Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-29, 21:51
  #1
Medlem
aDaeks avatar
Tja..
Jag har medicin som heter Concerta 18mg..
Behöver lite hjälp angående medicinen..
Jag är 21 år gammal väger 88kg..
Jag tar 1x18mg Concerta på morgonen varje dag..
Känner ej av den, blir bara stirrig och slö och mår så jävla dåligt..
Blir även jävligt trött då det är konstigt, för en polare snackade om att man brukar få problem att sova, jag blir trött o seg.. Ej konsentrerad..
Kände även i att jag fick en smärta i magen men den gick över..
Har jag för låg dos?
Eller funkar ej Concerta på mig?
Behöver hjälp av någon, skall till Psyk på tisdag!
Och vet ej hur jag skall förklara för henne..
Är ej ute för att punda, iofs så pundar man ej på Metylfenidat..
Vad kan göra att jag mår dåligt av Concerta? Bara en biverkning som försvinner senare eller? Eller för att jag har för låg dos?

Vore tacksam för snabbt svar! Ha det fint!

MvH
Citera
2008-11-29, 21:54
  #2
Medlem
Ett Hunds avatar
Centralstimulantia --> Medicin och hälsa

/Moderator
Citera
2008-11-29, 21:56
  #3
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Centralstimulantia --> Medicin och hälsa

/Moderator

Okej, tack så mycket!
Citera
2008-11-29, 22:07
  #4
Medlem
Bangar_intes avatar
Biverkningarna för Concerta enligt fass är bland annat. Trötthet, ångest, buksmärta alla dom stämmer in på dig. Det finns 100 andra biverkningar som inte stämmer in på dig, men alla får inte alla.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0

Säg till din läkare att du inte tycker medicinen hjälper. Att hjälpa är precis vad en medicin ska göra. Gör den inte det så är dne värdelös. Ni får sedan komma på varför den inte hjälper.

Puss
Citera
2008-11-29, 22:30
  #5
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Biverkningarna för Concerta enligt fass är bland annat. Trötthet, ångest, buksmärta alla dom stämmer in på dig. Det finns 100 andra biverkningar som inte stämmer in på dig, men alla får inte alla.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0

Säg till din läkare att du inte tycker medicinen hjälper. Att hjälpa är precis vad en medicin ska göra. Gör den inte det så är dne värdelös. Ni får sedan komma på varför den inte hjälper.

Puss

Okej! Skall säga det till hon! Kommer hon säga att det bara är i början eller? Så om jag tar någon månad till kanske det blir bättre? Eller om jag höjer dosen?
Tänk om hon säger att vi skall sluta med CS medicin då? Eller kommer hon leta ny medicin? För jag har ju diagnosen ADHD.. Vad kan det vara för mediciner jag kan få ist för Concerta då? Ge gärna några tips på mediciner man brukar få prova då man visar dessa biverkningar jag har, är tacksam för allt svar!
Citera
2008-11-29, 23:10
  #6
Medlem
purezones avatar
beskriv som du beskrev nu. Du kan ju testa att ta 2 imon och kolla om de blir skillnad. Annars tror jag att Ritalin är ett alternativ, vad ja har hört av folk som har adhd/add så har ritalin funkat bättre.
Citera
2008-11-29, 23:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
beskriv som du beskrev nu. Du kan ju testa att ta 2 imon och kolla om de blir skillnad. Annars tror jag att Ritalin är ett alternativ, vad ja har hört av folk som har adhd/add så har ritalin funkat bättre.
Men... Det är ju samma ämne. Får man biverkningar av ett så är risken stor att man får dem av det andra. Enda skillnaden är ju att en av dem är "instant release" och en annan depot/sustained release.
Citera
2008-11-29, 23:25
  #8
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aDaek
Okej! Skall säga det till hon! Kommer hon säga att det bara är i början eller? Så om jag tar någon månad till kanske det blir bättre? Eller om jag höjer dosen?
Tänk om hon säger att vi skall sluta med CS medicin då? Eller kommer hon leta ny medicin? För jag har ju diagnosen ADHD.. Vad kan det vara för mediciner jag kan få ist för Concerta då? Ge gärna några tips på mediciner man brukar få prova då man visar dessa biverkningar jag har, är tacksam för allt svar!

Läkaren kommer säga vad hon tror är anledningen till problemet. Sen kan du säga va du tror är anledningen, så får ni komma på en lösning tillsammans.

Fast en läkare vet mer än de flesta svenssons om medicin så säger hon en sak så får du testa det om du inte vet något annat. Din prioritet är att bli bra och läkarens att göra dig bra.
Citera
2008-11-29, 23:27
  #9
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
beskriv som du beskrev nu. Du kan ju testa att ta 2 imon och kolla om de blir skillnad. Annars tror jag att Ritalin är ett alternativ, vad ja har hört av folk som har adhd/add så har ritalin funkat bättre.

Okej! Tackar får göra det!
Citera
2008-11-29, 23:30
  #10
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Läkaren kommer säga vad hon tror är anledningen till problemet. Sen kan du säga va du tror är anledningen, så får ni komma på en lösning tillsammans.

Fast en läkare vet mer än de flesta svenssons om medicin så säger hon en sak så får du testa det om du inte vet något annat. Din prioritet är att bli bra och läkarens att göra dig bra.

Okej, en polare pratade om att jag troligen får prova Ritalin..
Funkar ej det så kommer jag nog ej få medicin Men hoppas dem kan hitta någon lösning!
Finns det något mer än Ritalin jag kan testa om Ritalin ej funkar?
Brukar man få prova någon annan då? Elelr är det sista?

MvH
Citera
2008-11-29, 23:45
  #11
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Men... Det är ju samma ämne. Får man biverkningar av ett så är risken stor att man får dem av det andra. Enda skillnaden är ju att en av dem är "instant release" och en annan depot/sustained release.

Klart de, men de har olika effekter (vad ja har hört ifrån polare) fasten inte läkarna säger de. Och funkar inte conc så kanske rita funkar. värt ett försök iaf.

Btw TS hur länge har du gått på concerta? hehe var de inte vi som snackade om metamina?:P hur gick de me de?
Citera
2008-11-30, 01:42
  #12
Medlem
aDaeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
Klart de, men de har olika effekter (vad ja har hört ifrån polare) fasten inte läkarna säger de. Och funkar inte conc så kanske rita funkar. värt ett försök iaf.

Btw TS hur länge har du gått på concerta? hehe var de inte vi som snackade om metamina?:P hur gick de me de?

Har haft en vecka typ.. Metamina vettefan om man får bara för att Concerta ej funkar? :-P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback