• 1
  • 2
2008-11-13, 21:15
Medlem
lång story kort. jag har spelat LP gitarr hur länge som helst. men så fastnade jag för en fin fender telecaster, otroligt skön att spela på...MEN FEL SOUND! Hur ska jag göra? jag vill ju ha det feta humbucker ljudet, men jag vill inte förstöra gitarren med att plocka bort stall gräva ur och plocka dit en humbucker. Så fick jag den briljanta iden med att jag ska plocka dit en humbucker i singelcoil format, och fått tips om DiMarzios DP384BK aka "the Chopper" bekymmret är bara att jag vet inte om den låter bra, har inte läst eller hört nått omdömme om den. Är den nån som har erfarenhet om den eller ett allternativ? vill ej ha aktiva mickar. spelar musik typ Hellacopters , Turbonegro ,GnR.
Citera
2008-11-13, 21:35
Medlem
csts avatar
En tele ska ju låta som en fender. Det klassiska fender ljudet är ju helt fantastiskt. Jag ber dig att behålla gitarren i originalskick med SC-mickar.
Citera
2008-11-13, 21:37
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
En tele ska ju låta som en fender. Det klassiska fender ljudet är ju helt fantastiskt. Jag ber dig att behålla gitarren i originalskick med SC-mickar.

Sanning med modifikation... Det finns ju de grymma Fender Telecaster Custom, som har en humbucker i halsläget. Världens coolaste gitarr.

http://www.fender.com/products//sear...tno=0137502306
Citera
2008-11-13, 21:39
Medlem
The Meatballs avatar
Har du kollat om det inte redan finns plats för en humbucker? Många strator och även en del telecastrar är urfrästa för humbuckers.
Citera
2008-11-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst

det är en billig koreansk modell "lite ash" men den låter inte bra, men den är gudomlig att spela på.
Citera
2008-11-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Sanning med modifikation... Det finns ju de grymma Fender Telecaster Custom, som har en humbucker i halsläget. Världens coolaste gitarr.

http://www.fender.com/products//sear...tno=0137502306

jag vill ha humbuckern i stallläget och dessutom så har jag redan gitarren den behöver bara modifieras
Citera
2008-11-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Har du kollat om det inte redan finns plats för en humbucker? Många strator och även en del telecastrar är urfrästa för humbuckers.

vet inte om den är fräst men jag är inte så sugen på att byta stall. då jag är rädd för att det kan gå fel.
Citera
2008-11-13, 21:54
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hartvik
vet inte om den är fräst men jag är inte så sugen på att byta stall. då jag är rädd för att det kan gå fel.
Insåg just att micken sitter i stallet på en telecaster och inte i plektrumskyddet som på en Strata
Citera
2008-11-14, 21:58
Medlem
berlinlondons avatar
äh, lägg ner nu ^^ Tele:s låter ju grymt bra köp noiseless-mickar :P de är super

men ärligt... om du vill ha humbucker soundet är det ju bara att gå till en musikaffär och fråga efter minihumbuckers.. Eller överväg att köra på kanske EMG:s aktiva singel coins mics ?
Citera
2008-11-15, 12:55
Medlem
Seymour Duncan Hot Rails.
Citera
2008-11-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hartvik
Efter att ha kollat runt lite så verkar det som att lite ash modellerna inte har fräsning för humbucker i stalläget (inte heller halsläget).

Så här ser fräsningen ut.
http://www.maalen.net/telecaster/ee_3.JPG

Om du promt måste ha just den gitarren och inte vill fräsa ut för en humbucker så är humbucker i singlecoilformat det enda valet för dig, men vänta dig inte LP sound, eller humbucker sound över huvud taget. Humbucker i singlecoilformat har ett eget sound. Bästa är att provlyssna innan, gillar du det, köp, gillar du det inte så är det antingen moddning eller ny gura som gäller.
Citera
2008-11-18, 13:38
Medlem
Du kan alltid testa detta:
http://www.seymourduncan.com/support/tone-wizard/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto