Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-12-30, 18:26
  #73
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Pele mötte motståndare som ville slakta/skada honom. Finns många exempel på matcher där dom fäller/sparkar ner honom och om det var idag skulle 7 spelare av dom få rött kort. Men tuff som han var så reste han sig eller dribblade skiten ur dom. Nej dagens fotboll är mer skyddad, eller rättare sagt, spelarna är mer skyddade. Men ändå dominerade pele.

Den värsta var portugrisen Coluna som skadade PELÈ rejält under VM 1966 i England. Coluna var känd som Slaktaren från Lissabon.
Citera
2022-12-30, 19:32
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ne han skulle aldrig klara av dagens fotboll och höll sig skyddad från Europa. Fegis

Du har rätt. Dåtidens spelare i Brasilien, Argentina och Uruguay var rena korgossar menar du? Jösses. Dåtidens lirare var hårdingar deluxe. Neymar m fl hade inte klarat många halvlekar när de grabbarna satte rätt sida till. Du förstår, på 60-talet var inte de sydamerikanska ligorna särskilt mycket sämre än de i Europa. De flesta i eliten spelade i sina egna länder, i annat fall riskerade de att inte få representera sitt land.
Citera
2022-12-30, 23:46
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ne han skulle aldrig klara av dagens fotboll och höll sig skyddad från Europa. Fegis
Det var inte Pele som fega ur utan dåtidens militärjunta tvingade han att stanna kvar på amerikanska kontinenten.
Citera
2022-12-31, 04:09
  #76
Medlem
goseigens avatar
Som många har varit inne på gör man dem en otjänst ifall man jämför dem rätt av. Någon skrev att det såg långsamt ut, men det gör det också ibland i dagens fotboll, taka tuka med tusen passningar är inte en snabb fotboll.

Dåtidens fotboll innehöll också flera extremt snabba anfall, och Brasilien var ett pragmatiskt lag som kunde hiva iväg bollen mycket långt ibland.

En skillnad är kanske att det var mer duellspel då. Anfallaren satsade på, jag kommer att göra min gubbe, och i fler situationer hände det att de testade en dribbling.

Dessa spelare mötte också kapningar som inte alls hade accepterats idag. Pele var en mästare i att ta sig undan från dem, och där tror jag att han hade en fördel av att inte vara en gigant. Man kan jämföra med Messi och Maradona, som inte heller är några bjässar.

Med nutida träning tror jag dessa spelare hade varit lika dominanta. Liksom, varför skulle den genetiska utvecklingen ha gjort dem odugliga på bara 40-50 år?

Den 17-årige Pele från den tiden hade kanske fått sitta på bänken i Superettan, men jag är helt säker på att han inte hade gjort det länge. När man gör två mål i en VM-final när man är 17, tror jag inte att man hade haft problem med att anpassa sig till modern fotboll. Troligare är att ett sådant svenskt lag hade känt sig som att de hade vunnit på lotto.

De här spelarna hade varit lika grymma idag.
Citera
2022-12-31, 13:47
  #77
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Pele = GOAT
Finns inget tvivel ÖVERHUVUDTAGET om det!

Andra kan slåss om titeln BOAT... Best Of all times.
Jag kan inte jämföra vem som var bäst på plan av Pele, Maradona, Messi, Ronaldo och Zlatan.
Men om man ser till HELHETEN, MÄNNISKAN och SPELAREN, är det inget snack.

PELE!!!!
Jag kan jämföra dem. Pelé var min första riktiga idol. Det var något magiskt kring hur han spelade, han var liksom från en annan planet. Så upplevde jag aldrig Maradona, även om denne var skicklig. Och lipsillarna Messi och Ronaldo ska vi inte ens tala om i sammanhanget, de vinner för mycket på att ramla mest hela tiden. När Pelé blev kapad och faktiskt ramlade, fick han bäras ut på bår. Det var på riktigt.

Så långt individuellt. Men man kan ju också jämföra hur mycket överlägsnare de varit sin tids motståndare och där vinner Pelé med hästlängder.

PELÉ FOR EVER!
RIP
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback