Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-06, 12:48
  #13
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Köp ett bra märke, det tjänar man på i längden. Watt är inte allt.
Mycket bra sagt. Du borde klara dig pa ~500, aven for framtida bruk.
Citera
2009-04-06, 12:50
  #14
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalekulan
Jag lånar tråden lite...

Jag har ett GF 9800GTX+ med ett Corsair 550W. Jag funderar på att köpa ett likadant kort för att köra 2-way SLI. Behöver jag köpa nytt agg?
Eftersom detta GPU behover en 12v (stromforsorjare) kontakt sa se till att du har en ledig. Annars ska du nog inte ha nagra problem med ditt Corsair.
Citera
2009-04-06, 14:48
  #15
Medlem
SysGhosts avatar
En vän frågade mig en gång:
-"Varför inte göra alla nätaggen 1000 Watt så slipper man fundera på vilket man skall ha"

Självkart är det ju en kostnadsfråga, men det finns en sida till:

Ett nätagg är enbart som effektivast runt en ungefär 80-90% belastning.
Nätagg som är dåligt belastade är ineffektivare och en del av den energi den inte kan tillgodogöra i form av elektrisk energi går ut i form av värme istället.

Jag kan bekräfta detta med ett datorbygge jag utförde inte alltför länge sedan där ett 1000 watts nätagg utvecklade på tok för mycket värme och dess kyl-fläkt låg på maximalt vartal minuter efter att datorn startats.
Efter ett tags använvande ville ägaren (inte jag) uppgradera till fyra grafikkort istället för ett enkelt.

Sagt och gjort!

Efter den uppgraderingen så arbetar samma nätaggregat effektivare och utvecklar inte alls lika mycket värme, och kylfläkten i nätagget går inte längre på fullt varvtal och är därmed markant tystare, trots den högre belastningen.

EDIT: Rätade små Stavv-feel... Små tangentbord är en pina! När skall dem göra tangentbord som passar dem med lite större händer?
__________________
Senast redigerad av SysGhost 2009-04-06 kl. 14:53.
Citera
2009-04-06, 15:18
  #16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
En vän frågade mig en gång:
-"Varför inte göra alla nätaggen 1000 Watt så slipper man fundera på vilket man skall ha"

Självkart är det ju en kostnadsfråga, men det finns en sida till:

Ett nätagg är enbart som effektivast runt en ungefär 80-90% belastning.
Nätagg som är dåligt belastade är ineffektivare och en del av den energi den inte kan tillgodogöra i form av elektrisk energi går ut i form av värme istället.

Jag kan bekräfta detta med ett datorbygge jag utförde inte alltför länge sedan där ett 1000 watts nätagg utvecklade på tok för mycket värme och dess kyl-fläkt låg på maximalt vartal minuter efter att datorn startats.
Efter ett tags använvande ville ägaren (inte jag) uppgradera till fyra grafikkort istället för ett enkelt.

Sagt och gjort!

Efter den uppgraderingen så arbetar samma nätaggregat effektivare och utvecklar inte alls lika mycket värme, och kylfläkten i nätagget går inte längre på fullt varvtal och är därmed markant tystare, trots den högre belastningen.

EDIT: Rätade små Stavv-feel... Små tangentbord är en pina! När skall dem göra tangentbord som passar dem med lite större händer?
Tror du missuppfattat det där, har hört att under 50% av maxeffekten mår nätagget bäst av!
Citera
2009-04-06, 15:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Tror du missuppfattat det där, har hört att under 50% av maxeffekten mår nätagget bäst av!
Eller så kollar man bara på vad som står på tillverkarens hemsida. Ta till exempel Corsairs HX520 och HX620. De är som effektivast mellan 50% och 60% belastning dock skiljer det inte så mycket. De pendlar mellan 82% verkningsgrad vid 20% belastning till 84% verkningsgrad vid 100% belastning med en topp på strax över 86% verkningsgrad. Tar man deras kraftfullaste 1000W ser det ungefär likadant ut.

För övrigt brukar en dator dra ca 200W. Har du en kraftig speldator kan den sticka upp mot 300W. Om man har flera grafikkort drar det iväg dock då de kan dra upp mot 150W styck beroende på hur kraftiga de är. Så ett nätagg på 500W räcker för nästan alla.
Citera
2009-04-06, 16:35
  #18
Medlem
David9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaston85
om du går in på http://corsair.com/ så går det att skriva upp några av komponenterna så kalkulerar dem på ett ungefär hur starkt nätag du behöver.

Någon som vet någon liknande sida som inte ägs av Corsair, FPS, Coolermaster etc?
Citera
2009-04-07, 00:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David9
Någon som vet någon liknande sida som inte ägs av Corsair, FPS, Coolermaster etc?
http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Citera
2009-04-07, 00:36
  #20
Medlem
David9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Tack så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback