2008-12-02, 18:37
Medlem
Jthunderas avatar
Hej,

Jag har en kär vän som bestämt menar att champinjoner blir giftiga om man förvarar dem i plastpåse i kylen.

Själv har jag aldrig hört talas om det och hittar det inte heller vid en snabb scan av nätet.

Någon annan som hört detta? Någon annan slags svamp? Min vän är övertygad om att det är så.
Citera
2008-12-02, 18:51
Medlem
Pung3ns avatar
Låter konstigt, h*n kanske menar att dom möglar?

Det kan inte vara murklor?
Citera
2008-12-02, 19:07
Medlem
spamfilters avatar
giftiga blir dom nog inte, men lite lätt slemmiga om de förvaras i stängd plastpåse.
Citera
2008-12-02, 19:13
Medlem
klybans avatar
Ger man bara champinonen ordentligt med tid i plastpåsen så kanske den kan bli lite onyttig.

Annars bara allmänt äcklig, par timmar inga problem par dagar sen börjar dom lite väl muchiga och absolut inget gott att ta i maten.
Citera
2008-12-02, 19:35
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung3n
Låter konstigt, h*n kanske menar att dom möglar?

Det kan inte vara murklor?

Är murklor giftiga på detta sätt? Jag är väldigt dålig på svamp.
Citera
2008-12-02, 19:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Jag har en kär vän som bestämt menar att champinjoner blir giftiga om man förvarar dem i plastpåse i kylen.
Nej, de blir inte giftiga, men felaktigt förvarad svamp (alla sorter) kan utveckla bakterier som kan ge magproblem. Plastpåse är ingen idealisk förvaring för svampen. Den skall helst konsumeras med en gång eller förvaras i högst två dygn (champinjoner) i en papperspåse.

Ett ämne som heter agaritin och som finns i odlade champinjoner är cancerogent. Det kan dock reduceras genom adekvat tillagning. Beroende på tillganignsmetod så kan svampen tappa så mycket som 75 procent eller t o m 100 i samband med fritering (dock blir svampen ingen höjdare ur kulinarisk synpunkt).

Rent generellt så är i stort sett all ätlig svamp svagt toxisk och bör därför tillagas på något sätt. I fallet med champinjonerna så är det som sagt ännu viktigare.

~Paul~
Citera
2008-12-02, 20:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Är murklor giftiga på detta sätt? Jag är väldigt dålig på svamp.
Flesta murklor är giftiga i färskt tillstånd.
Vissa murklor kan man torka och förvälla och äta utan att oroa sig.
Stenmurklan kan man inte göra nått åt den kommer var giftig oavsett vad du gör.
Dock om man torkar/förväller den flera ggr så har man lakat ut mycket av det giftiga.
Men stenmurklan kommer ha gift kvar ändå som är cancerogent och ska absolut inte förtäras, dock i torkat och väl förvällt(flera vatten bad) så kommer den inte giftet vara så potent.
Svampföreningar rekommenderar att man ska låta bli den pga av detta att man inte kan få bort giftet tillräckligt.
Citera
2008-12-02, 20:28
Medlem
Jthunderas avatar
Okej. Tack för era svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in