Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-17, 11:36
  #1
Medlem
Nostradamus72s avatar
Som rubriken antyder är jag intresserad av att höra hur ni som tänker er att rösta på SD i nästa val eller som skulle kunna tänka er att rösta på dem men som av någon anledning inte vill eller kan, om ni upplever att det finns några punkter med SD som ni ogillar.

De flesta som röstar har en eller flera punkter med partiet de röstar som de inte gillar. Så vad gillar inte ni med SD?


Jag skulle uppskatta om svaret inte bara var i linje med "Ogillar att Sd inte vill kasta ut alla invandrare fort som satan" eller "ogillar att SD inte infört dödstraff på att inte ha vit hudfärg", utan snarare frågor som inte berör just invandringen.
Citera
2008-11-17, 12:11
  #2
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Som rubriken antyder är jag intresserad av att höra hur ni som tänker er att rösta på SD i nästa val eller som skulle kunna tänka er att rösta på dem men som av någon anledning inte vill eller kan, om ni upplever att det finns några punkter med SD som ni ogillar.

De flesta som röstar har en eller flera punkter med partiet de röstar som de inte gillar. Så vad gillar inte ni med SD?


Jag skulle uppskatta om svaret inte bara var i linje med "Ogillar att Sd inte vill kasta ut alla invandrare fort som satan" eller "ogillar att SD inte infört dödstraff på att inte ha vit hudfärg", utan snarare frågor som inte berör just invandringen.

Utan invandringsfrågan så blir partiet helt ointressant i mina ögon, ett socialdemokraterna i kvadrat som förespråkar en utökad offentlig sektor, höjda skatter och ett välfärdssamhälle byggt på omfördelningar.

Detta är den främsta orsaken till att jag har svårt att lägga min röst på Sverigedemokraterna.
Citera
2008-11-17, 12:15
  #3
Medlem
De har inte haft en riktigt tydlig ekonomisk politik utan istället vänt kappan efter vinden med kollektivavtalen. Såvitt jag förstår var de tidigare emot LAS men har nu ändrat sig för att försvara "den svenska modellen". Tittar man på FrP, FPÖ och andra invandringskritiska partier i Europa så har de hela tiden stått för skattesänkningar och mindre statliga regleringar.
Citera
2008-11-17, 12:35
  #4
Medlem
När det gäller småpartier så resonerar jag så att man bör se dem som en krydda snarare än en huvudingrediens. Att jag vill ha svartpeppar i maten innebär inte att jag hemskt gärna skulle äta en hel tallrik med enbart svartpeppar.

Därför tycker jag inte att man ska överdriva betydelsen av skönhetsfläckar på partierna. Jag tror t.ex. att många av Miljöpartiets väljare skulle fly för livet bort från partiet om de läste allt det finstilta -- som t.ex. att Mp på sikt vill avskaffa fängelsestraff, eller att de i princip vill ha fri invandring, eller att de vill att all skolundervisning ska ske på hemspråk (ej att förväxla med undervisning i hemspråk). Hur många av Mp:s väljare vill egentligen ersätta alla fängelsestraff med fotboja? Hur många av dem skulle svara ja på följdfrågan "så det vore helt OK för dig om Anders Eklund och Hagamannen fick röra sig fritt i samhället, bara de har varsin fotboja?" Högst två av tio Mp-väljare skulle svara ja på den frågan. Mp var tills helt nyligen EU-motståndare, och jag tror inte att majoriteten av deras väljare är EU-motståndare. Men jag tror att EU-vänner som röstade på Mp kände sig helt trygga i att ett EU-utträde aldrig kommer att ske i vilket fall.

Vad jag som moderatväljare personligen ogillar med Sd, tja... jag ogillar jag att de vill lämna EU, och jag ogillar att de är folkhemsnostalgiska smygsossar. Men allt det där är marginalanteckningar. Det väsentliga är att Sd är det enda parti (med chans på riksdagsplatser) som vill kämpa för en kraftigt skärpt kriminalpolitik och en rejält uppstramad invandringspolitik. Det råder i mitt tycke ett enormt politiskt underskott i just dessa två frågor där de nuvarande riksdagspartierna är extremt smaklösa och behöver ett rejält tillskott av peppar.
Citera
2008-11-17, 12:43
  #5
Medlem
Tillbaka till 50-talet

Den enda anledningen att rösta på SD är massinvandringsmotståndet. Att massinvandringen ens skall få lov att diskuteras utan att det hojtas om nazism.

SD känns annars mest som ett parti som vill tillbaka till 50-talet, med t ex sitt löjliga EU-motstånd.
Citera
2008-11-17, 13:11
  #6
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag gillar SD:s EU-motstånd och att de värnar med om demokrati än andra partier. Den fråga som jag bryr mig minst om är abortfrågan.
Citera
2008-11-17, 13:14
  #7
Medlem
om jag skrev i en annan tråd:

Sverigedemokraternas åsikter om invandringspolitik delas av väldigt många svenskar. Sverigedemokraterna tar dock några steg för långt, och lägger alltför mycket krut på "det svenska". Inget fel i det, om det inte vore för att deras uppfattning om svenskhet (iaf partiledarens) verkar kretsa kring kristendom, folkhem och en nationalism som appliceras på alla plan i samhället.

Partiet måste göra sig av med sin värdekonservativa ådra. Det är bara ett litet fåtal som attraheras av den. De flesta vill bara leva i ett fungerande samhälle, utan de problem som invandringspolitiken skapat.

Måste säga att jag blivit alltmer skeptisk mot partiet, snarare än motsatsen, i takt med att jag läst om deras åsikter. Samtidigt önskar jag att de blir större. Man blir väldigt kluven som väljare.

Men som CrispyKreem säger, så är det inte bara SD som är ett parti som både är bra och dåligt.
Mitt eget parti miljöpartiet är också dom ganska oattraktiva om man verkligen synar deras agenda.
__________________
Senast redigerad av Sidhe 2008-11-17 kl. 13:16.
Citera
2008-11-17, 13:19
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
De har inte haft en riktigt tydlig ekonomisk politik utan istället vänt kappan efter vinden med kollektivavtalen. Såvitt jag förstår var de tidigare emot LAS men har nu ändrat sig för att försvara "den svenska modellen". Tittar man på FrP, FPÖ och andra invandringskritiska partier i Europa så har de hela tiden stått för skattesänkningar och mindre statliga regleringar.
Nja, det som du syftar på är ju arbetsmarknadspolitiken, inte den ekonomiska politiken. Sd har svängt i den frågan - än är det nya idédokumentet inte framtaget, så man ska inte säga alltför mycket så här i förväg - för att ta bort ett av socialdemokraternas och den övriga vänsterns främsta argument mot sd, nämligen att det skulle vara "arbetarfientligt". Detta argument är dock absurt eftersom sd:s tidigare arbetsmarknadspolitik var en blåkopia av den politik som de danska soicaldemokraterna och danska LO för.

Men nu kan man säga att den politiken håller på att utvärderas och anpassas till svenska förhållnaden, men man kommer fortfarande att ha en dansk approach, så helt deppig ska du ju inte vara över det. FrP är för övrigt inte sd:s systerparti i Norge, utan det är Demokraterne som är det. Inte heller FPÖ. Dessa partier är mer nyliberala än sd. Sd kan jämföras med Dansk Folkeparti, Front National, Demokraterne och så vidare. Inte rakt av förstås eftersom de europeiska skillnaderna är ganska stora men ändå.
Citera
2008-11-17, 13:19
  #9
Avstängd
ATYs avatar
Deras extrema högerpolitik angående arbetsmarknadsfrågor.
Citera
2008-11-17, 13:26
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
Deras extrema högerpolitik angående arbetsmarknadsfrågor.
Så danska s och LO för en "extrem högerpolitik"?
Citera
2008-11-17, 13:47
  #11
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Utan invandringsfrågan så blir partiet helt ointressant i mina ögon, ett socialdemokraterna i kvadrat som förespråkar en utökad offentlig sektor, höjda skatter och ett välfärdssamhälle byggt på omfördelningar.

Detta är den främsta orsaken till att jag har svårt att lägga min röst på Sverigedemokraterna.

Det är ju en intressant ståndpunkt. Man får ju gärna lätt uppfattningen att det är frågan om invandringen som både lockar och stämplar partiet. Jag har ju alltid varit skeptisk till SD, kanske framför allt för det nationalistiska drag men jag måste erkänna att deras övriga delar såsom abortfrågan, kristendomen, straffalternativ inte gör de mer attraktiva.

Jag undrar hur många av deras väljare som verkligen bryr sig om andra frågor än invandringen.

Tackar för era inlägg.
Citera
2008-11-17, 13:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
Deras extrema högerpolitik angående arbetsmarknadsfrågor.
Eh, vilken del då? Uppluckringen av LAS?

Du måste komma ihåg att det inte är svensk höger eller svensk vänster som är Sd:s huvudsakliga inspirationskälla, det är DANMARK. Allt som Danmark gör anses bra, sedan om det kommer från sossarna i Dansk Folkeparti eller från liberala Venstre kvittar lika. Vilket det uppenbarligen gör även för DF och Venstre. Och Sd:s politik arbetsmarknadspolitik ska alltså ses i ljuset av den danska Flexicurity-lösningen, som är allt annat än "extrem höger" (jösses, 90% A-kassa kan väl ingen människa kalla 'höger').

I övrigt håller jag med Sidhe om att Sd måste släppa sargen och sluta snöa in på nationalism och värdekonservatism. Jag förstår varför de gör det, de vill sno Kd:s väljare och det har väl i viss mån fungerat så här långt, men Kd skrämmer ju som bekant bort cirka 96% av väljarkåren så det är inte direkt några attraktiva 4% att slåss om.

EU är nog tvärtom den bästa garanten för att de sju etablerade partierna får backa från sin extrema invandringspolitik. Förr eller senare kommer det gemensamma EU-direktiv även när det gäller invandring och flyktingmottagning, och då är det Sverige som kommer att få göra de största förändringarna. Och "Fortress Europe" har nog bättre förutsättningar att föra en gemensam kamp mot köttsunamin än vad "Fortress Sweden" skulle ha.

Men nu har ju Sd riktat in sig på att försöka fånga upp EU-motståndare i EU-valet, så det är väl helt fel tillfälle att börja tänka i nya banor där. Men på sikt skulle jag föredra att Sd blev ett 'normalt' mittenparti och tog över Centers lediga plats eftersom Centern numera är A) knäppa, och B) längre från mitten än Moderaterna i flera avseenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus42
Jag undrar hur många av deras väljare som verkligen bryr sig om andra frågor än invandringen.
Som sagt, hur många av Mp:s väljare bryr sig om andra frågor än miljön? Det är vare sig en nyhet eller en hemlighet att Sd i hög grad är ett enfrågeparti, men det smäller ganska högt på ett område där samtliga sju riksdagspartier tycker tvärtemot Sd, trots att många undersökningar visar att en majoritet av svenska folket ligger betydligt närmare Sd än exempelvis V eller Mp i invandringsfrågan.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2008-11-17 kl. 14:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback