Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-11, 23:24
  #13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det här har jag sällan hört talas om, verkliga meteoridnedslag på marken. I Sverige. Finns det nån länk till mer information konkret?


Var bla en väktare som såg det bäst. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4147544

Citat:
Upptäcker man sånt här på radar eller på annat sätt? Strömmar meteoritjägarna till området nu?

Som i detta fall är det visuella observationer. För en månad sedan upptäckte man dock en asteroid innan den slog ner på jorden. Angående meteoritjägarna är nog proffsen redan på plats i det aktuella området.

Citat:
Ursprungligen postat av svampmagick
fortfarande lite skrämmande, får mig och tänka på 2012 om de kanske kommer hända

Att en asteroid eller liknande med tillräcklig storlek för att utplåna i stort sätt allt liv på jorden kommer slå ner råder det inget tvivel om. Att det skulle hända 2012 eller ens under våran livslängd är så osannolikt att det inte ens är någon idé att räkna på det.
__________________
Senast redigerad av Tranquility Bas 2008-11-11 kl. 23:31.
Citera
2008-11-11, 23:56
  #14
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inclins
jag hoppas fan att en stor jävel slår ner på jorden så att människo rasen dör ut skulle vatt ganska coolt
ja och innan så tar meteoriten din morsa i tvåan
Citera
2008-11-12, 00:33
  #15
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag har för mig att det finns ett enda fall där någon dödats av en meteorit i historisk tid. Det var någon hund som träffades. Var dock urlänge sedan jag läste om detta och har ingen källa till hands.

Dinosaurierna tros ju ha dött ut av en meteorit, så det är nog mer än en hund som dödats av en meteorit:P
Citera
2008-11-12, 00:56
  #16
Medlem
Sarteks avatar
1908 damp det ner vad man förmodar var en meteor, men som också kan ha varit en meteorit i Tunguska. Ca. 100 miljoner träd slogs omkull. Området var mycket glest befolkat men nån dog förmodligen
Citera
2008-11-12, 01:07
  #17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Dinosaurierna tros ju ha dött ut av en meteorit, så det är nog mer än en hund som dödats av en meteorit:P

Nu skrev Quantilho "historisk tid" vilket inte innefattar tiden för 65+ miljoner år sedan även om man tolkar begreppet vitt .

Citat:
Ursprungligen postat av Sartek
1908 damp det ner vad man förmodar var en meteor, men som också kan ha varit en meteorit i Tunguska. Ca. 100 miljoner träd slogs omkull. Området var mycket glest befolkat men nån dog förmodligen

Även denna händelse ligger utanför "historisk tid" .
Citera
2008-11-12, 05:45
  #18
Medlem
Krafses avatar
Uhm, vad snackar de för goja?

Citat:
Han tror att meteoriten kan ha varit uppemot en meter i diameter, vilket innebär flera tons vikt.

En meter i diameter är INGENTING jämfört med den stenen jag såg en gång.

Den var antagligen runt TIO meter i diameter. Jag såg tydligt kratrar och annat trevligt på den då den inte snurrade. Detta var 04/05 nån gång, på sommaren, natt var det iaf, det minns jag. Trodde fan det skulle bli värsta armageddon men konstigt nog hördes det ingenting alls. Den försvann bakom horisonten också, landade väl antagligen nära Svenjlunga tror jag, kanske i Fritsla eller nånstans där i närheten.

Minns också att jag inte hittade ett skit på nätet angående någon meteor/meteorit/asteroid eller liknande efteråt, och då googlade jag som en blådåre i flera dagar innan jag tröttnade.
Undra varför det inte rapporterades? Eller var jag bara kass på att söka?

Aja hur som helst så undrar jag varför de får det att låta så extremt med en meter i diameter. Är det stort för en meteorit kanske? Och en meteor på en meter kanske är litet? Vad säger ni kunniga?
Citera
2008-11-12, 09:29
  #19
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Dinosaurierna tros ju ha dött ut av en meteorit, så det är nog mer än en hund som dödats av en meteorit:P

Fast då var ingen där och kunde bekräfta det hela. I historisk tid innefattar ju bara det som kända historiska källor täcker, dvs typ till antiken maximalt.

Därtill är ju dinosauriernas undergång tack vare en meteorit en teori. Det finns belägg för den men också motsägelser. Det finns ju även andra teorier om varför dinosaurierna dog och dessa behöver inte inkludera meteoriter.
Citera
2008-11-12, 13:34
  #20
Medlem
sue-ellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
en rövarhistoria

Var det fullmånen du såg möjligtvis?
Citera
2008-11-13, 11:14
  #21
Medlem
Någon ny information om denna händelse? Bilder på krater eller liknande vore roligt att få se. borde bli rätt stor krater inbillar jag mig
__________________
Senast redigerad av Captain_Napalm 2008-11-13 kl. 11:22.
Citera
2018-04-15, 16:23
  #22
Medlem
Enligt NSD har meteoriten exploderat, den har isåfall inget nedslagsplats. Kanske om man har tur hittas någon meteoritsten i framtiden. Ett krater är nog uteslutet.

Tärendö (2002), och Jokkmokk (2004) ska också ha varit platser för meteoritnedslag (inget krater garanterat). Enligt NSD:
4 I början av november 2002 slog en meteorit ned några kilometer norr om Tärendö. Ögonvittnen berättade om ett eldklot med svans.
4 En meteorit exploderade och spreds över Jokkmokk i januari 2004.
4 I augusti 2006 syntes en meteorit över Kiruna. Fenomenet syntes ännu tydligare över Nordnorge.
Det finns väldig få referenser på nätet, i princip

http://www.nsd.se/nyheter/meteorit-l...n-4145004.aspx
och

Resten är Wikipedia och själva FB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback