2008-11-26, 13:35
Medlem
Gosegrisens avatar
Finns det? Har gjort ett par småfilmer med en halvduglig digitalkamera och undrar om det finns något sätt att bli av med en del brus i bilden. Går det överhuvudtaget när det gäller film?
Citera
2008-11-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosegrisen
Finns det? Har gjort ett par småfilmer med en halvduglig digitalkamera och undrar om det finns något sätt att bli av med en del brus i bilden. Går det överhuvudtaget när det gäller film?

Testa att lägga på ett filter typ "soft focus" eller "gaussian blur" och laborera lite med inställningarna (det ska bara vara en liten, liten "touch"). Tyvärr kommer det såklart att försämra kvaliteten: bilderna blir mjukare och mindre brusiga samtidigt som du tappar en del i definition.
Citera
2011-11-09, 11:17
Medlem
stormenswes avatar
Hejsan!

Jag har också ett problem ang detta!

Jag har filmat ett antal sekvenser med en Panasonic Lumix (vanlig digitalkamera). Bilden är skitbra men tyvärr är ljudet brusigt och dåligt. Jag måste få bort det bakomliggade brus så att jag kan använda klippen till en presentation.

Jag har sökt på brusreduceringsprogram mm men inte hittat nåt vettigt.

Hjälp!
Citera
2011-11-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stormenswe
Hejsan!

Jag har också ett problem ang detta!

Jag har filmat ett antal sekvenser med en Panasonic Lumix (vanlig digitalkamera). Bilden är skitbra men tyvärr är ljudet brusigt och dåligt. Jag måste få bort det bakomliggade brus så att jag kan använda klippen till en presentation.

Jag har sökt på brusreduceringsprogram mm men inte hittat nåt vettigt.

Hjälp!

Nar det galler ljud och bild for film sa finns det ett uttryck: "skrap in, skrap ut".
Har man inte gjort ratt fran borjan sa ar det svart att radda slutresultatet.

Det finns program som SoundBooth (Adobe, aka Audition), Pro Tools, Nuendo etc
dar du kan markera en del av bruset och sa tar programet bort de frekvenserna.
Forvanta dig dock inget fantastiskt.

Nar det kommer till brusig bild daremot sa ar nog loppet kort. Hemligheten till bild
utan brus ar bra lljus och kamera-installningar fran borjan. Det finns remove noise
pluggar for manga mjukvaror men det ar inget att ha (tro mig).

Gor om, gor ratt!
Citera
2011-11-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremierePoor
Nar det galler ljud och bild for film sa finns det ett uttryck: "skrap in, skrap ut".
Har man inte gjort ratt fran borjan sa ar det svart att radda slutresultatet.

Det finns program som SoundBooth (Adobe, aka Audition), Pro Tools, Nuendo etc
dar du kan markera en del av bruset och sa tar programet bort de frekvenserna.
Forvanta dig dock inget fantastiskt.

Nar det kommer till brusig bild daremot sa ar nog loppet kort. Hemligheten till bild
utan brus ar bra lljus och kamera-installningar fran borjan. Det finns remove noise
pluggar for manga mjukvaror men det ar inget att ha (tro mig).

Gor om, gor ratt!
Kan inte hålla med fullständigt, jag tycker jag har fått bra resultat med noise-remover i bland annat Adobe Audition.. man ska ha lite flyt och inte sträva efter att ta bort precis allt, bara göra det bättre! Vissa sorters brus är lättare än andra, men ibland blir det bara skit som resultat.

Angående brusreducering på film så ska Neat Video vara riktigt bra, har sett bra exempel på det!
Kolla www.neatvideo.com
Citera
2011-11-25, 23:20
Medlem
Twizzs avatar
Annars går du helt enkelt dubba.
Citera
2011-11-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alabamus
Kan inte hålla med fullständigt, jag tycker jag har fått bra resultat med noise-remover i bland annat Adobe Audition.. man ska ha lite flyt och inte sträva efter att ta bort precis allt, bara göra det bättre! Vissa sorters brus är lättare än andra, men ibland blir det bara skit som resultat.

Angående brusreducering på film så ska Neat Video vara riktigt bra, har sett bra exempel på det!
Kolla www.neatvideo.com

Las: "forvanta dig inget fantastiskt." Det jag menar ar att i regel ar brus-reducering en dalig princip eftersom manniskor tenderar ta bruc-reducering in i berakningarna nar dem spelar in ljud, vilket gor att de slarvar med ljudet pa plats. Det gar att fa bra resultat om man inte kor allt for hardcore med effekten, men principen ar och kommer alltid att vara "skrap in, skrap ut".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in