Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
De flesta i min klass (byggnadsteknik) har aldrig rört en hammare och av de dryga 25 som gick ut nu i våras har alla utom en fått jobb. Nu är detta på högskolenivå iofs, men det vittnar om att iaf den utbildningen är tillräckligt gedigen för att man ska kunna göra jobbet.
Dock inte sagt att det är någon nackdel att ha jobbat inom bygg tidigare. De som har gjort det har visat sig ha klara fördelar gentemot andra både vad gäller kunskaper och naturligtvis kontakter.
Det är ju skoj att så många får jobb och får arbeta med det med vill. men just grejen med att komma helt färsk från ingenstans och gå in på sånna höga positioner. dvs ledande befattningar och allt det innebär med en gång utan att ha minsta lilla kött på benen innan förstår jag inte. utbildningen och praktiken gör ju såklart sitt med att bygga på den kunskapen för att kunna nå den befattningen. det är ju inte direkt några dumskallar som söker dessa KY utan det är ju folk som faktiskt går in för detta och har ett mål.
men just tanken att vilja bli byggnadsingenjör eller anläggningsingenjör utan att änns ha befunnit sig på ett bygge tidigare har jag svårt att förstå!
jobbat en del tillsammans med/vid sidan om byggnadsingenjör/arbetsledare/chefer osv. med en högre befattning än folk med med vanliga blåbyxor och kan säga det att dem som går dessa KY utan att ha en större inblick i arbetet har mycket svårare att förstå och sätta sig in i en arbetssituation än dem som har klättrat sig uppåt genom att börja på "lägre befattningar". det finns såklart flertalet faktorer som spelar in, ålder, kunskap, arbeterfarenhet osv.
Förstår inte vad som är så lockande, alltid hög stress, hög press, aldrig någon som är speciellt tacksam, dem flesta är gnälliga på allt och alla då en enda sak blir fel i beräkningarna, måtten, utsättningarna, materialen stämmer till 99% aldrig i praktiken. det är ett otacksamt yrke med en lön som inte är speciellt hög heller om man jämför med andra "chefsjobb". vad är det då som lockar utomstående att börja med detta?