• 1
  • 2
2008-11-14, 20:42
Medlem
Mikael666s avatar
Vet inte om inlägget hamnar rätt nu, men jag håller tummarna.

Tänkte bara kolla vad ni har för åsikter om vad som är naturligt.
Många gången, oavsett ämne, så kommer alltid nån dragandes med argumentet "det är inte naturligt", och tycker därmed att diskusionen är avgjord.
Men vad är det egentligen som är naturligt/onaturligt? Blir något naturligt om tillräckligt många personer gör "det". Eller är det om det förekommer hos någon annan art i naturen?
Vad har ni för åsikter?
Citera
2008-11-14, 20:49
Medlem
BlackSmokes avatar
Det är upp till var och en att känna av i olika situationer jag tror inte det finns något allmänt "naturligt"

bara en halvfull notering från lilla jag
Citera
2008-11-14, 20:53
Medlem
surfacings avatar
Jag anser inte att det finns något som är naturligt eller onaturligt.
Varje enskild individ har ju en egen åsikt/uppfattning om vad som är naturligt eller ej för vederbörande.
Citera
2008-11-14, 20:59
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Jag anser inte att det finns något som är naturligt eller onaturligt.
Varje enskild individ har ju en egen åsikt/uppfattning om vad som är naturligt eller ej för vederbörande.

Lutar nog lite åt din åsikt. Jag kan berätta vad jag tycker är naturligt, men att använda det i ett argument för varför nåt är eller inte är ok tcker inte jag fungerar då det inte finns något universellt naturligt/onaturligt.
Citera
2008-11-14, 21:06
Medlem
Howl!s avatar
Eftersom det är jag som skapar er är allting normalt.
Citera
2008-11-14, 21:12
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Lutar nog lite åt din åsikt. Jag kan berätta vad jag tycker är naturligt, men att använda det i ett argument för varför nåt är eller inte är ok tcker inte jag fungerar då det inte finns något universellt naturligt/onaturligt.

Exakt, "Naturligt" är ett subjektivt attribut. Dessutom är det verkligen inte hållbart att bygga moralisk argumentation på huruvida någonting är "naturligt" eller inte, om man ska jämföra människor med djur alltså.
Citera
2008-11-14, 21:14
Medlem
Att hänvisa till naturen är dålig argumentation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature
http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy

Det är naturligt att äta sin avkomma, döda sin partner efter samlag och massa annat som vi inte anser är ok. Vad som är naturligt är ointressant anser jag.

Citerar Mats Reimer som säger det bättre än mig "Det finns inga naturvetenskapliga svar på etiska frågor, och vi kan inte gå till resten av djurriket när vi vill motivera vad som skall anses gott och ont bland olika mänskliga beteenden och åsikter. Naturen är inte god. Eller ond. Den bara är."
http://www.dagensmedicin.se/asikter/...sikt/index.xml

Etik och moral har vi människor skapat själva och det får vi helt enkelt fortsätta göra.

Edit: Ähh, pucktvåa bara för att jag letar källor. =(
Citera
2008-11-14, 23:10
Bannlyst
Naturligt är sånt som finns i naturen. Onaturligt är sånt som inte finns i naturen. Bilar, hamburgare och datorer till exempel. Saker som är skapade av intelligens och fri vilja är onaturliga. För att gudar, själar, fri vilja och intelligens står över naturen.
Senast redigerad av ikosaedri 2008-11-14 kl. 23:13.
Citera
2009-08-15, 17:52
Medlem
Försöka dra igång den här.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Naturligt är sånt som finns i naturen. Onaturligt är sånt som inte finns i naturen. Bilar, hamburgare och datorer till exempel. Saker som är skapade av intelligens och fri vilja är onaturliga. För att gudar, själar, fri vilja och intelligens står över naturen.
Tror inte riktigt att du är allvarlig men i alla fall. I så fall skulle det ju betyda att vi inte skulle kunna leva på dessa breddgrader i och med att vi behöver kläder när det bli för kallt. Och visst kan man använda päls men för att få tag i päls krävs vapen.
Var går gränsen för ett naturligt vapen som händerna och ett, som många skulle kalla onaturligt, gevär?
Att tälja till ett spjut av en pinne? Att fixa metall och göra spjutet farligare? Att skapa ett gevär?

Är bilar naturligt? Dom har ju funnits i över 100 år nu, vi skulle inte klara oss utan dom, precis som med kläder. Är det naturligt då?
Hur många år ska det egentligen ta tills något blir naturligt?
Att ta livet av sig, är det onaturligt? Vad hände med överlevnadsinstinkten?

Håller såklart med om att det är subjektivt, skulle bara vilja höra från folk som gillar att kalla allt människan gör "onaturligt".
Citera
2009-08-15, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Tror inte riktigt att du är allvarlig men i alla fall.
du tror fel.

Citat:
Var går gränsen för ett naturligt vapen som händerna och ett, som många skulle kalla onaturligt, gevär?
ett vapen som ett gevär är onaturligt för att det behövs intelligens för att skapa den.

Citat:
Att tälja till ett spjut av en pinne? Att fixa metall och göra spjutet farligare? Att skapa ett gevär?
det finns förstås ingen skarp gräns där något plötsligt blir onaturligt. det krävs lite intelligens att tälja ett spjut av en pinne, därför är det lite onaturligt.

Citat:
Hur många år ska det egentligen ta tills något blir naturligt?
hur många år det går har ingen betydelse. det kan gå en miljon år, och pistoler kommer fortfarande inte vara naturliga. det kommer de aldrig bli.

djur, insekter och blommor är naturliga trots att de skapades av en intelligens (gud). det beror på att intelligensen som skapade dom var en undermedveten intelligens. endast saker som skapas av en medveten intelligens är onaturliga.

den här frågan är mer semantik än det är filosofi... man kunde säga att allt är naturligt eftersom allt är en del av naturen, men det skulle göra ordet naturlig och onaturlig helt meningslösa.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-08-15 kl. 19:53.
Citera
2009-08-15, 20:49
Medlem
Citat:
du tror fel.

ett vapen som ett gevär är onaturligt för att det behövs intelligens för att skapa den.

det finns förstås ingen skarp gräns där något plötsligt blir onaturligt. det krävs lite intelligens att tälja ett spjut av en pinne, därför är det lite onaturligt.

hur många år det går har ingen betydelse. det kan gå en miljon år, och pistoler kommer fortfarande inte vara naturliga. det kommer de aldrig bli.

djur, insekter och blommor är naturliga trots att de skapades av en intelligens (gud). det beror på att intelligensen som skapade dom var en undermedveten intelligens. endast saker som skapas av en medveten intelligens är onaturliga.

den här frågan är mer semantik än det är filosofi... man kunde säga att allt är naturligt eftersom allt är en del av naturen, men det skulle göra ordet naturlig och onaturlig helt meningslösa.

haha vafan! jag måste fråga, är det du som är katten på avataren som skriver alla inlägg? själv är jag en ekorre om det är ingen som har märkt det...
Citera
2009-08-16, 00:48
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Onaturligt är sånt som inte finns i naturen. Bilar, hamburgare och datorer till exempel. Saker som är skapade av intelligens och fri vilja är onaturliga. För att gudar, själar, fri vilja och intelligens står över naturen.

Det håller jag med om. Människans karaktär och kultur är ju i sig , enligt den där måttstocken som utmålar "naturligt" som något positivt - onaturlig.

Jag håller även med någon som tidigare påstod att hänsyftningar till vad som är "naturligt" ofta är dunkelt tänkt och ofta mer retoriskt än innehållsdigert. Det är ett värderande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in