Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-12-06, 23:30
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Du kanske borde avstå från att döma i just den frågan efter som du uppenbarligen inte har någon större erfarenhet med vapen.
Det här handlar inte om vapenkännedom, det handlar om vanligt sunt bondförnuft: man skjuter inte automateld mitt i ett bostadsområde! Går man ut med automatvapen i en sådan situation så har man ett jäkla stort ansvar för att inget allvarligt händer. Ett sådant här misstag får man bara inte göra, alldeles oavsett hur lätt det kan vara att ställa in felaktigt på automateld så får man inte göra ett sådant misstag! Kan man inte hantera vapnet så ska man heller inte använda det, punkt. Skjuter man automateld på det här viset i ett bostadsområde så har man gjort ett stort misstag, det är för mig helt obegripligt att alla ansvariga då sopar saken under mattan och hävdar att "inget fel har begåtts". Klart att fel har begåtts! Eller har polismannen medvetet skjutit automateld och därtill bränt av minst ett skott i motsatt riktning???

Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Vid skottlossning är det alltid risk för att oskyldiga träffas. Innan jag ser en översiktsbild på var kulorna träffat kan i alla fall inte jag uttala mig om hur oansvarig skottlossningen varit.
Se fjärde bilden i bildspelet på http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4235334
Citera
2008-12-07, 13:08
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Det här handlar inte om vapenkännedom, det handlar om vanligt sunt bondförnuft: man skjuter inte automateld mitt i ett bostadsområde! Går man ut med automatvapen i en sådan situation så har man ett jäkla stort ansvar för att inget allvarligt händer. Ett sådant här misstag får man bara inte göra, alldeles oavsett hur lätt det kan vara att ställa in felaktigt på automateld så får man inte göra ett sådant misstag! Kan man inte hantera vapnet så ska man heller inte använda det, punkt. Skjuter man automateld på det här viset i ett bostadsområde så har man gjort ett stort misstag, det är för mig helt obegripligt att alla ansvariga då sopar saken under mattan och hävdar att "inget fel har begåtts". Klart att fel har begåtts! Eller har polismannen medvetet skjutit automateld och därtill bränt av minst ett skott i motsatt riktning???


Se fjärde bilden i bildspelet på http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4235334


Det där garaget ser ju inte bra ut. Skulle vara intressant att veta om det var samma person som fick automateld eller om det var någon annan som sköt där. Annars är det ju svårförklarligt.

Angående om att få automateld av misstag kan nog du och jag lägga ner den diskussionen eftersom vi är av helt olika åsikter och inte kommer ändra oss.
Jag vidhåller fortfarande att det är fruktansvärt enkelt att få in automateld och att man i en nödvärnssituation varken har tid eller sinnesnärvaro att dubbelkolla.
Citera
2018-10-16, 19:38
  #27
Medlem
Memmajemmas avatar
Hur är det att jobba inom insatsstyrkan? Hur ser en ”vanlig” arbetsdag ut? Vad har man för utbildning? Känner ni någon som jobbar inom insatsstyrkan?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback