Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-20, 17:12
  #1
Avstängd
Jag och min sambo vi har det jätte bra men det kan bli komplikationer har hon sagt. Ligger till så att min sambo är gravid i fjärde månaden och hon slutade studera för barnet och min skull. Hon kommer från Stockholms trakten och studerade i staden vi bor i. Hon känner ingen här förutom min familj och vänner. Vi träffades bara ett par månader innan hon blev gravid och vi blev förälskade i varann. Hon har tagit upp rätt mycket studielån och nu blir allt för inget om hon inte tar upp sina studier efter allt. Jag har inte så jätte bra men jag har inga skulder men jag har inget fast jobb och jag arbetar svart. Har försökt att få ett normalt arbete men rätt svårt att få ett med dessa tider vi har. Jag och min äldre kusin har jobbat utomlands vid par tillfällen och då har vi varit borta ett år åt gången och kommit tillbaka med mycket pengar. Nu till början av nästa år så tänker min kusin åka utomlands för att arbeta och frågade mig om jag tänker hänga med. Den här gången är det inte lika lätt längre för jag har min sambo och ett barn att se fram emot. Jag både vill och inte, har inte så länge att fundera då jag måste ge ett besked redan nästa månad. Jag tog upp det med min sambo och hon tycker jag sviker henne så enormt om jag tänker resa. Jag missar födseln och även mitt barns uppväxt i början. Hon har sagt att hon kommer inte klara av att sköta allt på egen hand vad som behövs. Har min familj och vänner som tänker ställa upp med allt när hon vill ha hjälp. Men hon vill inte ha hjälp från någon varken min familj och vänner eller hennes familj i Stockholm. Hon vill ha mig vid sin sida som stöttar henne. Är det så himla viktigt för tjejen att ha sin sambo närvarande vid födseln och allt annat. Jag älskar henne över allt annat men vi hade behövt pengarna. Hon har berättat för mig att jag kan ta ett sånt här jobb om några år när barnet blir äldre för då blir det inte lika många komplikationer. Om alla tycker jag sviker henne så får jag fundera om och ge ett negativt beslut till min kusin. Han och jag varit med om mycket i livet. Han älskar mig som sin egen bror men jag hoppas han förstår allt. När man arbetar utomlands så är lättare och roligare när man är två än att vara ensam för man känner ingen annan.
Citera
2008-11-20, 17:16
  #2
Medlem
Voluptariuss avatar
Var lite jobbigt att läsa utan textindelning. Trots att du passionerat vill ha svar så är det ett råd till framtiden

Låter mer som du vill välja den lätta vägen. Vad du väljer är ju upp till dig, kan någon annan verkligen hjälpa dig ta det beslutet?
Citera
2008-11-20, 17:20
  #3
Medlem
janwindahls avatar
Nu är jag nog ganska negativ men är det så smart att skaffa barn så tidigt i ett förhållande?
Jag tycker personligen att man ska ha en fast grund innan man skaffar barn, dvs fast jobb och inkomst, ordentligt boende och ett säkert förhållande.
Citera
2008-11-20, 18:28
  #4
Medlem
Sebastianitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Nu är jag nog ganska negativ men är det så smart att skaffa barn så tidigt i ett förhållande?
Jag tycker personligen att man ska ha en fast grund innan man skaffar barn, dvs fast jobb och inkomst, ordentligt boende och ett säkert förhållande.

Nu kommer inte din kommentar hjälpa honom så väl mycket då han redan sitter i den båten.

RicoM, jag anser att din sambo och ert kommande barn skall få all din tid de kan få. Du får helt enkelt tacka nej till din kusin, jag tror trots allt att han kommer klara sig utmärkt utan dig även om det självklart hade varit roligare om du åkt med.
Du får ta och hitta ett jobb där ni bor, hur svårt den än är.

Det är mina råd.
Citera
2008-11-20, 18:51
  #5
Medlem
0Spunken0s avatar
Jag förstår din sambo mycket väl som inte vill att du ska åka. Och jag tror inte att du förstår hur mycket du missar genom att dra iväg, ett barns födelse och första tid i livet är något väldigt värefullt. Hur kan du inte värdesätta denna tid?!
Du verkar ta väldigt lätt på just den punkten. Och att din sambo behöver stöd under förlossning och att ni gemensamt tar ansvar för barnet efteråt är väl en självklarhet. Att din familj/vänner finns där är inte på långa vägar samma grej.
Jag vet inte om jag tycker att du är egoistisk eller omogen eller både och.. du verkar ju fatta att ni sitter i en obekväm sits för tillfället, men vafan, lämna din gravida fru o dra utomlands i ETT ÅR "för att tjäna massa pengar"?? Du får helt enkelt anstänga dig mer för att skaffa ett jobb på hemmaplan.
Och att du tycker synd om din kusin som måste åka ensam men inte om din stackars sambo låter patetiskt som fan.
Citera
2008-11-20, 18:54
  #6
Medlem
Trolldockans avatar
Jobbigt jobbigt jobbigt. Jobbigt att läsa. Varför skaffar du barn? Vad tröttsamt det är med människor som inte har någon förmåga att planera och lösa problem konstruktivt.

