Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-15, 14:39
  #37
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny houston
jag tror han menar våldtäkt och sånt, vilket jag håller med om. det blir nog mindre så kallade date-rapes (svårt att få ner en roppe i nåns joint ) plus tjejer blir ju inte redlösa och sätter sig nog inte i samma situationer som när de är packade gentemot när de är fackade på gräs osv.

Nej, det argumentet köper jag verkligen inte.
Ganska skrattretande faktiskt, för en minskning av så kallade "date rapes" vid en legalisering av cannabis förutsätter att de som blivit utsatta för brott nyttjat alkohol istället för cannabis (just pga. dess illegala status), vilket jag är övertygad om inte gäller en majoritet av brotten.

Färre våldsbrott?
Nej, knappast.
Någon markant minskning lär åtminstone inte ske, men om ni sitter på någon statistik som visar att en betydande del av alla våldsbrott har en eller flera inblandade parter som vid tidpunkten varit påverkade av alkohol som substitut för cannabis, så får ni gärna visa det för mig.

Vad som däremot med största sannolik hade skett är en ökning av rattonykterhet, och döda i trafiken till följd av det.
Dels så har vi alla som tar en sup innan de beger sig ut och kör, och dels så har vi alla som sover dåligt eller för lite innan de kör.
Med en legalisering av cannabis så kan vi dessutom lägga på några till som kommer ge sig ut och snurra ihjäl sig själva och andra i trafiken.
Hur många?
Svårt att säga, och det beror naturligtvis på hur stort genomslag drogen hade fått, och hur många som hade nyttjat den.
Antalet påverkade förare står säkerligen i relation till antalet personer som brukar drogen.
Ju fler som brukar den, desto fler rattonyktra.

Övriga konsekvenser av en legalisering har jag inte funderat över än.
Frågan känns ju inte precis aktuell.


Edit: Just det, var gällde den organiserade brottsligheten:
Som någon annan skrev; det finns alltid nya sätt för dessa att tjäna pengar.
Cannabishandel är knappast den största inkomstbringande verksamheten för den organiserade brottsligheten i Sverige.
__________________
Senast redigerad av 503 2008-11-15 kl. 14:47.
Citera
2008-11-15, 14:43
  #38
Medlem
SexyBeasts avatar
Det är ju rent befängt att tro att cannabis på något sätt skulle ersätta alkohol.
Citera
2008-11-15, 14:45
  #39
Medlem
Zinklos avatar
Jag tror många som vill att en legalisering utav Cannabis ska ske i Sverige är lite trångsynta och förblindade.
Har själv rökt på en jävla massa så en moralkärring är jag inte. Men det sista som behövs är ännu en laglig drog som faktiskt har stor påverkan på den mänskliga kroppen, jag orkar seriöst inte heller höra en massa "alkohol är farligare, ´lalala" utan CB är en farlig drog det är ett faktum.
Citera
2008-11-15, 14:48
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinklo
Jag tror många som vill att en legalisering utav Cannabis ska ske i Sverige är lite trångsynta och förblindade.
Har själv rökt på en jävla massa så en moralkärring är jag inte. Men det sista som behövs är ännu en laglig drog som faktiskt har stor påverkan på den mänskliga kroppen, jag orkar seriöst inte heller höra en massa "alkohol är farligare, ´lalala" utan CB är en farlig drog det är ett faktum.


Ge mig fakta på att cannabis är farligt.

Och vem har rätten att bestämma vad jag får stoppa i min kropp och inte?
Citera
2008-11-15, 14:51
  #41
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alohaaa
Och vem har rätten att bestämma vad jag får stoppa i min kropp och inte?

Det argumentet kan jag förvisso köpa till viss del, men i gengäld så skulle du väl inte bli det minsta lycklig över att cannabisbruk blev legaliserat, medan distribuering i alla dess former fortfarande var illegalt?
Citera
2008-11-15, 15:07
  #42
Medlem
Knarokuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Brottsligheten hittar nya vägar att tjäna pengar så den minskar ett tag men inte alltför länge, sen tror jag en hel generation kommer röka ner sig innan det når ett normalstadium som med alkohol.
Vadå normalstadium? Vi dricker väl mer än någonsin tycker jag dom tjatar om titt som tätt?
Å då handlar det om alkohol, som är mycket mer beroendeframkallande och farligare, så skulle nog vara bra med ett annat lagligt alternativ (cb alltså).


Hade det varit lagligt så skulle iaf jag dricka mindre, rökt fler helger istället för att dricka, och ändå kunna gå på fester och vara social utan att behöva vara rädd för att krångla till mitt liv för att jag gör något olagligt.

Och det är många som skulle gjort så. Och det innebär mindre våld.


Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Efter att ha vart i Amsterdam nu i somras så har jag ändrat uppfattning totalt. Cannabis ska INTE legaliseras. Skabbigare ställe än Amsterdam får man fan leta efter och jag vill inte ha det så här i Sverige.
Vad var det som var skabbigt tyckte du? Intresserad, för fick inte den känslan själv, förutom kring red light kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Någon markant minskning lär åtminstone inte ske, men om ni sitter på någon statistik som visar att en betydande del av alla våldsbrott har en eller flera inblandade parter som vid tidpunkten varit påverkade av alkohol som substitut för cannabis, så får ni gärna visa det för mig.
Hur skulle det finnas någon sådan sådan statistik?
Finns ju inte en enda som efter att tex misshandlat någon på fyllan skulle säga "jag skulle rökt cb men det är olagligt, så var tvungen att dricka alkohol" även om personen troligen hade rökt på istället ifall det varit olagligt. Förutsatt att man ens skulle bry sig när man väl satt där på snutstationen.
Och nån nu hade sagt det så tror jag det knappast skulle förts någon statistik över det.
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Just det, var gällde den organiserade brottsligheten:
Som någon annan skrev; det finns alltid nya sätt för dessa att tjäna pengar.
Cannabishandel är knappast den största inkomstbringande verksamheten för den organiserade brottsligheten i Sverige.
Med det tankesättet kan vi ju sluta jaga dom helt. Eller hur, låta dom hållas.
Det är klart som fan den organiserade brottsligheten skulle lida av det.

Ang. rattonykterheten håller jag nog med dig, den skulle troligen öka (eftersom de flesta som kör rattfulla är alkoholister enligt media, och de skulle inte byta till cb), men bara den milda onykterheten, typ köra dagen efter, eller när man bara rökt lite. Är man rökt så tappar man lusten på att köra någonstans, jag har kört rattfull 2 eller 3 gånger för ett par år sedan, när jag var yngre och dummare, och kört rökt en gång. Den rökta gången för att jag var tvungen, de fulla gångerna för att jag tyckte det var en bra idé.
Fast det är ju bara min personliga erfarenhet av cbrus, stämmer ju troligen inte in på alla.
__________________
Senast redigerad av Knarokus 2008-11-15 kl. 15:37.
Citera
2008-11-15, 15:14
  #43
Medlem
Giljos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramamine
Hallå där! Antagligen bråkar gängen mest om droger. Vi snackade
om hur det skulle bli om vi legaliserade. USA eller Sydamerika har
väl inte legaliserat cannabis? + Detta är inte Amerika!

Det jag ville få fram var att dessa människor är lika kapabla att döda folk när de är höga som nyktra, inte att de inte bråkade om drogmarknaden. Oavsett vad man bråkar om har det fortfarande slagit slint i skallen när man är kapabel att döda folk hejvilt.

Tror ni på allvar att alla kommer börja kramas och alla fiender blir vänner? Låter väldigt naivt för mig.
Citera
2008-11-15, 15:23
  #44
Medlem
Dreass avatar
Jag tror inte det skulle funka alltför bra, många ungdomar kommer köra på samma sätt som med alkohol, tills de stupar alltså.

Det är ju framforskat att personer som kör under påverkan av cannabis kör säkrare än vanligt, antar att detta beror på att de blir lite paranoida och tar det lite lugnare pga det. Men jag skulle ändå inte vilja se pårökta personer sitta och köra i stadstrafik då jag tror att det skulle skapa problem ganska snart.

Ifall man får många att röka på istället för att dricka alkohol så kommer ju även brotten minska. Att säga emot detta är ju bara dumt. Hur många har begått brott av något slag på fyllan (vandalism, slagsmål,våldtäckt osv)? Hur många har begått brott av något slag då de röker på (förutom att nyttja drogen såklart)?


Jag är fortfarande för att avkriminalisera det och få en mer rätt bild ut till samhället, men att legalisera det är något Sverige inte skulle klara av.

Det bästa vore ju ifall Alkhol också vore olagligt men dit kommer vi aldrig komma tyvärr.
Citera
2008-11-15, 15:38
  #45
Medlem
RickardTheBraves avatar
Kommer det att bli en Knark-monopol om Cannabis legaliseras?
Citera
2008-11-15, 15:39
  #46
Medlem
Zinklos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alohaaa
Ge mig fakta på att cannabis är farligt.

Och vem har rätten att bestämma vad jag får stoppa i min kropp och inte?

SKulle du kunna vara vänlig och säga exakt VAR jag i min text sa att jag ägde rätten över din kropp.
HAHAHA, har jag förstått rätt eller antyder du med fullt allvar att CB inte förorsakar permanenta skador???
Citera
2008-11-15, 15:42
  #47
Medlem
Knarokuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giljo
Det jag ville få fram var att dessa människor är lika kapabla att döda folk när de är höga som nyktra, inte att de inte bråkade om drogmarknaden. Oavsett vad man bråkar om har det fortfarande slagit slint i skallen när man är kapabel att döda folk hejvilt.

Tror ni på allvar att alla kommer börja kramas och alla fiender blir vänner? Låter väldigt naivt för mig.
Om vi tar en person, eller 100, som är våldsamma, som exempel 100 fotbollshuliganer.
Innan Match 1, ger vi dom alkohol.
Innan Match 2, ger vi dom cannabis.

Vilken match tror du de slåss mest på?
Citera
2008-11-15, 15:46
  #48
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ifall man får många att röka på istället för att dricka alkohol så kommer ju även brotten minska. Att säga emot detta är ju bara dumt. Hur många har begått brott av något slag på fyllan (vandalism, slagsmål,våldtäckt osv)? Hur många har begått brott av något slag då de röker på (förutom att nyttja drogen såklart)?

Att påstå att folk i allmänhet skulle byta ut alkohol mot cannabis är dumt.
Jag är övertygad om att ytterst få skulle byta bort ett glas öl eller vin till maten mot cannabis.
Således kan cannabis aldrig ersätta det huvudsakliga användningsområdet för alkohol.
Ser inte heller någon rimlig möjlighet till att cannabis skulle ersätta alkohol som berusningmedel.
För vissa - säkerligen.
Men långt ifrån alla.

Vi kan ju argumentera fram och tillbaka om varför man bör eller inte bör legalisera cannabis, men jag tror att slutklämmen kommer förbli densamma:
Det huvudsakliga argumentet från de som vill legalisera cannabis, varesig de erkänner det eller ej, är egenvinning i form av laglig handel som resulterar i lägre priser.
Har jag fel?
Svara då gärna på denna frågan: Skulle ni nöja er med en legalisering av själva nyttjandet av drogen, fastän all form av distribuering fortfarande förblev illegalt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback