Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-07, 11:25
  #13
Medlem
ischs avatar
Jag och en kompis ahr planerat att göra den resa nästa år. Alt att man kör tomatfestivalen i valencia också.
Citera
2006-07-08, 06:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statoil
Får väl skylla sig själv. Och det gäller väl alla dumma jävlar som tycker detta är roligt

Jag kan bara hålla med!

Nu är det nån dumjävla amerikan som blivit förlamad av jippot...

Glad blev jag när jag läste det!
Citera
2006-07-08, 12:29
  #15
Avstängd
Odess avatar
Amerikanen och alla andra får ju skylla sig själv... de vet riskerna och det är ingen som tvingar dom.

Åandra sidan är det en skitsak om någon blir förlamad när han själv ställt upp på det.

Med tanke på att det tydligen är ok att stressa och hetsa just stjurar av nån anledning till döds.

Jag har sett tjurfäktning på spanska tv5 och man mår fan illa. Man börjar med att 4-5 man (inte matadoren) hetsar upp tjuren. Sedan släppe man in en häst som har skyddsväst på sig så tjuren får stångas lite och visa musklerna och hetsas upp ännu mer. Först därefter kommer matadoren och börjar svinga lite med skynket. Efter ett par minuters hetsande så blir det sedan dags för 2st*3 par långa spikar dekorerade med blommor? som ska tryckas in i tjurens rygg så blodet forsar. Efter den ritualen blir det ännu mer vinklande med skynket ett par minuter och då är ju tjuren helt slutkörd. Och då tar matadoren fram svärdet och kör ner den i halsen på tjuren. Om tjuren fortfarande lever, så kommer andra fram och trycker nån sak på tjurens nacke och han dör direkt.

Ja... det är ju verkligen macho... och mer bögigare klädsel som matadorerna bär får man leta efter. Ja... jag hejar mer på tjuren än människorna de få gånger han får stånga någon
Citera
2006-07-08, 15:15
  #16
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Amerikanen och alla andra får ju skylla sig själv... de vet riskerna och det är ingen som tvingar dom.

Åandra sidan är det en skitsak om någon blir förlamad när han själv ställt upp på det.

Med tanke på att det tydligen är ok att stressa och hetsa just stjurar av nån anledning till döds.

Jag har sett tjurfäktning på spanska tv5 och man mår fan illa. Man börjar med att 4-5 man (inte matadoren) hetsar upp tjuren. Sedan släppe man in en häst som har skyddsväst på sig så tjuren får stångas lite och visa musklerna och hetsas upp ännu mer. Först därefter kommer matadoren och börjar svinga lite med skynket. Efter ett par minuters hetsande så blir det sedan dags för 2st*3 par långa spikar dekorerade med blommor? som ska tryckas in i tjurens rygg så blodet forsar. Efter den ritualen blir det ännu mer vinklande med skynket ett par minuter och då är ju tjuren helt slutkörd. Och då tar matadoren fram svärdet och kör ner den i halsen på tjuren. Om tjuren fortfarande lever, så kommer andra fram och trycker nån sak på tjurens nacke och han dör direkt.

Ja... det är ju verkligen macho... och mer bögigare klädsel som matadorerna bär får man leta efter. Ja... jag hejar mer på tjuren än människorna de få gånger han får stånga någon


Funderade faktiskt på det här i dagarna. Jag tror knappast sådant här hade funkat i de flesta länder i EU och knappast här i Sverige. Så vad säger de olika politikerna runt om i EU om det här? Har det gjorts några uttalande eller dylikt?
Citera
2012-06-11, 10:39
  #17
Medlem
Simaxs avatar
Running of the Bulls (Tjurrusning) Pamplona 2012 - Information

Nu börjar det närmas sig för tjurrusningen i Pamplona.

6-14 Juli är datumet för detta spektakel.

Den information jag hittar är på följande sidor:
http://www.bullrunpamplona.com/
http://www.spanish-fiestas.com/festivals/san-fermin/

Den sistnämnda mer historisk information.

Problemet är att det inte står någonting om hur man bokar in sig på eventet och tidigare trådar som berört ämnet har inte heller gett någon klar syn kring detta.
  • Någon som varit där och kan delge information?
  • Någon som vet var man får tag på biljetter till tjurfäktningen som äger rum efter tjurrusningen?

Alla övriga diskussioner om "Running of the Bulls" är välkommet!
Citera
2012-06-11, 10:54
  #18
Medlem
John-Pauls avatar
Det var evigheter sedan jag var där men då behövdes ingen anmälan för att delta i tjurrusningen, det var heller ingen avgift. I slutet på rusningen" sprang man in på arenan och tjurarna och oxarna sprang sas rakt igenom och sedan släpptes ungtjurar in som man sas fick leka med.

Biljetter till kvällens tjurfäktning var det inga problem att få tag på, dom köpte man "lokalt"

Boende däremot var bökigt, det var sas fullt överallt, även skolsalar etc. användes, boka i förväg hade varit bra då.

Lycka till.
Citera
2012-06-11, 16:40
  #19
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Det var evigheter sedan jag var där men då behövdes ingen anmälan för att delta i tjurrusningen, det var heller ingen avgift. I slutet på rusningen" sprang man in på arenan och tjurarna och oxarna sprang sas rakt igenom och sedan släpptes ungtjurar in som man sas fick leka med.

Biljetter till kvällens tjurfäktning var det inga problem att få tag på, dom köpte man "lokalt"

Boende däremot var bökigt, det var sas fullt överallt, även skolsalar etc. användes, boka i förväg hade varit bra då.

Lycka till.

Stort tack för svaret!

Jag har tänkt att sporadiskt hitta någon park att slagga i. Det har tydligen en annan flashbackare gjort så de borde ju kunna gå. Fest hela dygnet sas...

Jag tänkte bara med kläder och sånt med. Den standardutstyrsel som används är ju en vit morgonrock och en röd bindel runt. Köper man det på plats också?

Angående tjurfäktningen så läste jag på ovanstående hemsida att det skulle va utsålt ganska långt i förväg eftersom arenan bara tog dryga 12000pers. Men det kanske är felaktiga uppgifter, alternativt att man kan köpa biljetten till ett ockerpris på plats?

Nu var det iofs länge sedan du var där men hur var det på din tid?
Citera
2012-06-12, 13:17
  #20
Medlem
John-Pauls avatar
Jag skulle absolut inte rekommendera att sova utomhus även om temperaturen är ok för det, hög risk då att bli rånad, våldtagen, kanske dödad.


Jag kom två dagar innan det började och det var skitsvårt att hitta någonstans att slagga, hittade en plats i en skolsal att slagga i, kostade då 50 kr per natt på den tiden (tidigt 80 tal), köpte den vita utstyrseln på plats vilket var ett par byxor och en skjorta i linne och rött bälte och en röd näsduk.

Samma dag som det började dubblerades priset på allt.
Dagarna såg ut så här:
Man gick upp vid 7 tiden, drog en stor flaska sangria på stående fot och tog sig sedan starten för tjurrusningen. Sång och ståhej och adrenalinet pumpade i ådrorna tillsammans med all alkohol och man lubbade ett gäng kvarter på stenlagda gator (ca 800 meter) där alla sidogator var blockerade med plank, in på arenan med tjurarna (det var ca. 6 st och 6 oxar för att hålla tjurarna lite lugna) hack i häl, dom förstes rakt igenom arenan och ut och sedan stängdes "grindarna".
Alla som då var på inneplan satte sig då framför grindarna och väntade och sedan öppnades grindarna och ett halvdussin ungtjurar släpptes in, nu var det full fart med dessa och det var folk på läktarna och inte ovanligt med en del "blessyrer" och det var mycket "visa mandom" grejen.
Efter det lämnade man in "utstyrseln" på kemtvätt eftersom den var mer eller mindre röd av allt vin och jord etc och sedan flackade man runt i jakt på biljetter till kvällens tjurfäktning och nått att äta och hängde på och kring torget och krökade resten av dagen och hela natten.
Det var fyrverkerier och spektakel och ett sanslöst krökande utan dess like.
Man köpte lokala tidningar och läste om vilka som skadats, kanske dött (minns ej) och visat mandom etc.
Sjukt kul!
__________________
Senast redigerad av John-Paul 2012-06-12 kl. 13:52.
Citera
2015-07-07, 12:03
  #21
Medlem
Narwhaless avatar
Tjurrusningen (Pamplona)

Hej kära FB! Jag såg precis att det är den årliga tjurrusningen "el encierro" i Pamplona. Det har alltid varit en dröm att vara med än sedan Dennis Rodman var med för många herrans år sedan.

Är det någon här som varit med?

Hört att själva "festivalen" är väldigt intressant rent kulturmässigt. Jag kommer boka in en resa till 2016. Hur är priserna? Är det värt att vara med för upplevelsens skull?

Vad tycker ni om tjurrusningen? Jag vet att många djurrättsaktivister jobbat för att stänga ner det men inte lyckats eftersom det är såpass inpräglat i kulturen och en älskad tradition i både Spanien och Frankrike.

Over n' out!
Citera
2015-07-07, 14:25
  #22
Medlem
Varför inte ha en egen tjurrusning här?
Gå ut o kasta stenar på kossorna i hagen när du själv är innanför stängslet.
Eller ännu bättre gå ut o kasta sten o sparka på folk uppe på stadens gator. Då får du lite spänning i tillvaron.

Förstår inte hur man kan tycka det är okej att sparka på massa djur. Varje gång någon blir spetsad av hornen så skrattar jag och hoppas att individen blir invalid.
Man kanske ska åka dit o putta in folk framför tjurarna. Det kan bli roligt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f79780

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback