Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-03, 20:04
Medlem
knut_1s avatar
Har du gjort spirometri? Kollat blodvärde antar jag att du gjort.
Citera
2008-12-03, 23:20
Medlem
Töntjävelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Har du gjort spirometri? Kollat blodvärde antar jag att du gjort.

Just det ja, spirometri har jag också gjort. Inga problem där heller faktist.
Citera
2008-12-04, 01:24
Medlem
ColdAsIces avatar
Är nog hjärt eller lung sjukdom...
Fast andnöd är inget specifikt symptom egentligen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dyspnea
brukar du få andnöden vid nån speciell tidpunkt?
hur ofta brukar du få andnöden(varje dag, eller kommer den o går?)
har några andra symptom som hosta eller smärta i bröstet t.ex.?
Vet att du snusar men röker du eller har du rökt förut? i sådana fall hur länge har du rökt o hur många cigg om dagen? hur länge har du snusat?
Sjukdomar i familjen, som hjärtproblem, nån som har asthma?
"Slagen är så kraftiga att jag känner de tydligt i bröstkorgen och även i vänstra armen." menar du som en smärta eller bara obehaglighet?
"Jag har även kollat lungorna för ett tag sen och läkarna sa att jag hade för mycket av något ämne jag inte minns namnet på när blodprov togs" försök komma på vad ämnet heter.(histamine,eosinophiler(asthma)
Uppdatera gärna!
Citera
2008-12-04, 02:17
Medlem
omgplzs avatar
Jag gissar att du inte har något fysiskt fel på hjärta eller lungor, tror det är blodtrycket som inte regleras ordentligt vid lägesändringar och/eller kroniskt trötthetssyndrom (CFS).

Jag har haft samma symtom i perioder och diagnoserade mig själv med CFS efter en del tester på vårdcentralen där dom inte hittat nåt. Nu är problemen i princip borta med undantag från dåliga dagar här och där.

Ska följa den här tråden, intressant att få reda på om dom hittar nåt fel på dig. Kika i den här tråden om du vill veta mer om CFS: https://www.flashback.org/showthread.php?t=779590
Citera
2008-12-04, 08:40
Medlem
Töntjävelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Är nog hjärt eller lung sjukdom...
Fast andnöd är inget specifikt symptom egentligen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dyspnea
Vet att du snusar men röker du eller har du rökt förut? i sådana fall hur länge har du rökt o hur många cigg om dagen? hur länge har du snusat?
Sjukdomar i familjen, som hjärtproblem, nån som har asthma?
"Slagen är så kraftiga att jag känner de tydligt i bröstkorgen och även i vänstra armen." menar du som en smärta eller bara obehaglighet?
"Jag har även kollat lungorna för ett tag sen och läkarna sa att jag hade för mycket av något ämne jag inte minns namnet på när blodprov togs" försök komma på vad ämnet heter.(histamine,eosinophiler(asthma)
Uppdatera gärna!

Jo, jag blir mer anfådd och trött på kvällarna.

Varje dag i princip.

Nej hosta har jag inte längre. Hade det under en veckas tid för ett tag sedan. Smärta i bröstet är dock något jag känner ofta.

Har slutat röka. Jag hade rökt i ungefär två år när jag slutade för en månad sedan. Det var bara omkring 2-8cigg/dagen faktist.

sjukdomar i familjen, som hjärtproblem, nån som har asthma?
Hm, inte hjärtproblem vad jag känner till. Dock har min pappa astma.

Det känns oftast bara obehagligt men det händer att jag kan få ont i bröstet och t.o.m i armen, dagligen faktist.

försök komma på vad ämnet heter.
Helt omöjligt om jag ska vara ärlig. Har försökt men det var så länge sedan och jag var väldigt trött när läkaren berättade det.

omgplz - Man tackar. Ska läsa mer om kroniskt trötthetssyndrom. Det där med att det kan vara mitt blodtryck som inte regleras ordentligt vid lägesändringar kan mycket väl vara problemet. Det räcker med att jag flyttar mig lite på stolen så kan hjärtat börja slå som fan och andfåddheten komma.

Nu ska jag kila till vårdcentralen och se vad de säger. Tack för era svar! Uppdaterar så fort jag är klar.
Senast redigerad av Töntjäveln 2008-12-04 kl. 08:49.
Citera
2008-12-04, 14:38
Medlem
Töntjävelns avatar
Uppdatering

Nu har man varit på vårdcentralen. Fick börja med att göra ett EKG, som jag dessutom har gjort tidigare på samma ställe. Läkaren sa direkt att hjärtat slog lite oregelbundet, att den gjorde lite "hopp" ibland. Både idag och på förra EKG:et. Så han skickade iväg mig till röntgen för hjärta och lungor. Så då far man iväg till sjukhuset och gjorde skiten. Inga fel visades, vilket jag misstänkte. Åker tillbaka till VC och visar svaret för läkaren som sedan bokar tid för mig på Heartcenter.

Märkligt det här. Men skönt att få svar på att det inte verkar allvarligt.
Citera
2008-12-16, 01:01
Medlem
Töntjävelns avatar
Uppdatering 2

Jag vet inte riktigt om folk är intresserade men jag uppdaterar ändå, någon måste det ju finnas.

Idag var jag på Heart Center för ultraljud. Det var inget fel alls på hjärtat. Men efter ville doktorn kolla min andning och han konstaterade på en gång att jag har ganska trånga luftvägar. Så jag antar att det är där mina problem ligger. Det förklarar varför jag alltid blir yr och helt röd och varm i ansiktet så fort jag anstränger mig, kommer väl inte tillräckligt med syre till huvudet. Nu har jag iallafall tid den 2 Februari för att kolla upp det. Vilken lättnad att få svar på att det inte var hjärtat iallafall.

Ha det bra.
Citera
2008-12-16, 02:12
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Töntjäveln
Jag vet inte riktigt om folk är intresserade men jag uppdaterar ändå, någon måste det ju finnas.

Idag var jag på Heart Center för ultraljud. Det var inget fel alls på hjärtat. Men efter ville doktorn kolla min andning och han konstaterade på en gång att jag har ganska trånga luftvägar. Så jag antar att det är där mina problem ligger. Det förklarar varför jag alltid blir yr och helt röd och varm i ansiktet så fort jag anstränger mig, kommer väl inte tillräckligt med syre till huvudet. Nu har jag iallafall tid den 2 Februari för att kolla upp det. Vilken lättnad att få svar på att det inte var hjärtat iallafall.

Ha det bra.

Hm jobbar du mycket eller är stressad av andra skäl?

min syster fick ont som en djävul i bröstet en kväll o trodde hon fått en infarkt men hade stress-syndrom "Gått i väggen".
Citera
2010-05-20, 00:08
Medlem
Jag hoppar in i den här tråden eftersom jag har liknande bekymmer som trådstartaren och behöver få skriva av mig lite, hoppas det är lungt. Såhär ligger det till.

Jag har nu ett tag, kanske en månad haft problem med dels att hjärtat inte riktigt håller pulsen som den ska, ibland rusar det till rejält, oftast i samband med ansträngning, men det räcker med små ansträngningar som en lite raskare promenad. En gång för några veckor sedan rusade det så mycket att jag fick åka in akut där de konstaterade arytmi och ett något högt blodtryck.

Jag blev inlagd och fick en ekg-maskin på mig. De kollade EKG flera gånger och kunde konstatera att det såg bra ut, förutom att jag hade arytmi, att hjärtat slog aningen oregelbundet. De tog flera typer av blodprov, de lyssnade på hjärta och lungor och konstaterade att jag antagligen inte hade något hjärtfel.

Sedan dess har problemet återkommit emellanåt, men inte lika kraftigt. Men andfåddheten känns som om den tilltagit mer och mer. Nu blir jag andfådd för ingenting, till och med när jag sitter helt stilla kan jag känna av andfåddheten. Kan också tillägga att när hjärtat slår, när det är som jobbigast, så känns det bokstavligen som om hjärtat sitter uppe i halsen. Det är ruskigt obehagligt.

Jag varken röker eller dricker och har aldrig haft sådana problem tidigare, har alltid haft en mycket bra lungkapacitet, sångare som man är. Men nu är det en riktig pärs att sjunga då det känns som om man måste andas ideligen...

Har dock nu kontaktat kardiologen igen och hoppas på att få bli utredd inom kort.

Så vad tror ni?
Senast redigerad av Hambern 2010-05-20 kl. 00:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in