• 1
  • 2
2008-11-10, 14:52
Medlem
XitEs avatar
Lite bakrund: Har en dator som jag använder till att lagra filer och ladda ner torrents på.Den står på 24/7. Tidigare har jag haft den stående i ett fristående förråd men nu när jag flyttat hemifrån har jag ingen bra plats för den. Lägenheten jag nu bor i är ganska liten (1,5:a på 42kvm) och för närvarande står den i en garderob där den blir varm och låter ganska mycket.

Lösning : Montera datorn (moderkort,ram,cpu,grafikkort, 7 hdd sam nätagg) i ett apparatskåp liknande detta : http://webshop.rittal.se/webshop/eng...2572900040B64C
och sedan placera skåpet på balkongen.

Skåpet har klassat IP 66 vilket innebär att det är dammtätt och skyddad mot kraftiga vattenstrålar, så väta är inget problem.

Problem: 1)Eftersom skåpet är helt tätt kommer jag inte kunna få något luftutbyte , de fläktar jag monterar kommer bara blåsa runt varmluften inne i skåpet. Kommer datorn att överhettas?Nätaggregatet och grafikkortet jag har för närvarande är ganska varma (x850pro, aspire 500w) så det kommer jag nog få byta till något enklare och svalare. Några tips?

2)Kondens. Nu är jag långt ifrån någon expert men borde det inte bildas kondens på insidan av skåpet när det är varmt och uteluften är kall?

Alla svar uppskattas, tack o hej.
Citera
2008-11-10, 15:13
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XitE
Lite bakrund: Har en dator som jag använder till att lagra filer och ladda ner torrents på.Den står på 24/7. Tidigare har jag haft den stående i ett fristående förråd men nu när jag flyttat hemifrån har jag ingen bra plats för den. Lägenheten jag nu bor i är ganska liten (1,5:a på 42kvm) och för närvarande står den i en garderob där den blir varm och låter ganska mycket.

Lösning : Montera datorn (moderkort,ram,cpu,grafikkort, 7 hdd sam nätagg) i ett apparatskåp liknande detta : http://webshop.rittal.se/webshop/eng...2572900040B64C
och sedan placera skåpet på balkongen.

Skåpet har klassat IP 66 vilket innebär att det är dammtätt och skyddad mot kraftiga vattenstrålar, så väta är inget problem.

Problem: 1)Eftersom skåpet är helt tätt kommer jag inte kunna få något luftutbyte , de fläktar jag monterar kommer bara blåsa runt varmluften inne i skåpet. Kommer datorn att överhettas?Nätaggregatet och grafikkortet jag har för närvarande är ganska varma (x850pro, aspire 500w) så det kommer jag nog få byta till något enklare och svalare. Några tips?

2)Kondens. Nu är jag långt ifrån någon expert men borde det inte bildas kondens på insidan av skåpet när det är varmt och uteluften är kall?

Alla svar uppskattas, tack o hej.

kommer du få det helt lufttätt då? med tanke på de kablar som måste gå från/till datorn`?

iaf, byt till ett enkelt billigt grafikkort som inte kräver så mycket power..vet inte om ett fläktfritt är bäst?(det antyder ju iaf att kortet inte alstrar så mycket värme)
Citera
2008-11-10, 15:25
Medlem
XitEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
kommer du få det helt lufttätt då? med tanke på de kablar som måste gå från/till datorn`?

iaf, byt till ett enkelt billigt grafikkort som inte kräver så mycket power..vet inte om ett fläktfritt är bäst?(det antyder ju iaf att kortet inte alstrar så mycket värme)

Jadå, det kommer endast gå två kablar till datorn, ström och nätverkskabel. Kablarna kommer löpa igenom förskruvningar så det kommer bli tätt.

Ett enkelt billigt grafikkort kommer det nog bli, såg just ett passivt kylt ati-kort för 400kr på datorbutiken. Likadant med nätagg, kommer nog inte behöva något speciellt kraftfullt.

Edit: På tal om grafikkort, det enklaste skulle ju vara om jag kunde skippa det helt och hållet. Problemet är att om jag tar bort grafikkortet får jag ingen bild i fjärrstyrningsprogrammet (RealVNC). Något lösning för att mjukvaruemulera grafikkort?
Senast redigerad av XitE 2008-11-10 kl. 15:28.
Citera
2008-11-10, 15:33
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Jadå, det kommer endast gå två kablar till datorn, ström och nätverkskabel. Kablarna kommer löpa igenom förskruvningar så det kommer bli tätt.

Ett enkelt billigt grafikkort kommer det nog bli, såg just ett passivt kylt ati-kort för 400kr på datorbutiken. Likadant med nätagg, kommer nog inte behöva något speciellt kraftfullt.

Edit: På tal om grafikkort, det enklaste skulle ju vara om jag kunde skippa det helt och hållet. Problemet är att om jag tar bort grafikkortet får jag ingen bild i fjärrstyrningsprogrammet (RealVNC). Något lösning för att mjukvaruemulera grafikkort?

Hm, nej...aldrig hört talas om att göra något sådant...du skulle ju kunna köpa ett moderkort med inbyggt grafikkort då..
Citera
2008-11-10, 15:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Eh? Varför skulle du inte få bild i VNC? Vi kör torrentflux hemma, och det första vi gör är att slita ut Grafikkortet.

På förra burken vi hade så körde vi VNC till den (Ubuntu), och den puttrade på bra utan GFX kort.

På nuvarande burken kör vi utan Grafikkort självklart, men den har gången skippade vi grafiskt överhuvudtaget, så kör allt via SSH.

Nej, slit ut Grafikkortet, klocka ner datorn (Antar att den bara kommer att köra torrents? Då behöver den antagligen inte köra på full speed).
Citera
2008-11-10, 15:38
Medlem
Det som avgör om datorn kommer bli en 150 grader varm plasthög eller om den kommer hålla en hyfsad temperatur är själva skåpet. Visst, värmen tas bort från kylflänsarna på processor/grafikkort osv men eftersom luften inte byts ut kommer temperaturen i skåpet öka hela tiden, lösningen skulle vara om själva skåpet har en någorlunda värmeavledande förmåga och därför absorberar värmen i luften i skåpet, tar den genom ytterväggen där uteluften kyler ner väggytan.

Det hänger alltså på vad själv skåpet är av för material. De komponenter jag skulle välja är i alla falla följande;

Grafikkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268904

Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237930

Dina 7 hårddiskar kommer nog försvåra en hel del då dessa alstrar ganska mycket värme.

För att hjälpa på kylningen skulle du kunna montera kylflänsar både på insidan och på utsidan av lådan.
Citera
2008-11-10, 18:31
Medlem
Det låter som om du inte behöver något prestandamonster direkt. Det finns ju väldigt snåla processorer typ Atom som avger väldigt lite värme. De brukar dessutom ha integrerat grafikkort som inte heller drar så mycket.
När det kommer till kylning så borde det inte vara några större problem om du inte slänger in alltför många hårddiskar. Ett tips är ju att lägga diskarna direkt mot plåten så får du stor area som leder direkt mot metallen istället för att ta omvägen via luft. Så slit bort klisterlappen och dra på lite kylpasta och lägg diskarna i botten så är det löst. Är du paranoid kan du skaffa en billig kylare med heatpipes, tror att en Accelero S1 är det billigaste man hittar och sen bygger man bara ett eget litet block så man kan leda bort värme från CPU direkt till plåten i lådan. Då är det inga problem alls.
Du kommer inte få 150 grader i lådan om du inte har ett väldigt kraftigt grafikkort och CPU.

Nej du kommer inte få kondens inne i lådan då den kommer vara ett antal grader värmare än omgivande luften.
Citera
2008-11-10, 20:04
Medlem
XitEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Eh? Varför skulle du inte få bild i VNC? Vi kör torrentflux hemma, och det första vi gör är att slita ut Grafikkortet.

På förra burken vi hade så körde vi VNC till den (Ubuntu), och den puttrade på bra utan GFX kort.

På nuvarande burken kör vi utan Grafikkort självklart, men den har gången skippade vi grafiskt överhuvudtaget, så kör allt via SSH.

Nej, slit ut Grafikkortet, klocka ner datorn (Antar att den bara kommer att köra torrents? Då behöver den antagligen inte köra på full speed).

Visserligen har jag inte testat grundligt , men senast jag tog ur grafikkortet fick jag bara en svart ruta i VNC. CPU:n är redan nerklockad, och ja jag kör bara torrents, samt SMB- och NFS-server. Operativsystemet är för närvarande Win XP, då jag inte har haft tid / ork att byta till Linux. Alla diskar är ju NTFS vilket Linux har lite sådär halvdålig kompabilitet med(vad jag hört).
Citera
2008-11-11, 01:51
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Visserligen har jag inte testat grundligt , men senast jag tog ur grafikkortet fick jag bara en svart ruta i VNC. CPU:n är redan nerklockad, och ja jag kör bara torrents, samt SMB- och NFS-server. Operativsystemet är för närvarande Win XP, då jag inte har haft tid / ork att byta till Linux. Alla diskar är ju NTFS vilket Linux har lite sådär halvdålig kompabilitet med(vad jag hört).
Att diskarna för tillfället är NTFS är ju inget problem i sig då det bara att formatera om dom till ett Linuxkompatibelt format, fast jag antar att du kanske inte har möjlighet eller plats att göra det då du antaglien har en massa filer på diskarna redan och inte vill bli av med dessa.
Angående om datorn kommer bli varm eller inte beror väl lite som sagt på materialet av skåpet också, ifall du kan få det att fungera som en stor kyfläns, om skåpet är i plåt det vill säga..
Citera
2008-11-11, 13:11
satsa på att bygga en dator som är helt passiv kylning på. på så sätt blir den helt tyst, och du behöver inte vara rädd över värme, kondens osv.
Citera
2008-11-11, 18:20
Medlem
XitEs avatar
Tack för alla svaren. Jag kommer nog att lägga projektet på is, då värmeproblemet verkar svårlöst. Just nu ska jag istället fokusera på att få ner ljudnivån i dess nuvarande konstruktion.
Håller på och trixar och micklar för att få datorn att fungera tillfredställande utan grafikkort men det är inte helt lätt.Kopplar jag ur grafikkortet blir det helt svart i VNC. Har testat att stänga av maskinvaruacceleration i Windows, men det hjälpte ju inte. Saken är den att alla rararkiv jag laddar ner extraherar jag med ett smidigt verktyg som heter "ExtractNow" och det är det enda jag behöver VNC till (torrent kan jag sköta via uTorrents WebUI).
Någon som har en lösning på problemet, antingen med fungerande fjärrstyrning utan grafikkort eller ett rar-program med liknande funktioner som ExtractNow (kösystem,förvald destination osv.) som går att styra över t.ex. http? Tack på förhand.
Citera
2008-11-11, 18:23
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Tack för alla svaren. Jag kommer nog att lägga projektet på is, då värmeproblemet verkar svårlöst. Just nu ska jag istället fokusera på att få ner ljudnivån i dess nuvarande konstruktion.
Håller på och trixar och micklar för att få datorn att fungera tillfredställande utan grafikkort men det är inte helt lätt.Kopplar jag ur grafikkortet blir det helt svart i VNC. Har testat att stänga av maskinvaruacceleration i Windows, men det hjälpte ju inte. Saken är den att alla rararkiv jag laddar ner extraherar jag med ett smidigt verktyg som heter "ExtractNow" och det är det enda jag behöver VNC till (torrent kan jag sköta via uTorrents WebUI).
Någon som har en lösning på problemet, antingen med fungerande fjärrstyrning utan grafikkort eller ett rar-program med liknande funktioner som ExtractNow (kösystem,förvald destination osv.) som går att styra över t.ex. http? Tack på förhand.

jag måste bara veta..hur faen får man datorn att visa bild utan grafikkort? aldrig hört talas om förut så det skulle vara skoj o veta hur det funkar?

edit: ok, jag googlade lite snabbt på VNC...no further questions
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in