Låt mig tänka, du är en bebis själv? Skaffa ett jobb på plats istället?!!!
__________________
Senast redigerad av Trolldockan 2008-11-20 kl. 18:56. Anledning: Glömde råd.
Citera
2008-11-20, 19:51
  #7
Medlem
109740s avatar
Din sambo har helt rätt. Det är just början som är tuff, var där för henne och för barnet i något år. Sedan kan du försvinna och arbeta utomlands all you want. Var inte ett egoistiskt rövhål.

Eller är det själva grejen som skrämmer dig med ungen och du vill legitimera din flykt med "ska jobba utomlands"- delen? Skulle du tänkt på innan du rörde om i grytan.
Citera
2008-11-20, 20:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RicoM
Jag och min sambo vi har det jätte bra men det kan bli komplikationer har hon sagt. Ligger till så att min sambo är gravid i fjärde månaden och hon slutade studera för barnet och min skull. Hon kommer från Stockholms trakten och studerade i staden vi bor i. Hon känner ingen här förutom min familj och vänner. Vi träffades bara ett par månader innan hon blev gravid och vi blev förälskade i varann. Hon har tagit upp rätt mycket studielån och nu blir allt för inget om hon inte tar upp sina studier efter allt. Jag har inte så jätte bra men jag har inga skulder men jag har inget fast jobb och jag arbetar svart. Har försökt att få ett normalt arbete men rätt svårt att få ett med dessa tider vi har. Jag och min äldre kusin har jobbat utomlands vid par tillfällen och då har vi varit borta ett år åt gången och kommit tillbaka med mycket pengar. Nu till början av nästa år så tänker min kusin åka utomlands för att arbeta och frågade mig om jag tänker hänga med. Den här gången är det inte lika lätt längre för jag har min sambo och ett barn att se fram emot. Jag både vill och inte, har inte så länge att fundera då jag måste ge ett besked redan nästa månad. Jag tog upp det med min sambo och hon tycker jag sviker henne så enormt om jag tänker resa. Jag missar födseln och även mitt barns uppväxt i början. Hon har sagt att hon kommer inte klara av att sköta allt på egen hand vad som behövs. Har min familj och vänner som tänker ställa upp med allt när hon vill ha hjälp. Men hon vill inte ha hjälp från någon varken min familj och vänner eller hennes familj i Stockholm. Hon vill ha mig vid sin sida som stöttar henne. Är det så himla viktigt för tjejen att ha sin sambo närvarande vid födseln och allt annat. Jag älskar henne över allt annat men vi hade behövt pengarna. Hon har berättat för mig att jag kan ta ett sånt här jobb om några år när barnet blir äldre för då blir det inte lika många komplikationer. Om alla tycker jag sviker henne så får jag fundera om och ge ett negativt beslut till min kusin. Han och jag varit med om mycket i livet. Han älskar mig som sin egen bror men jag hoppas han förstår allt. När man arbetar utomlands så är lättare och roligare när man är två än att vara ensam för man känner ingen annan.
Du skämtar va?
Vem är det mest synd om. Din kusin som åker utomlands å tjänar bra med pengar, själv. Eller din sambo som offrar allt för dig och ditt barn som måste föda själv.
Citera
2008-11-20, 20:19
  #9
Medlem
att ens fundera på att missa barnets födelse säger allt om dig, finns inga pengar i världen som kan väga upp detta. tänk om barnet får komplikationer, rent av dör etc, vad gör du då?
knappast att hon kommer förlåta/ha förståelse om du drar.
då kan du med all säkerhet glömma att hon och barnet är kvar vid hemkomst.
Citera
2008-11-20, 21:51
  #10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RicoM
Jag älskar henne över allt annat men vi hade behövt pengarna..


Din definition av "älska över allt annat" lyder?
Citera
2008-11-20, 22:47
  #11
Medlem
Förstår inte problemet. För mig är det självklart. Du älskar din flickvän som ska föda ert barn och hon vill ha dig vid din sida. Finns inga pengar i världen som kan mäta sig mot att se sitt barn komma till världen.

Så mitt råd är till dig; Stanna hemma. Pengar kan du alltid tjäna vid ett annat tillfälle!
Citera
2008-11-20, 22:50
  #12
Moderator
blomvattnares avatar
Tänk inte ens tanken på att sticka. Du anar inte hur mycket hon behöver dig nu, och du anar absolut inte hur mycket du skulle missa om du sticker.

När babyn är född, kommer du inte att förstå hur du ens kunde fundera på att åka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback