Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-30, 13:41
  #1
Medlem
slutagnälls avatar
Efter hur lång tid blir vatten i rumstemperatur odrickbart? Låt säga att man har ett vattenglas ståendes framme, hur lång tid tar det innan tillväxten av bakterier och annat gör vattnet dåligt? Antag att det är ett normalstädat och rent rum.
Citera
2008-11-30, 14:00
  #2
Medlem
Eckedos avatar
Hur långt är ett snöre?
Citera
2008-11-30, 14:12
  #3
Medlem
Enligt en del beräkningar har jag kommit fram till att att den tiden för att vattnet ska bli "odrickbart" att du inte mår bra utav att dricka det, skulle vara något mellan 1462-1535 dagar.
Citera
2008-11-30, 14:28
  #4
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Efter hur lång tid blir vatten i rumstemperatur odrickbart? Låt säga att man har ett vattenglas ståendes framme, hur lång tid tar det innan tillväxten av bakterier och annat gör vattnet dåligt? Antag att det är ett normalstädat och rent rum.
Skaffa rent vatten. Först får du kolla hur dåligt vattnet är, innan vi kan svara.

Men jag skulle inte vilja dricka vatten efter 24 timmar
Citera
2008-11-30, 14:30
  #5
Medlem
Sid Fernwilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Enligt en del beräkningar har jag kommit fram till att att den tiden för att vattnet ska bli "odrickbart" att du inte mår bra utav att dricka det, skulle vara något mellan 1462-1535 dagar.
Intressant, hur kom du fram till den slutsatsen?
Citera
2008-11-30, 14:46
  #6
Medlem
Den infon kan jag inte läcka

Men jag hade en vattenflaska på jobbet som jag fyllde upp ur kran i Timrå en måndag morgon. Sedan glömde jag den i maskinen och hittade den Torsdag nästa vecka. Och kan säga att den hade en inverkan på att jag mådde dåligt när jag drack det.

Var det enda vattnet jag hade och var rejält törstig. Blev en aningen konstig i magen, men inge värre.
Citera
2008-11-30, 15:40
  #7
Medlem
Snurrens avatar
Jag bär alltid med mig vattenflaskor och ibland börjar det lukta illa om korken, men jag har aldrig blivit sjuk. Däremot har jag märkt att kolsyrat vatten (gör själv hemma) aldrig luktar illa. Läste någonstans att kolsyrat vatten inte får någon bakterietillväxt och jag kan bara bekräfta att dom flaskorna aldrig någonsin luktat illa trots att dom kanske legat i ryggsäcken en månad.

Vi har haft Soda stream i 18 år nu och vi är fortfarande lika galna i kolsyrat vatten, mina döttrar kör igång den det första dom gör på morgonen, pstjuuiii låter det. Tack vare denna maskin har vi sluppit mycket socker och konserveringsmedel (som i saft och läsk). Kan rekommenderas!
Citera
2008-11-30, 15:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Den infon kan jag inte läcka

Men jag hade en vattenflaska på jobbet som jag fyllde upp ur kran i Timrå en måndag morgon. Sedan glömde jag den i maskinen och hittade den Torsdag nästa vecka. Och kan säga att den hade en inverkan på att jag mådde dåligt när jag drack det.

Var det enda vattnet jag hade och var rejält törstig. Blev en aningen konstig i magen, men inge värre.

Vatten utan kontakt med luft (typ vattenflaska) är lika gott efter några månader...

Känns lite lite med bara några dagar då....
Citera
2008-11-30, 17:06
  #9
Medlem
Titus pollos avatar
Jag har ofta vatten i en pripps sportflaska utan topp uppåt en vecka som jag smuttar ur då och då. Må vara bakterier i det men inget jag märker av.
Citera
2008-11-30, 19:25
  #10
Medlem
Eliza CTs avatar
Händer att inte min vattenflaska vid datorn (eller på utflykter) blivit utbytt på några dagar och jag har aldrig blivit dålig i magen.
Vårt dricksvatten är ju av bra kvalitet vanligtvis.
Sen om man nu dricker av flaskan har vi ju våra egna bakterier som vi tål, antar jag.
Har däremot sett vatten på rastplatser o. dyl som jag aldrig skulle hälla i mej.
Mvh
Citera
2008-11-30, 20:11
  #11
Medlem
Josef Fritzls avatar
Gammalt vatten är enligt mig ofta godare än nytt fräsch vatten.
Citera
2008-11-30, 20:18
  #12
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Gammalt vatten är enligt mig ofta godare än nytt fräsch vatten.

Reningstillsatser har sjunkit till botten?
Tänker på att om man har katter ute och sätter ett fat nytt, rent vatten så föredrar dom oftast att dricka regnvatten i smutsiga pölar.
mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback