2003-08-05, 01:08
Medlem
Ralfons avatar
Har satt Ekströms Fresta Marsán Vaniljsås på fem minuers kylning efter att ha vispat ihop pulvret med mjölk. Kan ju förstås göras på grädde ist för mjölk, men jag fruktar att det blir lite för onyttigt om man bara ska a vanijsåsen att sluka som den är? Jag tycker verkligen att den är god, sitter gärna och äter en halvliter sådant utan tillbehör, ska göra det nu alldeles strax=) Utmärkt mellanmål att hälla i sig lite mumsig sås=)
Citera
2003-08-10, 13:03
Medlem
Sås

Du har helt rätt...De är gött som fan...Själv brukar jag köpa färdig marsán vaniljsås och äta....mums :P
Citera
2011-12-18, 15:34
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Har satt Ekströms Fresta Marsán Vaniljsås på fem minuers kylning efter att ha vispat ihop pulvret med mjölk. Kan ju förstås göras på grädde ist för mjölk, men jag fruktar att det blir lite för onyttigt om man bara ska a vanijsåsen att sluka som den är? Jag tycker verkligen att den är god, sitter gärna och äter en halvliter sådant utan tillbehör, ska göra det nu alldeles strax=) Utmärkt mellanmål att hälla i sig lite mumsig sås=)
Går fint att sluka den även om det är grädde i
Citera
2011-12-18, 19:02
Medlem
Fickludds avatar
Se bara upp med färdig vaniljsås från IKEA Foods och Ekströms Fresta samt ICAs pulverprodukt. De innehåller härdade fetter, vilket man ska undvika då det är hälsovådligt.
Citera
2011-12-18, 23:14
Medlem
Om du gillar pulvervaniljsås så kan jag rekommendera dig, att nästa gång du får ett sug så provar du att göra antingen en crème pâtissière eller en crème anglaise. En helt ny värld kommer öppnas för dig. Googla för recept.
Citera
2011-12-19, 00:05
Medlem
Recept!
3/4 vätska - grädde
1/4 vätska - mjölk
En äggula per deciliter vätska
Vaniljstång (vet inte riktigt mängd här, men skulle tippa kanske en normalstor per 0.6l vätska, gissning dock)
Socker, mängd är blev jag lite osäker på. Runt ½dl/liter vätska tror jag (börja med det och smaka av sen!)
En liten skvätt maizena (hmm.. en msk/liter vätska skulle jag tro)

Skrapa ur vaniljstången och i med både frön och stång i vätskan tillsammans med några nypor socker (utan socker kan grädden spricka(?) när den värms).
Värm detta (inte koka!)
Vispa äggula och resten av sockret, behöver inte göras överdrivet mycket. I med det i kastrullen.
Och nu: Vispa! Vispa! Vispa! Hela tiden, med vispen i botten av kastrullen, annars kan det bränna fast.
Såsen ska vara varm men inte koka, fortsätt vispa hela tiden. När du märker att den börjar tjockna är det dags att hälla i maizenat som ska vara blandat med lite vatten (så att det inte klumpar sig).
Ta av kastrullen från plattan, fortsätt vispa, när den tjocknat ännu mer kan du sila bort vaniljstången och ev. klumpar.
Låt kallna. Vispa sedan grädde (lite mindre än mängden sås) och vänd ner i såsen. Nu har du en vaniljsås som spöar skiten ur pulvervarianterna!
(Hoppas nån förstod mitt recept, har bara gjort med direkt guidning från kock förut samt på känn)
Tips: Byt ut vaniljstången(-stängerna) mot kanelstång (ej mald kanel, då blir det snorkonsistens på såsen), ung. fyra små (ala santa maria) per liter vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in