Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-12, 08:02
  #1
Medlem
nekons avatar
Hej

För ett antal år sedan så var jag och farsan på ett liten gruväventyr i Bergslagsskogarna som så många gånger förr. Denna gång följer vi banvallen för den sedan länge nerlagda Bredsjö-linjen (Sträckning på NBJ) och har planer på att stanna till vid Slotterbergets gruvfält (sevärt för den som känner för det). När vi närmar oss Grängen så blir det lite bredare misstänker gammal bangård sen så går det en spikrak väg snett åt vänster i bild. Vi vänder in och kör denna och undrar vart denna kan ta vägen ska inte vara med enligt kartan.

Efter ca kilometern rak väg gör den en liten vänstersväng och där står en grind av modellen större och en bemannad vaktkur. Ingen tre-lingonvakt med batong utan Ak5 beväpnad militär. Vägen fortsätter rakt in i berget med en jätteport som stänger in det som finns innanför.
Den väg vi åkte på var den gamla banvallen så tidigare (ja innan järnvägen lades ner) så gick det järnväg in i berget.

När jag gjorde lumpen under 2003 så hade vi hemliga vapen och ammunitionstransporter genom sverige, ett av uppdragen var att eskortera en körning till just detta bergrum.


Så är det någon som vet vad detta är för område/Bergrum. Misstänker att det är ganska stort...
Har det nått att göra med det stora övningsområdet som finns ett antal mil söder om detta.

Ja det var det...
/T
Citera
2008-11-12, 09:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Hej

För ett antal år sedan så var jag och farsan på ett liten gruväventyr i Bergslagsskogarna som så många gånger förr. Denna gång följer vi banvallen för den sedan länge nerlagda Bredsjö-linjen (Sträckning på NBJ) och har planer på att stanna till vid Slotterbergets gruvfält (sevärt för den som känner för det). När vi närmar oss Grängen så blir det lite bredare misstänker gammal bangård sen så går det en spikrak väg snett åt vänster i bild. Vi vänder in och kör denna och undrar vart denna kan ta vägen ska inte vara med enligt kartan.

Efter ca kilometern rak väg gör den en liten vänstersväng och där står en grind av modellen större och en bemannad vaktkur. Ingen tre-lingonvakt med batong utan Ak5 beväpnad militär. Vägen fortsätter rakt in i berget med en jätteport som stänger in det som finns innanför.
Den väg vi åkte på var den gamla banvallen så tidigare (ja innan järnvägen lades ner) så gick det järnväg in i berget.

När jag gjorde lumpen under 2003 så hade vi hemliga vapen och ammunitionstransporter genom sverige, ett av uppdragen var att eskortera en körning till just detta bergrum.


Så är det någon som vet vad detta är för område/Bergrum. Misstänker att det är ganska stort...
Har det nått att göra med det stora övningsområdet som finns ett antal mil söder om detta.

Ja det var det...
/T

Öhh... Besvarade du inte din egen fråga ovan?
Citera
2008-11-12, 10:22
  #3
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Hej

För ett antal år sedan så var jag och farsan på ett liten gruväventyr i Bergslagsskogarna som så många gånger förr. Denna gång följer vi banvallen för den sedan länge nerlagda Bredsjö-linjen (Sträckning på NBJ) och har planer på att stanna till vid Slotterbergets gruvfält (sevärt för den som känner för det). När vi närmar oss Grängen så blir det lite bredare misstänker gammal bangård sen så går det en spikrak väg snett åt vänster i bild. Vi vänder in och kör denna och undrar vart denna kan ta vägen ska inte vara med enligt kartan.

Efter ca kilometern rak väg gör den en liten vänstersväng och där står en grind av modellen större och en bemannad vaktkur. Ingen tre-lingonvakt med batong utan Ak5 beväpnad militär. Vägen fortsätter rakt in i berget med en jätteport som stänger in det som finns innanför.
Den väg vi åkte på var den gamla banvallen så tidigare (ja innan järnvägen lades ner) så gick det järnväg in i berget.

När jag gjorde lumpen under 2003 så hade vi hemliga vapen och ammunitionstransporter genom sverige, ett av uppdragen var att eskortera en körning till just detta bergrum.


Så är det någon som vet vad detta är för område/Bergrum. Misstänker att det är ganska stort...
Har det nått att göra med det stora övningsområdet som finns ett antal mil söder om detta.

Ja det var det...
/T
Aktivt o således SO o således helt ointressant för gemene man!
Citera
2008-11-12, 10:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Aktivt o således SO o således helt ointressant för gemene man!
Alldeles riktigt men en tur förbi är aldrig fel och få uppleva livs levande vakter ur försvaret.
Påminner om högvakten.
Citera
2008-11-12, 11:57
  #5
Avstängd
Edwardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Aktivt o således SO o således helt ointressant för gemene man!

Aktvit?

Skrev han inte för ett par år sedan?

Lär ju vara nedlagt nu som allt annat.
Citera
2008-11-12, 12:27
  #6
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Aktvit?

Skrev han inte för ett par år sedan?

Lär ju vara nedlagt nu som allt annat.

Han gjorde lumpen 03, då transporterade de vapen dit, Det bör ta mer än 5 år att omlokalisera/tömma/riva ut/plombera ett bergrum som enligt TS är stort.
Citera
2008-11-12, 12:46
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Hej

För ett antal år sedan så var jag och farsan på ett liten gruväventyr i Bergslagsskogarna som så många gånger förr. Denna gång följer vi banvallen för den sedan länge nerlagda Bredsjö-linjen (Sträckning på NBJ) och har planer på att stanna till vid Slotterbergets gruvfält (sevärt för den som känner för det). När vi närmar oss Grängen så blir det lite bredare misstänker gammal bangård sen så går det en spikrak väg snett åt vänster i bild. Vi vänder in och kör denna och undrar vart denna kan ta vägen ska inte vara med enligt kartan.

Efter ca kilometern rak väg gör den en liten vänstersväng och där står en grind av modellen större och en bemannad vaktkur. Ingen tre-lingonvakt med batong utan Ak5 beväpnad militär. Vägen fortsätter rakt in i berget med en jätteport som stänger in det som finns innanför.
Den väg vi åkte på var den gamla banvallen så tidigare (ja innan järnvägen lades ner) så gick det järnväg in i berget.

När jag gjorde lumpen under 2003 så hade vi hemliga vapen och ammunitionstransporter genom sverige, ett av uppdragen var att eskortera en körning till just detta bergrum.


Så är det någon som vet vad detta är för område/Bergrum. Misstänker att det är ganska stort...
Har det nått att göra med det stora övningsområdet som finns ett antal mil söder om detta.

Ja det var det...
/T

Varför sitta och dra upp aktiva SO för. När du dessutom redan har svarat på dina egna frågor. Det är fortfarande aktivt så det lämnar inte heller något disk.underlag kvar. ID!!
Citera
2008-11-12, 13:07
  #8
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Varför sitta och dra upp aktiva SO för. När du dessutom redan har svarat på dina egna frågor. Det är fortfarande aktivt så det lämnar inte heller något disk.underlag kvar. ID!!

Om du nu inte har ett vettigt svar på min fråga varför kasta skit på mig?
Vet inte exakt vad detta är, har bara eskroterat dit en transport men vad som hände med den efter att vi lämnat den vet jag inte.
Sen visste jag inte att det fortfarande var aktivt då det var flera år sedan jag var där och då jag bor i sthlm så ligger det inte direkt runt knuten för att åka och kolla om det spriger runt militärer där idag.

Ja men sorry att man ställer en fråga ang. ett SO. Det jag undrade vara bara om det fanns någon som visst mera om objektet. Vad det egentligen är och hur stort etc.
Tänkte om det kanske fanns någon här som hade varit inne i det och vet mera men men, nån kanske kan ge mig ett bra och genomtänkt svar.
Citera
2008-11-12, 13:35
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Om du nu inte har ett vettigt svar på min fråga varför kasta skit på mig?
Vet inte exakt vad detta är, har bara eskroterat dit en transport men vad som hände med den efter att vi lämnat den vet jag inte.
Sen visste jag inte att det fortfarande var aktivt då det var flera år sedan jag var där och då jag bor i sthlm så ligger det inte direkt runt knuten för att åka och kolla om det spriger runt militärer där idag.

Ja men sorry att man ställer en fråga ang. ett SO. Det jag undrade vara bara om det fanns någon som visst mera om objektet. Vad det egentligen är och hur stort etc.
Tänkte om det kanske fanns någon här som hade varit inne i det och vet mera men men, nån kanske kan ge mig ett bra och genomtänkt svar.

Du har fått ett genomtänkt svar. Det är SO. Glöm det.
Citera
2008-11-12, 15:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Du har fått ett genomtänkt svar. Det är SO. Glöm det.
Jag åkte förbi där för knappa ett år sedan. Det är allmän väg förbi även om man måste köra av an bit från den större.
Är sådant problem att tala om.
Jag hade fått nys om en sällsynt svamp i området men tyvärr fann jag den aldrig.
Citera
2008-11-12, 20:51
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag åkte förbi där för knappa ett år sedan. Det är allmän väg förbi även om man måste köra av an bit från den större.
Är sådant problem att tala om.
Jag hade fått nys om en sällsynt svamp i området men tyvärr fann jag den aldrig.

Jag tycker inte att det är ok att diskutera SO överhuvudtaget. Det står för mig, jag skulle heller aldrig gå in på ett sådant.
Det är min ståndpunkt och det är inget som jag tycker skall behöva diskuteras vidare. Har du några synpunkter på det så kan du ta det i SO-tråden.
Citera
2008-11-13, 00:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag åkte förbi där för knappa ett år sedan. Det är allmän väg förbi även om man måste köra av an bit från den större.
Är sådant problem att tala om.
Jag hade fått nys om en sällsynt svamp i området men tyvärr fann jag den aldrig.

Mig veterligen så är nämnda väg skyltad med "Fordonstrafik förbjuden".
Så nej, det är EJ någon allmän väg.

//Bergslagen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback