Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-30, 14:02
  #1
Medlem
Om ett träd faller i skogen, och ingen är där och observerar, har trädet då givit ifrån sig något ljud?

Mitt svar är nej. Jag tycker att definitionen för att någonting har hänt är att man har observerat det. Med samma argument brukar man avfärda övernaturliga fenomen så som spöken, mediala förmågor osv. Eftersom man inte kan observera de, så finns de inte heller.

Om man tittar inom fysiken så kan man hitta flera exempel på att det händer olika saker beroende på ifall det finns en observatör eller inte. Dubbelspalten är ett exempel. Om man skickar elektroner genom en dubbelspalt och observerar vilken spalt varje elektron går igenom så får man ett resultat. men Om man slutar att observera så verkar elektronerna gå igenom båda spalterna och interferens uppstår.

Enligt min uppfattning så har saker som man inte kan observera, eller observera effekten av inte heller hänt.

Vad är er uppfattning, ja,nej eller att man inte kan veta?
(varför kan jag inte göra en poll?)
Citera
2008-11-30, 14:06
  #2
Medlem
Tydligen har ju trädet fallit vare sig någon var där och bevittnat händelsen. Det har väll bara att göra med om du bryr dig ifall en händelse inträffar eller inte, du lär ju vara måttligt likgiltig för ifall trädet faller eller inte, såvida du inte är en trädkramare.

I annat fall får du väll betrakta fallet som en form av energiöverföring från ett tillstånd till ett annat, då är det rätt svårt att förneka att det hänt vare sig någon var där eller inte.
Citera
2008-11-30, 14:07
  #3
Medlem
machtons avatar
Har hört jätte många liknande tankar. jag tycker du har rätt till en viss del, ingen har en aning om att trädet har fallit, och därför finns inte det för oss. Men om man kommer dit senare märker man ju att trädet har fallit. Det kan man ju inte göra med spöken och liknande som jag tycker är uppenbart skit. men det är från person till person. Det är en smart tanke, men inte helt rätt om jag får säga något!
Citera
2008-11-30, 14:07
  #4
Medlem
West-ens avatar
Givetvis har trädet givit ifrån sig ett ljud, då ljud är logituda tryckvågor som påverkar den närliggande naturen. Att dra paralleller till kvantfysik fungerar inte då ett träd är makroskopiskt och består av extremt mycket atomer. Jämför med Schrödingers katt, där man inte heller kan tänka kvantmekaniskt utan klassisk fysik tar över. Dessutom är det inte det faktum att man observerar partikeln i dubbelspaltexperimentet som kollapsar vågfunktionen, utan snarare det faktum att man mäter dess position varvid den inte kan ha två stycken samexisterade positioner och får ett mätvärde.
Citera
2008-11-30, 14:08
  #5
Medlem
trovallas avatar
Klart det inträffat och givit ifrån sig ett ljud även om ingen var där.

Mördar jag en person på stan en kväll och ingen var där är det ju fortfarande mord och kroppen ligger kvar.
Citera
2008-11-30, 14:08
  #6
Medlem
Hehe ska du bli bra i minigolf?

Hur som helst har jag alltid ansett att svaret på den frågan är Ja. Och jag kan omöjligt se det på något annat sätt. Kanske min hjärna är för enkelspårig, men det är för mig självklart att ljud uppstår och existerar vare sig nån hör det eller ej.
Citera
2008-11-30, 14:12
  #7
Medlem
gTab2s avatar
Sen kan man ju resonera så att tryckvågorna blir "ljud" enbart när de når våra öron. Att det måste ske en tolkning för att det ska kunna klassas som "ljud".
Citera
2008-11-30, 14:23
  #8
Medlem
Jag tycker att det viktiga här är att definiera en händelse. Är saker som vi inte kan se, inte kan observera eller inte kan se effekterna av en händelse?
Citera
2008-11-30, 14:29
  #9
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Då måste jag bara göra ett blygsamt inlägg i debatten och säga att Patrik Norqvist från superfemman i Boston Tea Party klargjorde, iofs utan längre utläggning, att trädet som faller hörs även om inte någon är där och observerar det. Och Patriks ord är lag!
Citera
2008-11-30, 14:56
  #10
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag tycker att det viktiga här är att definiera en händelse. Är saker som vi inte kan se, inte kan observera eller inte kan se effekterna av en händelse?
Men du kan se effekterna av ett träd som fallit så det är en händelse.
Snarare så bör vi definiera ljud och det vet de flesta att ljud uppstår och klassas som ljud utan att någon har uppfattat det.
Citera
2008-11-30, 15:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Men du kan se effekterna av ett träd som fallit så det är en händelse.


Ja, trädet har fallit, det är utgångspunkten, frågan är om det gav ifrån sig ett ljud. Att trädet har fallit är definitivt en händelse.
Citera
2008-11-30, 15:06
  #12
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Om ett träd faller i skogen, och ingen är där och observerar, har trädet då givit ifrån sig något ljud?
Det beror på vad du menar med "ljud".

Ljud är en hjärnas tolkning av öronmekanismens reaktion på tryckvariationer i luften. Om det inte finns några varelser i närheten när trädet faller, uppstår det inget subjektivt ljud även om tryckvågorna finns där. Så med detta i åtanke blir svaret rimligen "nej".

Om du med "ljud" istället menar själva tryckvågorna snarare än det kognitiva fenomenet måste svaret på din fråga bli "ja", åtminstone om man sällar sig till det naturvetenskapliga synsättet som säger att det finns en yttre verklighet som är oberoende av mänsklig observation. Detta sistnämnda är inget som kvantmekaniken ändrat på även om det är en mycket vanlig missuppfattning som förmodligen har sin grund i populära böcker av författare som Fritjof Capra och Gary Zukav. Dessa författare försöker av någon anledning förena österländsk mysticism med modern vetenskap, vilket får resultat som om inte annat är rätt humoritiska i sin absurditet. Att det mänskliga medvetandet skulle ha någon särskild roll i kvantmekaniken är helt enkelt inte sant.
__________________
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-11-30 kl. 15:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback