Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-14, 16:01
  #1
Medlem
dramamines avatar
Jag satt precis å tittade i forumet här när jag kom över denna länken:
http://legaliseracannabis.com. På denna hemsidan hittar
du bra & värdefull information om legalisering av cannabis, samt en
handfull med intressanta videos/dokumentärer.

För att skapa diskussion om ämnet så har jag en fråga till er:

Hur tror ni att Sverige hade fungerat om legalisering av cannabis
hade gått igenom? (Hade kriminalitet minskat? Hur stor ökning av
användare hade skett? Vilka konsekvenser skulle detta medföra? Samt,
försäljning av det?) osv osv
Citera
2008-11-14, 16:16
  #2
Medlem
Disembowlers avatar
Mindre våldsbrott, mindre sexualbrott, den organiserade brottsligheten tappar massa pengar.

Gemene man kan köpa kvalitativ röka när det passar.
Citera
2008-11-14, 16:19
  #3
Medlem
dramamines avatar
Bra!
Men på vilket sätt menar du att det kommer finnas mindre sexualbrott?
Citera
2008-11-14, 16:19
  #4
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Det kommer definitivt minska brottsligheten eftersom dem förlorar mycket pengar/makt. Sen kommer det antagligen många nya användbara produkter som är gjorda av cannabis som ökar välfärden i samhället.
Citera
2008-11-14, 16:23
  #5
Medlem
johnny houstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramamine
Bra!
Men på vilket sätt menar du att det kommer finnas mindre sexualbrott?

jag tror han menar våldtäkt och sånt, vilket jag håller med om. det blir nog mindre så kallade date-rapes (svårt att få ner en roppe i nåns joint ) plus tjejer blir ju inte redlösa och sätter sig nog inte i samma situationer som när de är packade gentemot när de är fackade på gräs osv.
Citera
2008-11-14, 16:24
  #6
Medlem
Varulvs avatar
Brottsligheten hittar nya vägar att tjäna pengar så den minskar ett tag men inte alltför länge, sen tror jag en hel generation kommer röka ner sig innan det når ett normalstadium som med alkohol.

Nya receptfria läkemedel kanske, vet inte. Mer pengar till staten eftersom dom kan skatta cannabisen hårt och därmed få mer pengar till sjukvård för cannabisrökare och andra narkotikaanvändare.
Citera
2008-11-14, 16:35
  #7
Medlem
dramamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny houston
jag tror han menar våldtäkt och sånt, vilket jag håller med om. det blir nog mindre så kallade date-rapes (svårt att få ner en roppe i nåns joint ) plus tjejer blir ju inte redlösa och sätter sig nog inte i samma situationer som när de är packade gentemot när de är fackade på gräs osv.

Okej, jag förstår vad du menar.

Man kan hoppas att folk som har brukat alkohol
innan förstår det fina med gräset (samt det skadliga med alkohol).
det kanske gör att allt fler slutar med alkohol, därmed minskas
dödsolyckor och våldsbrott som ni nämnde.
Citera
2008-11-14, 16:40
  #8
Medlem
Spår av nötters avatar
Hur mycket pengar handlar det om?

Hur mycket kostar det att legalisera?
Hur mycket kan man tjäna på tex cannabisskatt?
Hur mycket tjänar man på att lägga ner kampen mot cannabis?

osv
Citera
2008-11-14, 16:41
  #9
Avstängd
Hur tänker ni som skriver i denna tråd att sexualbrott och andra våldsbrott kommer minska bara för att Cannabis skulle legaliseras? Det kan jag tala om att så är inte fallet överhuvudtaget. Våldsbenägna brottslingar förvandlas inte till gulliga svärmorsdrömmar efter en joint, och folk kommer definitivt inte ersätta Alkoholen med Cannabis, därav spricker argumentet att folk kommer sluta dricka och röka Cannabis istället och allt blir frid och fröjd.
Citera
2008-11-14, 16:46
  #10
Medlem
Spår av nötters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A&W
Hur tänker ni som skriver i denna tråd att sexualbrott och andra våldsbrott kommer minska bara för att Cannabis skulle legaliseras? Det kan jag tala om att så är inte fallet överhuvudtaget. Våldsbenägna brottslingar förvandlas inte till gulliga svärmorsdrömmar efter en joint, och folk kommer definitivt inte ersätta Alkoholen med Cannabis, därav spricker argumentet att folk kommer sluta dricka och röka Cannabis istället och allt blir frid och fröjd.


Det kan nog jämna ut sig lite. Om jag tar mig själv som exempel.

Drack kanske en gång per två månader förr. Rökte istället på helgerna. Nu när jag inte röker längre (För att jag inte får) så dricker jag varje helg

Sen är ju självklart inte alla som mig.
Citera
2008-11-14, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Hur mycket pengar handlar det om?

Hur mycket kostar det att legalisera?
Hur mycket kan man tjäna på tex cannabisskatt?
Hur mycket tjänar man på att lägga ner kampen mot cannabis?

osv


Rätta mig om jag har fel men visst uppskattar man att det smugglas in runt 200 ton cb varje år i sverige?
Det är ju 200000000 gram.
Säg att vi skaffar coffeshops som kan odla och köpa in billigt säljer för ca: 50kr grammet och så lägger staten på en punkskatt på det med 60%.
Det skulle ge sex miljarder kronor i skatt.
Sen skulle antagligen alkoholkonsumtionen minska vilket skulle sänka brottsligheten.
Polisen och tullen skulle spara miljarder, fängelser och domstolare skulle spara hundratals miljoner m.fl
Citera
2008-11-14, 17:03
  #12
Medlem
dramamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A&W
Hur tänker ni som skriver i denna tråd att sexualbrott och andra våldsbrott kommer minska bara för att Cannabis skulle legaliseras? Det kan jag tala om att så är inte fallet överhuvudtaget. Våldsbenägna brottslingar förvandlas inte till gulliga svärmorsdrömmar efter en joint, och folk kommer definitivt inte ersätta Alkoholen med Cannabis, därav spricker argumentet att folk kommer sluta dricka och röka Cannabis istället och allt blir frid och fröjd.

Långsiktligt skulle det väl kunna bli förändring?

Samtidigt som cannabis legaliseras kommer antagligen mer information
om drogen komma ut. En viss del av folket som brukar alkohol kommer
att förändra syn på det. Det tror jag verkligen. Sen angående våldsbrotten
så tror jag visst att våldsbenägna brottslingar inte bara försvinner sådär,
men den delen av dem som har med svartförsäljnings
marknaden av cannabis att göra kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback