2015-08-14, 05:36
Medlem
BibbiStorms avatar
Har spenderat 4mil av mina sköra ben i jakt efter den heliga svampen de senaste 3 dagarna. Hittar inga kohagar i närheten. Så min fråga är då, är chansen otroligt minimal att hitta svampen på ängar runt om/i skogen? Jämfört med en kohage så att säga. Hittar tusentals svampar men inga toppisar. Kollade lite fotbollsplaner aswell men inte en enda har uppenbarat sig! Kikat i lite random ängar runt om stadsområden också, samma visa.

Kanske är för tidigt fortfarande i Örebro. Ser ju att flera av er har börjat hitta era! Någon som hittat i dessa trakter ännu? Är det förgäves att leta så här tidigt?
Citera
2015-08-14, 07:21
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Hittar inga kohagar i närheten. Så min fråga är då, är chansen otroligt minimal att hitta svampen på ängar runt om/i skogen?
Är det förgäves att leta så här tidigt?
Du kommer inte hitta några toppisar i skogen eller på de typiska svamställerna.
Det som gäller är: Kohagar och välskötta gräsmattor, dvs golfbanor och allmänna gräsmattor i närområden.
Det skall också vara någorlunda blött i marken, så om du letar på i närheten av diken så ökar chansen.

Det har kommit upp ett fåtal toppisar så här tidigt eftersom sommaren har varit skit, den riktiga säsongen börjar inte förrän det är en medeltemperatur på 15 grader.
Citera
2015-08-14, 09:04
Medlem
pumbbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Har spenderat 4mil av mina sköra ben i jakt efter den heliga svampen de senaste 3 dagarna. Hittar inga kohagar i närheten. Så min fråga är då, är chansen otroligt minimal att hitta svampen på ängar runt om/i skogen? Jämfört med en kohage så att säga. Hittar tusentals svampar men inga toppisar. Kollade lite fotbollsplaner aswell men inte en enda har uppenbarat sig! Kikat i lite random ängar runt om stadsområden också, samma visa.

Kanske är för tidigt fortfarande i Örebro. Ser ju att flera av er har börjat hitta era! Någon som hittat i dessa trakter ännu? Är det förgäves att leta så här tidigt?

Kolla vid kvinnersta!

Inte börjat leta ännu för att det är lite väl varmt hör gärna av dig om och när du hittat så man har koll på läget i Örebro!
Citera
2015-08-14, 12:39
Medlem
trueforgoods avatar
Jag har letat varje år i många år, på kohagar, golfbanor, ängar osv osv men aldrig hittat en enda Toppslätskivling. Tilläggas bör då att jag läst på ordentligt och känner till allt om deras habitat, när man ska leta och hur man ska leta.

Jag tror svampen är en myt.
Citera
2015-08-14, 18:57
Medlem
cirkuspappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Jag har letat varje år i många år, på kohagar, golfbanor, ängar osv osv men aldrig hittat en enda Toppslätskivling. Tilläggas bör då att jag läst på ordentligt och känner till allt om deras habitat, när man ska leta och hur man ska leta.

Jag tror svampen är en myt.

Känner nästan likadant. Var ute flera gånger under förra hösten, hittade inte en enda.

En fråga jag har, det går inte heller att hitta toppisar på ställen där man dumpar trädgårdsavfall? Tänkte att det borde väl bilda gödsel på något sätt?
Citera
2015-08-14, 20:19
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idnit
Vill någon identifiera svamparna på bilden?

http://imgur.com/LdWueAv

http://imgur.com/YBjS0iL

Grattis! Kul att se toppisar så tidigt i säsongen, vart hittade du dem? Hur många?
Citera
2015-08-14, 20:21
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspapper
Känner nästan likadant. Var ute flera gånger under förra hösten, hittade inte en enda.

En fråga jag har, det går inte heller att hitta toppisar på ställen där man dumpar trädgårdsavfall? Tänkte att det borde väl bilda gödsel på något sätt?

Vad för typ av ställen har du letat på, vilken maxtemperatur har varit under dagen? Klart att det finns toppisar.. Något fel gör du.

Letar du kanske på ängar istället för hagar?

Till din fråga: Låter som ett tvivelaktigt ställe för toppisar att växa, de måste nämligen ha sitt mycel för att kunna sprida sig.
Citera
2015-08-14, 20:24
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Vad för typ av ställen har du letat på, vilken maxtemperatur har varit under dagen? Klart att det finns toppisar.. Något fel gör du.

Letar du kanske på ängar istället för hagar?

Kan inte svara för zupdawg men själv har jag letat i precis rätt habitat, både i södra och mellersta Sverige. Måste haft extrem otur med tanke på att jag letat i säkert 5 år utan att hitta.
Citera
2015-08-14, 20:24
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poro_poika
Årets första toppisar, hittade i mellersta österbotten http://i.imgur.com/0WRVIfb.jpg

Galet tidigt, Grattis!
Citera
2015-08-14, 20:26
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Kan inte svara för zupdawg men själv har jag letat i precis rätt habitat, både i södra och mellersta Sverige. Måste haft extrem otur med tanke på att jag letat i säkert 5 år utan att hitta.

Letat i samma hage då eller? Vissa kan vara urplockade av andra tripponauter, sök dig till flera hagar och låt temperaturen sjunka till 10-15 grader dagtid.
Citera
2015-08-14, 20:34
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Du är så Ung när du säger sådär. Jag kan gärna ta allt här. Sen vet jag inte vad jag ska säga i en identifieringstråd som denna.

Jag vet inte vem som är ung här, den som försöker styra upp tråden från en massa trams eller den som fortsätter käftas över internet.

Du hade alltså inget mer här att göra än ett totalt meningslöst inlägg?
Citera
2015-08-14, 20:55
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Jag vet inte vem som är ung här, den som försöker styra upp tråden från en massa trams eller den som fortsätter käftas över internet.

Sen finns det ju även dom som tjafsar i trådar, men när väl en av FBs mest respekterade medlemmar (knarkkorven) kommer in och ger sin syn på saken så blir det knäpptyst ett tag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in