Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-28, 03:56
  #1
Avstängd
Jag minns att jag kände stor sorg i hjärtat framför internet när jag satt hemma och läste om katastrofen.
Citera
2008-11-28, 05:58
  #2
Medlem
Tyckte det var obehagligt eftersom jag hade vänner och bekanta på festivalen, men alla kom hem helskinnade. Dock tråkigt för offrens anhöriga! <bugar med hatten av>
Citera
2008-11-28, 11:19
  #3
Medlem
sillybillys avatar
det var under pearl jam va? riktigt otäckt. men nu har dom feta burar så händer nog inte igen..
Citera
2008-11-28, 11:42
  #4
Medlem
Tandkolls avatar
Hur många svenskar var det som dog? Jag har för mig att det var ett par holländare som dog. Jag var själv där och kan säga att det var riktigt stökigt. Iron Maiden hade spelat på orangea scenen tidigare och det var ett under att ingen dog under den spelningen, det var det mest massiva publiktryck som jag någonsin upplevt. Vi lyckades ta oss ut från Maiden där vi i börjaan stod långt fram i mitten genom att gå sidleds och det tog säkert en halvtimma! Man slungades hela tiden runt bland publiken och massor med folk bara rasade och lixom försvann, jag vet inte hur många tjejer som vi fick slita upp från marken, vilket inte är helt enkelt. Jag var helt slut efter det och fortsättningsvis höll vi oss väldigt långt ute på kanterna på Orangea så det var ingen direkt överraskning när det gick som det gick under Pearl Jam.
Citera
2017-03-24, 19:38
  #5
Medlem
Svejks avatar
P3 Dokumentär har gjort ett avsnitt om Roskilde -00.
Programmet kretsar kring en av svenskarna som avled.

Jag var själv där den där kyliga kvällen, på högra sidan av scenen, och kommer så väl ihåg den tragiska kvällen. Programmet väcker en del minnen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
Citera
2017-03-25, 06:24
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik: allmänt --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2017-03-25, 06:48
  #7
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
P3 Dokumentär har gjort ett avsnitt om Roskilde -00.
Programmet kretsar kring en av svenskarna som avled.

Jag var själv där den där kyliga kvällen, på högra sidan av scenen, och kommer så väl ihåg den tragiska kvällen. Programmet väcker en del minnen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Jag var också där, stod en bit längre bak eftersom vi dröjt oss kvar på campen för länge. Det tog en stund innan man begrep vad som hänt. Stämningen den resterande tiden av festivalen var minst sagt udda men vi stannade i alla fall kvar, mest för att vi inte kunde boka om tågbiljetterna. Jag minns att de satte upp något slags minnesplats och hade en minnesstund, sedan fortsatte alltsom vanligt igen :/
Citera
2017-03-28, 00:40
  #8
Medlem
karlsoons avatar
Nog för att jag vet om att allmänheten är korkad, man egentligen funtad när man står och trycker på när det redan är kaos och folk håller på att dö?

Sen kan man tycka att band generellt borde sluta spela när dom märker att det är på väg att spåra ur eller på något sett bli farligt.

Att det finns ett riktigt tydligt regelverk är en grundförutsöttning så det inte blir några missförstånd. Och att sedan konserter och festivaler bevakas av en opartisk bedömare som har rätt bryta omedelbart om säkerheten inte kan garanteras för folket som vistas i området.

För sådana här saker ska inte behöva hända
Om arrangemangen sköts korrekt trots att många av besökarna är idioter.
Citera
2017-03-28, 01:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nog för att jag vet om att allmänheten är korkad, man egentligen funtad när man står och trycker på när det redan är kaos och folk håller på att dö?

Sen kan man tycka att band generellt borde sluta spela när dom märker att det är på väg att spåra ur eller på något sett bli farligt.

Att det finns ett riktigt tydligt regelverk är en grundförutsöttning så det inte blir några missförstånd. Och att sedan konserter och festivaler bevakas av en opartisk bedömare som har rätt bryta omedelbart om säkerheten inte kan garanteras för folket som vistas i området.

För sådana här saker ska inte behöva hända
Om arrangemangen sköts korrekt trots att många av besökarna är idioter.

Pearl Jam slutade att spela när dom märkte vad som höll på att hända och bad desperat publiken att dra sig tillbaka, i stort sett utan effekt.
Citera
2017-03-28, 01:37
  #10
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Pearl Jam slutade att spela när dom märkte vad som höll på att hända och bad desperat publiken att dra sig tillbaka, i stort sett utan effekt.

Tack för input.
Bandet gjorde alltså allt vad man kunde men arrangören hade bristande säkerhets​plan(om ens någon?) och valde att snåla på avspärrningar och vakter för publikens trygghet.
Fan så hemskt, sånt här gör mig faktiskt ledsen.
Citera
2017-03-30, 15:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tack för input.
Bandet gjorde alltså allt vad man kunde men arrangören hade bristande säkerhets​plan(om ens någon?) och valde att snåla på avspärrningar och vakter för publikens trygghet.
Fan så hemskt, sånt här gör mig faktiskt ledsen.

Det var väl egentligen först efter olyckan på Roskilde som man överhuvudtaget började diskutera säkerheten i publikhaven på festivaler, jag vet inte hur det såg ut i övriga världen kring 2000, men varken Hultsfred eller Roskilde hade några avspärrande staket före 2000.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback