2023-12-09, 13:05
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Min upplevelse r att Crockpot aldrig har slagit igenom i Sverige s som den har i staterna. Jag undrar varfr. Utan att ga ngon sjlv, men med sug efter att infrskaffa en, ser jag bara frdelar. Exempelvis tittar jag just nu p: Crockpot Turbo Express Multicooker CSC062X 5,6L som tycks ha hur mnga strngar som helst p sin lyra.

Relativt billig i inkp, finns det ngra nackdelar? Det enda jag kan tnka p r att det blir ytterligare en maskin som tar upp plats i kket, men ett inkp skulle innebra att sous viden + plastbalja fr flytta ut.
Citera
2023-12-09, 15:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Min upplevelse r att Crockpot aldrig har slagit igenom i Sverige s som den har i staterna. Jag undrar varfr. Utan att ga ngon sjlv, men med sug efter att infrskaffa en, ser jag bara frdelar. Exempelvis tittar jag just nu p: Crockpot Turbo Express Multicooker CSC062X 5,6L som tycks ha hur mnga strngar som helst p sin lyra.

Relativt billig i inkp, finns det ngra nackdelar? Det enda jag kan tnka p r att det blir ytterligare en maskin som tar upp plats i kket, men ett inkp skulle innebra att sous viden + plastbalja fr flytta ut.
Kpte sjlv min fre hypen kom dr ett tag, sen lugnade det sig.

Det roliga med crockpoten r ju at allt skter sig sjlv och blir mot perfekt, men antar att folk gillar sina vanliga grytor.
Fr det r vad jag anvnder allra oftast ocks, men superb fr lngkok och man inte kan vervaka.

Du kanske kan behlla sous viden och kra den i crockpoten istllet.

Har ingen dock om din maskin r bra eller inte.
Citera
2023-12-09, 19:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Just CrocPot som mrke r nog inte strst hr men numera har vldigt mnga en slowcooker. Jag har en billig som anvnds ofta. r som att ha en digital lergryta. Allt blir gott ver tid.
Citera
2023-12-09, 20:04
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kpte sjlv min fre hypen kom dr ett tag, sen lugnade det sig.

Det roliga med crockpoten r ju at allt skter sig sjlv och blir mot perfekt, men antar att folk gillar sina vanliga grytor.
Fr det r vad jag anvnder allra oftast ocks, men superb fr lngkok och man inte kan vervaka.

Du kanske kan behlla sous viden och kra den i crockpoten istllet.

Har ingen dock om din maskin r bra eller inte.

Grejen r den att modellen jag funderar p att kpa tycks ha sous vide-funktion utver alla andra tnkbara, och otnkbara, funktioner. Lite av kkets Macgyver. Jag terkommer hr i trden nr/om det har blivit ett inkp!
Citera
2023-12-09, 21:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Grejen r den att modellen jag funderar p att kpa tycks ha sous vide-funktion utver alla andra tnkbara, och otnkbara, funktioner. Lite av kkets Macgyver. Jag terkommer hr i trden nr/om det har blivit ett inkp!
Lter som ett bra inkp om den ven har sous vid funktion.

Crockpot r en riktigt bra sak, ven om jag inte anvnder den flitigt.
Men det r mest fr jag str i grytorna hela tiden nd.

Sjlv r jag en som undviker maskiner i kket, men denna r en riktigt bra maskin.
Min r supersimpel jmfrt med din modell, men r nd riktigt njd med den.

terkom grna, fr det vore intressant att f en recension av hur den du kper funkar.
Och med tanke p alla som inte gillar st i grytorna, s r det rtt frvnande att denna maskin inte blivit mer populr n den blivit.
Citera
2023-12-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Slow cooker/Crock Pot.

Hur bra r dessa och r det ngon som testat hr?

Jag tycker den kan funka bra till dessa lng kok som tar dagar.
Min spis r lite fr ojmn i vrmen fr palla med och att ge lngkok och inte brnna vid som jag tror min spis kommer gra.
Fr tanken med slow cooker/Crock Pot r det ska g flera dagar och behvas rras om mer n 1-2 ggr per dag.

Vi har en croc pot, den r skitbra till lite lngre kok som grytor etc, frdelen r en jmn fin vrme och inbyggd timer
Citera
2025-04-15, 12:23
Medlem
Sladdarens avatar
verstekta kttbullar

Men kan ochs som exempel vara verarbetade eller verkokta

Hade frysta kttbullar i frysen och fick fr mig grilla dom i ugnen och de
blev torra och stenhrda fr hrde inte larmet och kom av mig och sabbade det liksom

Har hrlig tomatss i frysen ochs

Tnkte att jag kombinerar kttbullarna med tomatssen i Crockpotten tryckkokaren
Fr att mra kttbullarna i tomatssen under kratigt tryck

De kommer bli mrare men kanske i en annan konsistens man r van vid
Men hur lnge borde jag kra .. Testar 40 minuter med ytterst lite tomatss som r
upptinat

Voila, mra kttbullar igen 40 minuter

Resultat :

N, det r en grynigare konsistens men det r mrare iaf
Saftigheten : Inte lika mycket som rttstekta kttbullar men inte torra heller
Fll de isr : N nstan omjligt faktiskt ven vid tex versteka biffar att de ska falla isr
i tryckkokaren

Nr du gr tex italienska kttbullar som ska puttras i en tomatss s vill du ju inte att det hr ska intrffa att du fr stenhrda kttbullar

Ett tips ang kttbullar i tomatss med pasta

Om du ska puttra biffar i en tomatss en stund efter du tillagat tomatssen, kanske tanken har slagit dig att du fr ju knappt nn utbredd smak av biffen i tomatssen s tomatssen tar smak av kttfrsbiffen. Ganska enkel logik till detta.

Om du har fr avsikt att kttet ska ta mycket till mindre smak i tomatssen ochs men inte alla som vill ha det s speciellt ofta. S gr du ju tomatssen precis som du gr kttfrsss fast med bara kanske 100 gram vlstekt och finfrdelad frs som du blandat ihop med alla ingredienser redan som biffar

Sen vill du ju mra dessa kttfrs pluppar sm bitar ochs men kanske inte kra ihjl tomatssen med det.. D tar du bara lite tomatss och lgger i frsen i det med vatten. Sen kr du fullt s p crockpotten i 40 minuter. Sen tar du fram en handmixer och mixar kttfrsgrynen till en slt lite soppa och hller sen ner i din italienska tomatss

Nu fick du en buljong av dina biffar, kttbullar som du applicerade direkt i tomatssen
Frutsatt att du inte vill ha smakbrytningen med tomatssen och biffen helt separat

Det r larv det dr med italienska kttbullar ostekta som ska puttras i tomatssen
Varken tomatssen eller kttbullen kommer ta smak av varann under 20-30 minuter (fr att kttbullen inte ska bli torr och saftig inuti) mer n att du tillagar kttbullen i tomatvtska. Om du nu inte fyller kttbullen med massa parmesan som lcker ut frn kttbullen som ger smak i tomatssen

Obrynta kokta kttbullar dessutom i italienska tomatssen, s det blir ingen steksky eller mailard effekt smak ifrn bryningen heller i ssen. h trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in