Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-18, 17:34
  #1
Medlem
Behöver lite feedback från kunnit folk om denna gitarr, då jag funderar att skaffa en äldre Fender Stratocaster USA i standardutförande. Ekonomin är dock ngt begränsad så jag hade i första hand tänkt på en från det sena 70-talet. En 77-78 kan man hitta för ett pris runt 13-14 k, kanske billigare, på beg-marknaden. Min fråga i första hand är om någon kunde redogöra för kvalitén på de sena sjuttiotalarna. Hur står sig en strata från t ex 1977 mot en helt ny Stratocaster Standard, eller De Luxe t ex? Jag har också noterat att några år äldre strator åker upp i pris som tusan typ 72-73 är ju tokdyra, de sena sjuttiotalarna är billigare. Varför är det så? Är den enkla förklaringen att ju äldre, desto dyrare och högre samlarvärde eller? Tacksam för många tips o råd!
Citera
2008-11-18, 19:22
  #2
Medlem
TheStorytellers avatar
I första hand är det precis som du själv skriver; att årsmodellerna 78-79 är för nya och inte riktigt klassas som vintage-strator... ännu. Puritanerna anser t.om att det ska vara äldre än 1965 om det ska vara nåt att ha.

70-talet var ju överlag ett mycket mörkt årtioende för Fender, men 70-talarna är överlag inte så dåliga som folk säger. Däremot finns det väldigt många dåliga EXEMPLAR, så det är generellt en dålig idé att köpa utan att provspela. Men en bra 70-talare är en mycket bra gitarr, oavsett om den är gjord 1973 eller 1979.

Många skäller på trebultsinfästningen, men den är inget stort problem tycker jag... men återigen kan det ju skilja en hel del mellan olika ex.

En strata från 1979 för 13k eller en helt ny för samma pengar? Om den från 1979 är ett bra ex så är den otvivelaktigt det bästa köpet, särskilt med tanke på att den aldrig kommer att minska i värde. Den nya däremot tappar nog 25% så fort du tar hem den och fortsätter därefter att sjunka. Och vem vet, dagens strator kanske aldrig kommer att öka igen?
Citera
2008-11-19, 02:07
  #3
Medlem
Nisques avatar
Sant.
Att köpa en gammal gitarr är som att lägga undan pengar på bank, med ränta. Egentligen helt galet. Men effektivt. Vårda den ömt bara. Skavanker resulterar i finanskris. såattsäga..
Citera
2008-11-19, 09:51
  #4
Medlem
Bra o vettigt resonemang. Ok, kan du tipsa om ngt särsilt man bör tänka på vid provspel o bedömning av en 70-tals stratas kvalité? spelar det ng nroll om det är en 77a el 79a, eller är varje exemplar helt olika kvalitetsmässigt?

Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
I första hand är det precis som du själv skriver; att årsmodellerna 78-79 är för nya och inte riktigt klassas som vintage-strator... ännu. Puritanerna anser t.om att det ska vara äldre än 1965 om det ska vara nåt att ha.

70-talet var ju överlag ett mycket mörkt årtioende för Fender, men 70-talarna är överlag inte så dåliga som folk säger. Däremot finns det väldigt många dåliga EXEMPLAR, så det är generellt en dålig idé att köpa utan att provspela. Men en bra 70-talare är en mycket bra gitarr, oavsett om den är gjord 1973 eller 1979.

Många skäller på trebultsinfästningen, men den är inget stort problem tycker jag... men återigen kan det ju skilja en hel del mellan olika ex.

En strata från 1979 för 13k eller en helt ny för samma pengar? Om den från 1979 är ett bra ex så är den otvivelaktigt det bästa köpet, särskilt med tanke på att den aldrig kommer att minska i värde. Den nya däremot tappar nog 25% så fort du tar hem den och fortsätter därefter att sjunka. Och vem vet, dagens strator kanske aldrig kommer att öka igen?
Citera
2008-11-19, 13:31
  #5
Medlem
Fender såldes till cbs nångon i slutet av 60-talet. Cbs drog ner på kostnader vilket ledde till sämre kvalitet på gurorna (har inte riktit koll på vad som gjordes)... Därför är det alltid så mycket snack om 70-tals strator och om hur bra dom är eller inte... (CBS sålde fender till de anställda 1985)
Citera
2008-11-23, 23:55
  #6
Medlem
Pröva 70-tals gitarren först. Suger den så bör du köpa en alldeles ny en.
Citera
2008-11-28, 22:46
  #7
Medlem
d blev en lone star usa från 97. älskar stall mickarna ..dubbla seymor . nu är jag farlig. men på sikt vore det kul att snubbla på en 70 tal strata
Citera
2008-11-28, 22:54
  #8
Medlem
brainspaces avatar
Jag har en japan strata från 89. Tycker fan den är lite jobbig att lira på, andra bandet på g strängen skorrar som fan....svårt att få tonerna att ringa ut ju högre upp man kommer på halsen, man bendar sen dör noten ut efter 1 sekund. Den skulle nog behöva en liten justering men palla...:d
Citera
2008-12-02, 13:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Jag har en japan strata från 89. Tycker fan den är lite jobbig att lira på, andra bandet på g strängen skorrar som fan....svårt att få tonerna att ringa ut ju högre upp man kommer på halsen, man bendar sen dör noten ut efter 1 sekund. Den skulle nog behöva en liten justering men palla...:d

pissenkelt, bara att skruva på de pyttesmå insexskruvarna nere i stallet som ställer stränghöjden, krävs dock att du har en insexnyckel i tumstorlek, vilket du köper på närmsta musikaffär
Citera
2008-12-09, 11:50
  #10
Medlem
orkaettnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
d blev en lone star usa från 97. älskar stall mickarna ..dubbla seymor . nu är jag farlig. men på sikt vore det kul att snubbla på en 70 tal strata
Trevlig trevligt =) jag kör också med dubbla seymore duncan mickar på min strata och fan vad det låter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback