit och jag har kollat flygstolar dit, men ska man ha direktflyg så är det oftast med charterbolagen man får åka, och kollar man sedan boende separat så är det svårt att slå priserna som charterbolagen har, så vad är då vitsen med att köpa allt separat än att köpa det i ett paket som innefattar mer garantier om något går åt skogen?

Nja, det är min personliga åsikt, såklart. Men när man väl börjar sno ihop resan själv så blir det väldigt svårt att återgå till charter. 2 gånger har jag åkt flygstol på vanliga charterflygningar, direktflyg alltså. Det GÅR att hitta flygstol även på charterflyg. Men i övrigt så har jag sytt ihop det med icke direktflyg. Med lite tur så behöver det inte ta så väldigt mycket extratid.

Har hört att Norwegian ska börja flyga direkt till Fuerte. Och som jag förstod det så var det också över sommaren. Hittills så har de svenska bolagen (charter) bara flugit vintertid. Jag åker hellre sommartid, eller låt säga mellan maj-sept för att vara garanterad värme och sol.

Tidigare flygstolar på charterflyg har varit den sista flighten på våren, oftast i april. Kan vara lite så och så med vädret då, men oftast hyfsat.
Citera
2017-10-29, 20:37
  #99
Medlem
Ska till La Palma om några veckor.

Ni som varit där, vad tyckte ni om stället?

Var på Playa Ingles för cirka ett år sedan. Tyckte det var helt ok.
Om jag fattat det rätt så ska La Palma var ett mycket lugnare ställe....
Citera
2017-12-23, 23:37
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Åker bara till Kanarieöarna om Jag får resan löjligt billigt. Jag har varit där för många gånger redan.

Turister överallt, köttbullar och pottimos. Nä tacka vet Jag Spaniens småbyar kring kustena som det inte är mycket turister på.
Du har bokat en resa till ett av Europas mest populära vinterresmål till en turist-resort, och förväntar dig att inte se turister i massor? Du kunde förmodligen tagit taxi/buss 30 minuter bort och se det riktigt "spanska" om du så önskat, men jag antar att du är för lat eller inkompetent, och att det är bättre att sitta och klaga på Flashback.
Citera
2018-02-28, 19:35
  #101
Avstängd
Canarias har analyserats av klimatvetenskapliga ämnen och de har kommit fram till att de har det bästa klimatet i världen.

Självklart tror du inte att du kommer att ha 365 soldagar. Förmodligen 330, så om du inte tittar på väderprognosen i förväg kan du få otur att ha en dålig 4-5 dagar. De är konstiga men de kan hända. Fortfarande har de det bästa vädret i Europa (det är det enda stället med subtropiskt klimat).
Citera
2018-03-02, 15:05
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svwftram
Canarias har analyserats av klimatvetenskapliga ämnen och de har kommit fram till att de har det bästa klimatet i världen.

Självklart tror du inte att du kommer att ha 365 soldagar. Förmodligen 330, så om du inte tittar på väderprognosen i förväg kan du få otur att ha en dålig 4-5 dagar. De är konstiga men de kan hända. Fortfarande har de det bästa vädret i Europa (det är det enda stället med subtropiskt klimat).
Har inte Madeira snarlikt klimat?
Citera
2018-03-02, 15:18
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Har inte Madeira snarlikt klimat?
mn skulle kunna tro det va? men idag har Madeira 9 grader, och Las Palmas 23 grader, så någon väsentlig skillnad är det ju, vet ej varför, för de ligger ju relativt nära geografiskt.
Citera
2018-03-02, 15:48
  #104
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Bokade resan för tre månader sedan. Gick på myten att kanarieöarna skulle vara ett vinterresemål mer än till exempel spanska fastlandet.

Just nu så är det ovanligt uselt väder över Vår del av världen och även Kanarieöarna.
Du har haft otur. Vi upplever ett väder "fenomen" (jo klimatförändringarna kallas så numera)

Normalt sett så brukar det gå att sola och bada i Februari/Mars även om det inte är toppen månaderna att åka dit.
Citera
2018-03-02, 16:23
  #105
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Just nu så är det ovanligt uselt väder över Vår del av världen och även Kanarieöarna.
Du har haft otur. Vi upplever ett väder "fenomen" (jo klimatförändringarna kallas så numera)

Normalt sett så brukar det gå att sola och bada i Februari/Mars även om det inte är toppen månaderna att åka dit.

Du svarar på ett 10 år gammalt inlägg. Undrar om TS höll vad hen lovade och aldrig återvände till Kanarieöarna?
Citera
2018-03-02, 16:43
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Du svarar på ett 10 år gammalt inlägg. Undrar om TS höll vad hen lovade och aldrig återvände till Kanarieöarna?
Hehehe
Citera
2018-03-02, 17:28
  #107
Medlem
Spelar roll om det är december 2008, mars 2018, oktober 1988 eller juni 2028. Det är alltid 22 grader och sol på södra Gran Canaria.
Citera
2018-03-06, 05:08
  #108
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Har inte Madeira snarlikt klimat?
Jag har bott både på Teneriffa och Madeira. En nyårsafton gick jag i kortärmat på Teneriffa medans jag använde täckjacka ett par veckor i januari på Madeira. 2005 kanske var ett dåligt år bara.
Citera
  • 8
  • 9
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f799502

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback