• 1
  • 2
2008-12-06, 11:56
Medlem
Xantiaons avatar
En polare till mig har funderat på att söka till någon av ovanstående utbildningar. Det verkar vara lätt att få jobb (98 resp. 100% fick jobb direkt). Men vilka arbetsuppgifter kan man få om man jämför med en byggingenjör på högskolenivå? Tack för svar!
Citera
2008-12-12, 21:16
Medlem
Bump! Dessa linjer verkar otroligt intressanta. Någon som kan komma med intressanta inlägg angående dessa?
Citera
2008-12-12, 22:06
Medlem
shogun-rs avatar
Se upp bara, för jag tror att man ofta räknar med ALLA som överhuvudtaget får jobb direkt. Dvs helt oberoende av som vad och hur kvalificerat jobbet är.

Byggnadsingenjör, då måste jag fråga vilka mattekraven är?

Läste en ky-utbildning inom elektronik för länge sedan och den var skrattretande. Hört om en annan där dom läser typ motsvarande fysik B i mekanik.

Som sagt se upp.. men det kanske finns nån annan som har nån annan åsikt..
Citera
2008-12-31, 00:28
Medlem
En kollega till mig gick KY och han var ganska nöjd med den men att 98% får jobb är en myt... många får jobb men inte som det de läste flesta gick tillbaka till gammla jobb eller tog okvalificerade yrke.

Problemet kan vara att nivån är för låg kolla upp detta det har poppat upp KY utb som svampar. Ett ex är en KY i ellära läste man 3 dagar styr & regler teknik på ingenjörs utbildningar läser du 6 veckor styr & regler !!
Citera
2008-12-31, 00:31
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jo, det har fram till nyligen varit goda tider för byggare, men nu i finanskrisen går ingen säker. Skanska varslade ju nyligen drygt 3000 personer.
Citera
2008-12-31, 11:20
Medlem
nazipoliss avatar
Hoppar man på en KY nu så är det säkert att man får jobb när man går ut eftersom att krisen med all sannolikhet har vänt innan 2 års tid.

men har lite svårt att förstå att man väljer dessa yrken om man aldrig har arbetat på ett bygge tidigare?
Citera
2008-12-31, 14:18
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Hoppar man på en KY nu så är det säkert att man får jobb när man går ut eftersom att krisen med all sannolikhet har vänt innan 2 års tid.

men har lite svårt att förstå att man väljer dessa yrken om man aldrig har arbetat på ett bygge tidigare?
De flesta i min klass (byggnadsteknik) har aldrig rört en hammare och av de dryga 25 som gick ut nu i våras har alla utom en fått jobb. Nu är detta på högskolenivå iofs, men det vittnar om att iaf den utbildningen är tillräckligt gedigen för att man ska kunna göra jobbet.

Dock inte sagt att det är någon nackdel att ha jobbat inom bygg tidigare. De som har gjort det har visat sig ha klara fördelar gentemot andra både vad gäller kunskaper och naturligtvis kontakter.
Citera
2008-12-31, 16:08
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
De flesta i min klass (byggnadsteknik) har aldrig rört en hammare och av de dryga 25 som gick ut nu i våras har alla utom en fått jobb. Nu är detta på högskolenivå iofs, men det vittnar om att iaf den utbildningen är tillräckligt gedigen för att man ska kunna göra jobbet.

Dock inte sagt att det är någon nackdel att ha jobbat inom bygg tidigare. De som har gjort det har visat sig ha klara fördelar gentemot andra både vad gäller kunskaper och naturligtvis kontakter.

Det är ju skoj att så många får jobb och får arbeta med det med vill. men just grejen med att komma helt färsk från ingenstans och gå in på sånna höga positioner. dvs ledande befattningar och allt det innebär med en gång utan att ha minsta lilla kött på benen innan förstår jag inte. utbildningen och praktiken gör ju såklart sitt med att bygga på den kunskapen för att kunna nå den befattningen. det är ju inte direkt några dumskallar som söker dessa KY utan det är ju folk som faktiskt går in för detta och har ett mål.
men just tanken att vilja bli byggnadsingenjör eller anläggningsingenjör utan att änns ha befunnit sig på ett bygge tidigare har jag svårt att förstå!
jobbat en del tillsammans med/vid sidan om byggnadsingenjör/arbetsledare/chefer osv. med en högre befattning än folk med med vanliga blåbyxor och kan säga det att dem som går dessa KY utan att ha en större inblick i arbetet har mycket svårare att förstå och sätta sig in i en arbetssituation än dem som har klättrat sig uppåt genom att börja på "lägre befattningar". det finns såklart flertalet faktorer som spelar in, ålder, kunskap, arbeterfarenhet osv.

Förstår inte vad som är så lockande, alltid hög stress, hög press, aldrig någon som är speciellt tacksam, dem flesta är gnälliga på allt och alla då en enda sak blir fel i beräkningarna, måtten, utsättningarna, materialen stämmer till 99% aldrig i praktiken. det är ett otacksamt yrke med en lön som inte är speciellt hög heller om man jämför med andra "chefsjobb". vad är det då som lockar utomstående att börja med detta?
Citera
2008-12-31, 17:13
Medlem
Jag går KY- utbildningen anläggningsingenjör. Det är en bra och bred utbildning. Detta är några exempel på vad vår utbildning leder till för olika yrken:
  • Projektör
  • arbetsledare
  • platschef
  • konsult
  • kalkylator
  • projektledare

Vissa av ovanstående yrken kräver mångårig erfarenhet, man kan tex inte jobba som Platschef om man nyss tagit examen, utan man får först jobba som arbetsledare i några år innan man kan känna sig mogen att ta nästa steg. Samma sak med projektledare, man måste exempelvis ha jobbat ett antal år som tex projektör för att sedan få någon chans att jobba som projektledare.
Citera
2009-01-01, 02:25
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Det är ju skoj att så många får jobb och får arbeta med det med vill. men just grejen med att komma helt färsk från ingenstans och gå in på sånna höga positioner. dvs ledande befattningar och allt det innebär med en gång utan att ha minsta lilla kött på benen innan förstår jag inte. utbildningen och praktiken gör ju såklart sitt med att bygga på den kunskapen för att kunna nå den befattningen. det är ju inte direkt några dumskallar som söker dessa KY utan det är ju folk som faktiskt går in för detta och har ett mål.
men just tanken att vilja bli byggnadsingenjör eller anläggningsingenjör utan att änns ha befunnit sig på ett bygge tidigare har jag svårt att förstå!
jobbat en del tillsammans med/vid sidan om byggnadsingenjör/arbetsledare/chefer osv. med en högre befattning än folk med med vanliga blåbyxor och kan säga det att dem som går dessa KY utan att ha en större inblick i arbetet har mycket svårare att förstå och sätta sig in i en arbetssituation än dem som har klättrat sig uppåt genom att börja på "lägre befattningar". det finns såklart flertalet faktorer som spelar in, ålder, kunskap, arbeterfarenhet osv.

Förstår inte vad som är så lockande, alltid hög stress, hög press, aldrig någon som är speciellt tacksam, dem flesta är gnälliga på allt och alla då en enda sak blir fel i beräkningarna, måtten, utsättningarna, materialen stämmer till 99% aldrig i praktiken. det är ett otacksamt yrke med en lön som inte är speciellt hög heller om man jämför med andra "chefsjobb". vad är det då som lockar utomstående att börja med detta?
Ptja... Många bra frågor faktiskt.

Vad gäller grönjölingarna på byggplatsen kan jag upplysa om att de gör väldigt lite i början. Får bara svansa efter någon erfaren och allt eftersom de lär sig ges de mer ansvar. Några enstaka företag som anställer byggnadsingenjörer (Banverket bland annat) har trainee-period där man får lära sig allt man behöver för att komma igång med jobbet.

Nu har jag ju tyvärr inte jättebra svar då jag ska börja jobba på ett energibolag (de efterfrågade en byggnadsingenjör på en avdelning så jag passade på) så jag vet inte om det kommer vara samma sak.
Citera
2009-01-01, 14:50
Medlem
Citat:

Det där med stress och lön vet jag inte om jag ska hålla med dig om. Är du platschef så är det mycket stress ja, man har personal samt ekonomiansvar, man kan säga att det är platschefen som driver in pengar till företaget, därför kan det vara stressigt. Men om man tex är arbetsledare eller projektör är det inte lika mycket stress. Det beror helt enkelt vad man jobbar med! Du kan inte dra alla yrkeskategorier inom bygg / anläggningsbranschen och säga att det alltid är stress och press. Lönen är väl inte så dålig den heller, ingångslönen för tex en biträdande arbetsledare är ungefär 25k. Sen ökar det när man väl efter något år då man är mer erfaren och inte behöver vara biträdande arbetsledare. Rimlig lön då är ungefär 29k.Beroende på hur man löneförhandlar kan man också få föremåner som tex tjänstebil, laptop, eller mobiltelefon. Detta är ju fullt normal lön om man jämför med andra "chefsjobb"
Citera
2009-02-04, 20:17
Medlem
Xantiaons avatar
Hur ser studentlivet ut om man jämför med en mindre högskola eller universitet? Ungefär hur gamla är studenterna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in