Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-16, 20:58
  #1
Medlem
Det är så att jag har en dator med 2 hårddiskar. C och D.
Varje disk har en egen windows xp kopia. Jag vill formatera om C disken så xp kopian försvinner och även allt annat innehåll, men vill ha kvar allt på D disken. Hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för svar!
Citera
2008-11-16, 21:03
  #2
Medlem
Plus avatar
Boota datorn från ditt windows på D-disken. Sedan öppnar du kommandotolken och skriver:

Kod:
Format C:\

Mer kan du läsa på http://www.ss64.com/nt/format.html

EDIT: Kommandotolken finns i Start -> Program -> Tillbehör eller Start -> Kör -> cmd.exe
Citera
2008-11-16, 22:23
  #3
Medlem
Du kan inte formatera c inifrån Windows. Du kan däremot välja att formatera disken i installationsprogrammet så att du får en ren kopia.
Citera
2008-11-17, 21:41
  #4
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Du kan inte formatera c inifrån Windows. Du kan däremot välja att formatera disken i installationsprogrammet så att du får en ren kopia.

Om TS bootar från windows på D-disken kan TS formatera alla andra diskar därifrån. Annars, enligt dig, skulle han inte kunna formatera ett usb-minne heller inifrån windows.
Citera
2008-11-17, 21:43
  #5
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Boota datorn från ditt windows på D-disken. Sedan öppnar du kommandotolken och skriver:

Kod:
Format C:\

Mer kan du läsa på http://www.ss64.com/nt/format.html

EDIT: Kommandotolken finns i Start -> Program -> Tillbehör eller Start -> Kör -> cmd.exe

Word.

förresten räcker det med "format c:" man behöver inget \
Citera
2008-11-17, 21:45
  #6
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbelito
Word.

förresten räcker det med "format c:" man behöver inget \

Sorry, inte riktigt säker på detta kommando då jag inte har någon avsevärd erfarenhet av detta själv.

Bra att du nämnde detta!
Citera
2008-11-17, 21:45
  #7
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Sorry, inte riktigt säker på detta kommando då jag inte har någon avsevärd erfarenhet av detta själv.

Bra att du nämnde detta!

Kul att man kan hjälpa till
Citera
2008-11-17, 22:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Om TS bootar från windows på D-disken kan TS formatera alla andra diskar därifrån. Annars, enligt dig, skulle han inte kunna formatera ett usb-minne heller inifrån windows.
Jovisst. Det går naturligtvis att formatera C: om man bootar ett system på D-disken. Det tråkiga med windows miljöer är dock att det brukar läggas startfiler på C som D är beroende av, om man kör dual-boot. Och formaterar man då C kan det bli problem att starta upp systemet som ligger på D.

Men det går naturligtvis att fixa i efterhand. Det kräver dock lite mer kunskaper än "jag kan kopiera filer i Windows".
Citera
2008-11-17, 22:32
  #9
Medlem
Rabbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Jovisst. Det går naturligtvis att formatera C: om man bootar ett system på D-disken. Det tråkiga med windows miljöer är dock att det brukar läggas startfiler på C som D är beroende av, om man kör dual-boot. Och formaterar man då C kan det bli problem att starta upp systemet som ligger på D.

Men det går naturligtvis att fixa i efterhand. Det kräver dock lite mer kunskaper än "jag kan kopiera filer i Windows".

Du har helt rätt. Har vart med om detta och orkade inte försöka fixa det så formaterade om hela skiten och började om på nytt. Så TS, jag vet ej hur du ska lösa detta. Du kan ju formatera om C:, lägga in ett nytt windows och köra på det, eftersom du har kvar alla dina program etc på D:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback