Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-14, 11:52
  #13
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jag håller med TS när det kommer till skönlitterära böcker, men om jag stöter på en självbiografi utan bilder så blir jag lite besviken.

Det är samma fenomen som i filmer, de krossar mina egna bilder av karaktärerna och omgivningen totalt.

Edit: Filmatiseringar av böcker.


Håller med helt, även om bilderna i självbiografier och liknande. Även om jag ser mycket film och gillar det som litet alternativ avkoppling, så håller jag med dig här också. Läste Liftarens Guide till Galaxen, och såg sen filmen när den kom ut.. Blev nästan lite upprörd när jag såg hur dom slaktat Marvin (hette han inte så, roboten? Det var ett tag sen nu..). Känns som dom gav honom det enorma huvudet bara för att tillföra lite billig "humor" i en film som nästan helt saknade just det från Adams bok.
Citera
2008-11-14, 11:56
  #14
Medlem
Megalomanias avatar
Jag ser det som tolkningar, vilket det också är så länge det inte är författarens egna illustrationer. Därmed stör det mig inte eftersom de inte tvingar mig att göra samma tolkning.
Citera
2008-11-14, 12:50
  #15
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Håller med helt, även om bilderna i självbiografier och liknande. Även om jag ser mycket film och gillar det som litet alternativ avkoppling, så håller jag med dig här också. Läste Liftarens Guide till Galaxen, och såg sen filmen när den kom ut.. Blev nästan lite upprörd när jag såg hur dom slaktat Marvin (hette han inte så, roboten? Det var ett tag sen nu..). Känns som dom gav honom det enorma huvudet bara för att tillföra lite billig "humor" i en film som nästan helt saknade just det från Adams bok.

Jo, filmen lämnade ju helt klart mycket att önska. Det är väl iof inte realistiskt att någon skulle kunna göra en bra filmatisering av en bok som bygger väldigt mycket på narrativet (kan man säga så?) istället för handlingar.
Citera
2021-09-16, 19:37
  #16
Medlem
Jag gillar bilder i böcker, men inte i alla. Just i skönlitterära så håller jag med TS om att det inte alls blir bra. Men läser man självbiografier och biografier är foton på personer och hus och natur etc. riktigt bra. Kan också tänka mig i en diktbok med egna konstverk eller någon annans för effekt skulle funka bra.
Citera
2021-09-16, 23:59
  #17
Medlem
Chrismas avatar
Men brukar det finnas illustrationer i skönlitteratur för vuxna?
Det trodde jag bara hörde hemma i barnböcker.
Citera
2021-09-17, 03:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men brukar det finnas illustrationer i skönlitteratur för vuxna?
Det trodde jag bara hörde hemma i barnböcker.

Ibland gör det det. Förekom oftare tidigare även om inte det var vanligt heller. Irriterande dock med sådant i skönlitterärt.
Citera
2021-09-17, 04:28
  #19
Medlem
LOL.

Snyggt inbundna sci-fi eller fantasyböcker med en bild eller två med konst längst fram eller bak är riktigt läckert ju.

Finns så många fina böcker med bilder.
Tänk alla trollbinder med fin svensk konst i.

Nä, bilder säger mer än tusen ord. Bilder + ord kanske säger ännu mer!?
Citera
2021-11-14, 11:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men brukar det finnas illustrationer i skönlitteratur för vuxna?
Det trodde jag bara hörde hemma i barnböcker.

Var det inte vanligt på typ 1800-talet?

Jag gillar det, tycker det är charmigt. Om man inte gillar det så är det väl bara att läsa vidare?
Citera
2021-11-14, 11:49
  #21
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cture
Var det inte vanligt på typ 1800-talet?

Jag gillar det, tycker det är charmigt. Om man inte gillar det så är det väl bara att läsa vidare?
Det är sant att det var vanligare förr, men det är nästan helt ute nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback