Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-02, 15:50
  #1
Medlem
frikadellers avatar
Hej.

Vet någon vart jag kan hitta något förslag eller kanske en utredning om en tunnelbana i Göteborg?

Jag har googlat som en dåre utan att lyckats hitta något.

Tack på förhand
Citera
2008-12-02, 15:55
  #2
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frikadeller
Hej.

Vet någon vart jag kan hitta något förslag eller kanske en utredning om en tunnelbana i Göteborg?

Jag har googlat som en dåre utan att lyckats hitta något.

Tack på förhand
Varför tror du att det finns?
Citera
2008-12-02, 15:58
  #3
Medlem
Astrofaess avatar
Gå in på Göteborgs kommuns hemsida och sök, alternativt Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Västtrafik kanske också kan tänkas ha något?
Citera
2008-12-02, 16:02
  #4
Medlem
Jrgens avatar
Men vad händer med spårvagnsförarna då?
Citera
2008-12-02, 16:09
  #5
Medlem
Jag såg en utsällning för någraår sedan på stadsbiblioteket. Men var det värkligen tal om en "riktig" tunnelbana? eller mer om nedgrävning av spårvagn och pendeltåg vissa sträckor?
Citera
2008-12-02, 16:11
  #6
Medlem
mudders avatar
Är det inte mest lera under Göteborg? Svårt/dyrt att bygga tunnelbana då.
Citera
2008-12-02, 16:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Men vad händer med spårvagnsförarna då?

Spårvagnsförarna kommer få statligt bidrag för att kunna fortsätta arbeta. Spelar ingen roll om spårvagnarna inte kommer att användas av någon längre eftersom spårvagnarna är Göteborgs hjärta och själ och måste därför finnas kvar. Jag betalar gladeligen skatt för att låta dom fortsätta föra sina spårvagnar!


Eller kanske inte...
Citera
2008-12-02, 16:15
  #8
Medlem
Jag har inga som helst belägg för detta, men vad jag hört så krävs det att staden har minst en miljon invånare för att en tunnelbana ska kunna gå runt. Om detta stämmer så kommer det ta några år till innan det ens blir påtänkt i göteborg.
Citera
2008-12-02, 16:22
  #9
Medlem
Det låter lite skumt att det egentligen skulle ha med andelen invånnare. Borde snarare vara allmännyttan jämfört med hur illa det är idag. Visst hänger det antagligen ihopp med hur många invånare det finns men att det skulle vara vad som avgör låter skumt.
Citera
2008-12-02, 16:35
  #10
Medlem
Självklart handlar det om att man ska ha en viss mängd personer som har någon form av sysselsättning och behov av tunnelbanan. Men du måste förstå tanken bakom resonemanget? En stad med 600k invånare kommer aldrig att få den mängd sysselsättning för att en tunnelbana ska kunna gå runt ens om alla hade jobb och behövde pendla varje dag.

Men som sagt, inget belägg för att det är där gränsen går, men rimligtvis så bör det finnas en gräns där det blir lönsamt och värt det.
Citera
2008-12-02, 16:54
  #11
Medlem
Jo naturligtvis.

Men jag funderar på hur man ser på just Göteborg. Det är i dagsläget ingen metropol och kommer kanske inte expandera explosionsartat de närmaste åren häller. Men att även ett mindre utrbrett tunnelbannesystem skulle kunna vara intresant av andra anledningar.
Istället för att eventuellt bygga ut spårvagnstrafiken kunnde en tunnelbanegrund vara ett alternativ (har inga belägg för att en ev spårvagnsutbyggnad skulle ske). Man byggde inte hela Stokholmssystem över en natt

Och kanske är vissa rutter vanligare än andra så att dessa kunnde vara av behov av en tunnelbana även om inte det gäller hela stan.
Citera
2008-12-02, 17:06
  #12
Medlem
frikadellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudder
Är det inte mest lera under Göteborg? Svårt/dyrt att bygga tunnelbana då.

Det är ett vanligt förekommande argument från skeptiker men jag tror att med dagens teknik kan man, ganska lätt komma runt det problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback