Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-29, 01:00
  #1
Medlem
RonaldReagans avatar
Hej Flashback!
Jag har från och till tandvärk eller rättare sagt det är i tandköttet runt visdomständerna det gör ont.

Finns det något receptfritt för lokal smärtlindring? Ibland gör det jävligt ont när jag ska äta så man tappar nästan lusten till det.

En fråga till. Funderar på att kanske dra ut visdomständerna. Lite ont om plats längst bak plus att alla inte växer helt rakt. Därav att jag får ont. Vad kostar det på ett ungefär att dra ut tre visdomständer?

God Jul!
Citera
2008-11-29, 01:04
  #2
Medlem
Ösps avatar
Xylocain finns på tub mot små sår och sånt. Det går att ha i munnen men det smakar förjävla illa. Bedövar i alla fall. Används som spray inom sjukvården för att bedöva svalget. Den kan användas på såriga bröstvårtor för kvinnor som ammar så jag kan inte tänka mig att det är farligt att ha i munnen om nu inte bebisarna blir dåliga av det.
Citera
2008-11-29, 01:04
  #3
Medlem
trovallas avatar
Ibumetin 400mg

Fick iaf jag äta efter min tandoperation.
Citera
2008-11-29, 01:07
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Fick kombinationen ibuprofen och paracetamol rekommenderat av en tandläkare, fungerar förvånandsvärt bra.
Citera
2008-11-29, 01:15
  #5
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ibumetin 400mg

Fick iaf jag äta efter min tandoperation.
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fick kombinationen ibuprofen och paracetamol rekommenderat av en tandläkare, fungerar förvånandsvärt bra.

Är det lokal smärtlindring?
Citera
2008-11-29, 01:25
  #6
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
Är det lokal smärtlindring?

Nej men varför måste den vara lokal?

Edit: aja så du ska ha lokal bara för att du säger det?, ibumetin brukar funka fint vid tandvärk.
__________________
Senast redigerad av trovalla 2008-11-29 kl. 01:33.
Citera
2008-11-29, 01:31
  #7
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla


Nej men varför måste den vara lokal?

Därför tänkte jag:

Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Finns det något receptfritt för lokal smärtlindring? Ibland gör det jävligt ont när jag ska äta så man tappar nästan lusten till det.

Citera
2008-11-29, 01:38
  #8
Medlem
RonaldReagans avatar
Ösp: Är det receptfritt? Kikat lite på fass men hittar bara receptbelagda. Kan du posta länk tror du?

Sen kom jag att tänka på Kenacort Munhålepasta. Det har jag använt mot afte flera gånger och det har tagit bort smärtan nästan helt. Men nu ser jag på fass att det inte tillhandahålls längre. Finns det något liknande?

Anledning att jag främst sökte efter lokalt smärtstillande är för jag tycker det är onödigt att behandla hela kroppen om det finns bra lokalt smärtstillande alternativ.
Citera
2008-11-29, 01:46
  #9
Medlem
Ösps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Ösp: Är det receptfritt? Kikat lite på fass men hittar bara receptbelagda. Kan du posta länk tror du?

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo Tada!

Det är bara salvan som är receptfri, men som sagt, den funkar. Smakar illa som sagt men har man riktigt ont är det värt det. Har använt det på förkyldningsblåsor i munnen, lagt lite på papper och haft i munnen när jag sovit och innan jag skulle äta.
Citera
2008-11-29, 02:21
  #10
Medlem
RonaldReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo Tada!

Det är bara salvan som är receptfri, men som sagt, den funkar. Smakar illa som sagt men har man riktigt ont är det värt det. Har använt det på förkyldningsblåsor i munnen, lagt lite på papper och haft i munnen när jag sovit och innan jag skulle äta.

Tack så mycket. Blir till att testa det imorgon,
Citera
2008-11-29, 21:27
  #11
Medlem
serialclowns avatar
Lånar tråden iom min tandvärk..

För sex dar sen (sön morgon) så blev jag varse om en begynnaden tandvärk. Två dar senare, i tisdags, så var jag hos tandläkaren som inte hittade nåt onormalt eller nåt som kunde göra ont.

Nu fyra dgr senare så har jag så ont så det är svårt att tänka på nåt annat. Jag har tagit Imovan för att kunna sova på nätterna inför jobbet dan efter, o nu idag, för ca två tim sen, har jag t o m tagit en Tradolan, men det hjälper inte.

Jag har sån j-a värk i tanden. Vad f-n kan det vara för fel?
Citera
2008-11-29, 21:42
  #12
Medlem
Jag fick ett recept på den orala sprayen XYlocain när jag hade besvär med en infekterad tandköttsficka. Om du bara frågar din tandläkare så borde han nog kunna skriva ut det åt dig. Förvisso fungerar salvan, men sprayen är mycket mer effektiv, lättanvänd samt att den är smaksatt med banan!

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback