2008-11-29, 13:01
Medlem
Tje

Är nu så att min kära far varit delaktig i ett projekt där de som jobbat med det i slutändan fick 50k.

Nu är det så att ska man "plocka ut" dessa så ryker först 20% moms eller något liknande. Sedan ska resterande belopp skattas 50% o.s.v. så det blir inte så mycket rena pengar i slutändan.

Dock så om de väljer att köpa "saker" som liksom kan härledas till att jobba så får de nästan använda hela beloppet. Han brukar jobba rätt mycket hemma med att tjaa.. "skriva på datorn".

Det han hittills funderat på främst en ny stationär, en bildskärm till denna (kommer förmodligen bli tv i sovrummet istället, 24-32"), en skrivare samt en bra kontorsstol eftersom allt det han är gammalt och utslitet helt enkelt.

Till saken nudå; vad mer för teknik kan ni tänka er att han skulle kunna ta med? Har ni några bra länkar så bomba

OCH en sista sak jag tänkte också att jag skulle utnyttja erbjudandet lite, då jag är i upptakten till ny dator. Han får nu inte köpa fyra datorer, en till var och en i familjen, så det är något som jag skulle kunna använda till min nya datorn // mitt rum.. enda jag tänkt på är ett ljudkort samt extern hårddisk annars vet jag inte :/
Citera
2008-11-29, 13:11
Medlem
Brukar din pappa göra sådär? Är det ingen revisor eller någon ekonomichef som säger till när det kommer in massa fakturor för 50k.

Annars är det väl inte speciellt svårt att gå in på pccity och köpa saker för 50k, den dyraste datorn, den dyraste skärmen, dyraste stolen och alla de dyraste tillbehören.
Citera
2008-11-29, 18:13
Medlem
Jag är inte så jätteinsatt men se istället de 50k som "lön" för projektet som de genomfört. Men det är ändå inte exakt lön eftersom det behandlas lite olika.

Kort och koncist, antingen får de ut drygt 20k i handen eller så får de köpa saker de kan använda till sitt jobb för 50k !
Citera
2008-11-29, 18:27
Medlem
-jOE!s avatar
Det tråkiga svaret är att det inte är lagligt. Företagets revisor och i slutändan Skatteverket kan bli lite bittra så att säga. Prylarna blir förtäckt lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in