Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-16, 20:30
  #1
Medlem
Rikslarm utfärdat efter 16-årig flicka som försvann vid ett besök på biblioteket i Sundsvall igår.
Hon är en ensamkommande flykting från Indonesien som väntar på asyl och
har varit i Sverige i 5 veckor. Känner inte någon i Sverige
Vad kan ha hänt?
Polisen vill ha upplysningar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.13...ost-forsvunnen
Citera
2008-11-16, 23:43
  #2
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koriander
Rikslarm utfärdat efter 16-årig flicka som försvann vid ett besök på biblioteket i Sundsvall igår.
Hon är en ensamkommande flykting från Indonesien som väntar på asyl och
har varit i Sverige i 5 veckor. Känner inte någon i Sverige
Vad kan ha hänt?
Polisen vill ha upplysningar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.13...ost-forsvunnen
Känns som om det bara är EMOs och invandrare som försvinner nu för tiden. Hon har nog gått vilse skulle jag tippa.
Citera
2008-11-17, 00:01
  #3
Medlem
Celerons avatar
Det här är vad Sundsvalls Tidning skriver om saken. Står lite mer än i expressen-artikeln.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=777994

I alla fall jag har svårt att tro hon skulle avvika från de gator och kvarter hon känner till. Om hon inte känner någon och hennes enda fasta punkt är det här boendet.

Hon har ju bara varit här i landet i drygt en månad.

Eller så finns det saker som hon inte berättat för sin gode man.
Citera
2008-11-17, 00:20
  #4
Medlem
piratkaptens avatar
Är det bara jag som tycker det rimligaste vore att det hela är iscensatt för att hon inte ska behöva åka hem?

Känns som ganska många gör så när de anar att asylen inte kommer beviljas.
Citera
2008-11-17, 00:22
  #5
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Är det bara jag som tycker det rimligaste vore att det hela är iscensatt för att hon inte ska behöva åka hem?

Känns som ganska många gör så när de anar att asylen inte kommer beviljas.

Nej du är inte ensam
Citera
2008-11-17, 00:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Är det bara jag som tycker det rimligaste vore att det hela är iscensatt för att hon inte ska behöva åka hem?

Känns som ganska många gör så när de anar att asylen inte kommer beviljas.

Vad har det för betydelse? Hon kommer ju förr eller senare fram om hon nu hålls gömd av föräldrar, och då blir dom hemskickade i alla fall
Citera
2008-11-17, 00:30
  #7
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Vad har det för betydelse? Hon kommer ju förr eller senare fram om hon nu hålls gömd av föräldrar, och då blir dom hemskickade i alla fall

Nej nej, inte i Sverige. Och vem har sagt att hon göms av föräldrarna?
Citera
2008-11-17, 00:41
  #8
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Nej nej, inte i Sverige. Och vem har sagt att hon göms av föräldrarna?

Hennes föräldrar är väl, vad jag fattat det, inte ens i Sverige?
Citera
2008-11-17, 01:03
  #9
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hennes föräldrar är väl, vad jag fattat det, inte ens i Sverige?

Exakt! Det är givetvis förfärligt om det hänt tjejen något men eftersom det från statligt håll nästintill uppmuntras till att gömma sig så kan man ju undra..
Vi får hoppas på det bästa!
Citera
2008-11-17, 01:04
  #10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Är det bara jag som tycker det rimligaste vore att det hela är iscensatt för att hon inte ska behöva åka hem?

Känns som ganska många gör så när de anar att asylen inte kommer beviljas.
...vilket är ganska osannolikt att den kommer att göra för en asylsökande från Indonesien...
Citera
2008-11-17, 09:19
  #11
Moderator
blomvattnares avatar
När någon har försvunnit från en flyktingförläggning är alltid första tanken att det är ett frivilligt försvinnande. Jag, och säkert många andra, tänker åtminstone så.

Kommer ni ihåg de två små flyktingbarnen som försvann för ca 15 år sedan? Jag minns inte om de försvann från en förläggning, men flyktingar var de. Jag har för mig att de väntade på besked om de skulle få stanna.

Föräldrarna fanns också i Sverige, barnen försvann när de var ute och lekte. Teorin var att föräldrarna hade gömt barnen, för att få stanna. Visst letades det, men kanske inte lika mycket som om det hade varit svenska barn som hade försvunnit.

Efter ett antal månader hittades barnen döda i en skog nära där de hade lekt. De hade förmodligen gått vilse. Jag minns inte dödsorsaken, kanske hade de frusit ihjäl. Jag tror att de var 4 och 6 år, eller något liknande. Det var tragiskt.
Citera
2008-11-17, 12:14
  #12
Medlem
[_zombie_]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
När någon har försvunnit från en flyktingförläggning är alltid första tanken att det är ett frivilligt försvinnande. Jag, och säkert många andra, tänker åtminstone så.

Kommer ni ihåg de två små flyktingbarnen som försvann för ca 15 år sedan? Jag minns inte om de försvann från en förläggning, men flyktingar var de. Jag har för mig att de väntade på besked om de skulle få stanna.

Föräldrarna fanns också i Sverige, barnen försvann när de var ute och lekte. Teorin var att föräldrarna hade gömt barnen, för att få stanna. Visst letades det, men kanske inte lika mycket som om det hade varit svenska barn som hade försvunnit.

Efter ett antal månader hittades barnen döda i en skog nära där de hade lekt. De hade förmodligen gått vilse. Jag minns inte dödsorsaken, kanske hade de frusit ihjäl. Jag tror att de var 4 och 6 år, eller något liknande. Det var tragiskt.


Åhnej vilken fin snyfthistoria om något så unikt som att de verkligen var försvunna.

http://www.bo.se/Nyhet.aspx?pageid=4208

Flyktingbarn måste ha jävligt dåligt lokalsinne om alla dessa skulle gått vilse.
Så sluta med såna där naiva "nu-är-det-faktiskt-inte-alltid-så"-historier. Tröttsamt!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback