Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-27, 17:22
  #1
Medlem
PGriffins avatar
Che Gueavara har fött en idé i mitt huvud om att ägna sommaren åt att köra runt i något sydamerikanskt land eller i flera på motorcykel. Är det något som har gjort något liknande? Det lär inte finnas några MC-kort där? Iallafall inte för 125cc? Har bara B kort och inga planer på att ta MC.

Läst runt bland trådarna här lite och alla länder verkar riktigt intressanta. Vill dock undvika de farligaste. Vill antagligen åka själv om jag inte skulle hinna stifta bekantskap med någon jag kan tänka mig att umgås med under så lång tid i vår. Jag är intre intresserad av klubbliv och liknande. Vill uppleva kulturen och träffa folk. Jag talar knackig spanska men ska läsa i vår så kommer kunna prata helt okey tills i sommar.

Så ge mig tips ni som har gjort liknande saker.
Citera
2008-12-02, 00:19
  #2
Medlem
Du kommer förmodligen ha fruktansvärt ont i röven efter ett par mil. Köp till extra bred sadel
Citera
2013-09-10, 18:45
  #3
Medlem
Här har vi frågan jag vill ha svar på ju!
Någon som efter 5 år har ett svar?
Citera
2013-09-10, 21:17
  #4
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL
Här har vi frågan jag vill ha svar på ju!
Någon som efter 5 år har ett svar?

Svar på vad? Om du behöver MC-kort?
Svar ja, dem kan vara petiga, speciellt vid gränser osv..
Citera
2013-09-14, 12:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Svar på vad? Om du behöver MC-kort?
Svar ja, dem kan vara petiga, speciellt vid gränser osv..

Nej ifall någon har gjort något liknande. Letar efter någon man kan bolla lite med och ställa frågor
Citera
2013-09-15, 00:43
  #6
Medlem
Min dröm! Jag är en riktig Che:are men det här med att bikea genom Sydamerika har jag velat göra sen jag var ynka 11 år och inte visste vem El Che var! Hursomhelst, jag har gjort lite research inför min framtida resa: du måste ha ett internationellt körkort, vid gränsen kommer dem att fråga om papper på motorcykeln etc och om jag var du så skulle jag kopiera mitt körkort. Om du ska köpa motorcykel så har jag läst att man ska undvika Argentina då man inte kan ta med sig motorcykeln utanför gränsen. Hoppas det var till någon hjälp
Citera
2013-09-26, 02:09
  #7
Medlem
Genom lite googlande får du svar på det mesta. Den mesta informationen hittar du från folk som rapporterat hur de har gjort när de var där. Bestämmelser förändras dock snabbt, och det som gällde för några år sen kanske inte gäller idag.

Jag kan inte tala för alla länderna då jag inte undersökt allihopa men jag har googlat och mailat till vissa av ländernas ambassader. För att köra motorcykel lagligt måste du ha ett internationellt körkort och på det ska det framgå att du får köra motorcykel. Alltså, du måste ha tagit motorcykelkörkort.

Vill du resa i de länderna som Che körde i, dvs Argentina och Chile, bör du börja i Chile. Köper du en argentinsk-registrerad motorcykel får du som utlänning inte lämna landet med den. Detsamma gäller i Uruguay. Chile har inte den lagen, utan du får fritt passera gränsen om du har alla nödvändiga handlingar.

Det här blogginlägget går igenom hela processen för att köpa en motorcykel i Chile och skaffa alla handlingar för att du ska kunna köra lagligt.

Kolla även igenom forumet på Horizons Unlimiteds webplats. Där hittar du väldigt mycket information.
Citera
2015-01-26, 14:52
  #8
Medlem
Jag väcker liv i tråden igen! Köra motorcykel genom Sydamerika är även min stora dröm. Jag har kört en del i Afrika och tog ett motorcykelkörkort där, som är olagligt gjort då jag enbart stoppade pengar i rätt fickor och sedan fick ut det.
Körkortet är dock perfekt gjort, men jag står ju inte med i registret direkt. Borde jag oroa mig över detta eller är det bara att köra?
Citera
2015-01-26, 22:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toz
Jag väcker liv i tråden igen! Köra motorcykel genom Sydamerika är även min stora dröm. Jag har kört en del i Afrika och tog ett motorcykelkörkort där, som är olagligt gjort då jag enbart stoppade pengar i rätt fickor och sedan fick ut det.
Körkortet är dock perfekt gjort, men jag står ju inte med i registret direkt. Borde jag oroa mig över detta eller är det bara att köra?

du maste losa ut ditt internationella korkort i det afrikanska landet.
Sa det ar val bara att stoppa mer pengar i samma fickor!
Citera
2015-02-08, 16:50
  #10
Medlem
Någon som vet hur det är på Kuba? Är de noga med körkort?
Citera
2015-04-17, 00:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toz
Jag väcker liv i tråden igen! Köra motorcykel genom Sydamerika är även min stora dröm. Jag har kört en del i Afrika och tog ett motorcykelkörkort där, som är olagligt gjort då jag enbart stoppade pengar i rätt fickor och sedan fick ut det.
Körkortet är dock perfekt gjort, men jag står ju inte med i registret direkt. Borde jag oroa mig över detta eller är det bara att köra?

Nyligen hemkommer efter att ha kört i Chile, Boliva och Peru på Mc.
Innan jag åkte fixade jag A2 (mellantung) körkort, vilket var det ändå jag tog med mig dit. Jag blev stoppad på gatan och vid gränser och visade bara mitt svenska kort vilket gick problemfritt varje gång, även i Chile som generellt ligger några steg före i utvecklingen.

Nu vet jag inte hur det är med ett afrikanskt kort, skillnad kan det säkert vara, så att punga ut för ett internationellt kort vore det bästa. Men jag tror ändå att om det är tydligt att det är ett Mc-kort och inget annat så är det lugnt
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f793358

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback