Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hockeyfråga: AIK, kommer från
Solna
62,50%
10 röster
Skellefteå
37,50%
6 röster
2016-09-25, 23:11
  #1501
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
AIK Ishockeyförening är ishockeysektionen inom idrottsklubben AIK. Klubben bildades i Stockholm år 1891, och hockeysektionen kom till 1921.


Skellefteå AIK, Skellefteå AIK Hockey[1], är en idrottsklubb från Skellefteå i Sverige. Klubben bildades 1921, ishockey togs upp på programmet först 1943. 1985 blev ishockeyn fristående och klubben bytte namn till Skellefteå Hockey Club, men 1991 återtogs namnet Skellefteå AIK.


Som copycat äger man inte rättigheterna till ursprunget. Finns bara ett AIK och det ligger då fan inte i Skellefteå. Då är jag själv varken gnagare eller Stockholmare, men allmänbildad är jag.
Finns massor med aik.
Solna, Piteå, Skellefteå mfl.
Gemensam nämnare är småklubb.
Citera
2016-09-25, 23:13
  #1502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Finns massor med aik.
Solna, Piteå, Skellefteå mfl.
Gemensam nämnare är småklubb.

Hittar du någon som är äldre än 1891? Hojta till i så fall.

Dessutom heter det inte Solna AIK utan bara AIK. Dom andra som inte är originalet bör däremot använda tillägg i sina namn så att man vet vad dom syftar på.
Citera
2016-09-25, 23:38
  #1503
Medlem
karlsoons avatar
Solna AIK spelar ju inte ens i SHL.
Solna AIK är ju nått jävla farmalag till AIK som spelat SM-Final 6år i rad.
Citera
2016-09-26, 00:25
  #1504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
AIK Ishockeyförening är ishockeysektionen inom idrottsklubben AIK. Klubben bildades i Stockholm år 1891, och hockeysektionen kom till 1921.


Skellefteå AIK, Skellefteå AIK Hockey[1], är en idrottsklubb från Skellefteå i Sverige. Klubben bildades 1921, ishockey togs upp på programmet först 1943. 1985 blev ishockeyn fristående och klubben bytte namn till Skellefteå Hockey Club, men 1991 återtogs namnet Skellefteå AIK.


Som copycat äger man inte rättigheterna till ursprunget. Finns bara ett AIK och det ligger då fan inte i Skellefteå. Då är jag själv varken gnagare eller Stockholmare, men allmänbildad är jag.

Hockeylaget AIK IF bildades väl 2004 om jag minns rätt? Då AIK sparkades ut ur elitserien. Klubben som heter AIK bedriver väl numera ingen elithockey vad jag vet?
Citera
2016-09-26, 07:26
  #1505
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Säg vad fan ni vill men vill ni att 98% av Sveriges befolkning förstår så säg Skellefteå eller SAIK eller liknande! AIK är paxat många år innan ni gick i blöja och ett skällsord för det flesta!
Helt rätt. Ungefär som blåvitt/Frölunda-supportrar paxat "tvestjärtar".
För att dra till med en liknelse du säkerligen förstår.
Citera
2016-09-26, 21:58
  #1506
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Hittar du någon som är äldre än 1891? Hojta till i så fall.

Dessutom heter det inte Solna AIK utan bara AIK. Dom andra som inte är originalet bör däremot använda tillägg i sina namn så att man vet vad dom syftar på.

Det är helt korrekt att AIK inte på något sätt har Solna i klubbnamnet. Det är bara obildade som fått för sig det. Lika dumt som att påstå att HV71 skulle heta Jönköping HV71 bara för att klubben har sitt administrativa säte där.

AIK i Skellefteå AIK är ett tillägg medan AIK i AIK Ishockey AB är själva namnet. Sedan får naturligtvis folket från Skellefteå kalla sitt lag vad de vill i vardagsspråket.

En öppen fråga är om AIK är skyddat som namn. Det kanske går att döpa en bandyklubb till AIK BK utan att den har något med klassiska AIK att göra?
Citera
2016-09-26, 22:11
  #1507
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Skellefteå AIK är Skellefteå Allmänna Idrottsklubb och Solnas AIK är Allmänna Idrottsklubben Ishockeyförening.

Jag som Skellefteå AIK supporter säger AIK när jag pratar med andra supportrar till Skellefteå AIK eller folk från Skellefteå.

Att påstå att det bara finns ett AIK är ett jävla stockholmsbeteende. Drygt och äckligt. Dessutom var den första allmänna idrottsklubben Upsala Simsällskap och bildades 1796. Så Solnas AIK var inte ens först.
Citera
2016-09-26, 22:46
  #1508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Finns massor med aik.
Solna, Piteå, Skellefteå mfl.
Gemensam nämnare är småklubb.

Piteå heter Piteå HC vad jag vet.
Citera
2016-09-26, 22:56
  #1509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är helt korrekt att AIK inte på något sätt har Solna i klubbnamnet. Det är bara obildade som fått för sig det. Lika dumt som att påstå att HV71 skulle heta Jönköping HV71 bara för att klubben har sitt administrativa säte där.

AIK i Skellefteå AIK är ett tillägg medan AIK i AIK Ishockey AB är själva namnet. Sedan får naturligtvis folket från Skellefteå kalla sitt lag vad de vill i vardagsspråket.

En öppen fråga är om AIK är skyddat som namn. Det kanske går att döpa en bandyklubb till AIK BK utan att den har något med klassiska AIK att göra?

Precis det jag vill komma fram till. Det finns bara ett AIK som varenda normalbegåvad och någorlunda allmänbildad människa känner till, oavsett om man håller på dom eller inte. Sedan finns det givetvis Skellefteå AIK och en massa andra med AIK som en del av klubbnamnet, men när man enbart nämner AIK så finns det bara en sådan klubb. Allt annat är historieförnekande inavelsmentalitet av byfånar med mindervärdeskomplex.
Citera
2016-09-27, 00:11
  #1510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är helt korrekt att AIK inte på något sätt har Solna i klubbnamnet. Det är bara obildade som fått för sig det. Lika dumt som att påstå att HV71 skulle heta Jönköping HV71 bara för att klubben har sitt administrativa säte där.

AIK i Skellefteå AIK är ett tillägg medan AIK i AIK Ishockey AB är själva namnet. Sedan får naturligtvis folket från Skellefteå kalla sitt lag vad de vill i vardagsspråket.

En öppen fråga är om AIK är skyddat som namn. Det kanske går att döpa en bandyklubb till AIK BK utan att den har något med klassiska AIK att göra?
HV71 = Husqvarna IF och Vätterstads IF. Jönköping är ju bara staden.
Citera
2016-09-27, 17:20
  #1511
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Precis det jag vill komma fram till. Det finns bara ett AIK som varenda normalbegåvad och någorlunda allmänbildad människa känner till, oavsett om man håller på dom eller inte. Sedan finns det givetvis Skellefteå AIK och en massa andra med AIK som en del av klubbnamnet, men när man enbart nämner AIK så finns det bara en sådan klubb. Allt annat är historieförnekande inavelsmentalitet av byfånar med mindervärdeskomplex.

Absolut, jag ville bara lyfta fram dina argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakbanan
HV71 = Husqvarna IF och Vätterstads IF. Jönköping är ju bara staden.

Precis och Solna är bara staden där AIK Ishockey AB har sin administrativa adress.
Citera
2016-09-27, 17:40
  #1512
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banza
Hockeylaget AIK IF bildades väl 2004 om jag minns rätt? Då AIK sparkades ut ur elitserien. Klubben som heter AIK bedriver väl numera ingen elithockey vad jag vet?

AIK IF bildades mycket riktigt 2004 och dom är moderbolag till AIK Ishockey AB som bedriver själva
elitverksamheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback