Lite bakrund: Har en dator som jag använder till att lagra filer och ladda ner torrents på.Den står på 24/7. Tidigare har jag haft den stående i ett fristående förråd men nu när jag flyttat hemifrån har jag ingen bra plats för den. Lägenheten jag nu bor i är ganska liten (1,5:a på 42kvm) och för närvarande står den i en garderob där den blir varm och låter ganska mycket.
Lösning : Montera datorn (moderkort,ram,cpu,grafikkort, 7 hdd sam nätagg) i ett apparatskåp liknande detta :
http://webshop.rittal.se/webshop/eng...2572900040B64C
och sedan placera skåpet på balkongen.
Skåpet har klassat IP 66 vilket innebär att det är dammtätt och skyddad mot kraftiga vattenstrålar, så väta är inget problem.
Problem: 1)Eftersom skåpet är helt tätt kommer jag inte kunna få något luftutbyte , de fläktar jag monterar kommer bara blåsa runt varmluften inne i skåpet. Kommer datorn att överhettas?Nätaggregatet och grafikkortet jag har för närvarande är ganska varma (x850pro, aspire 500w) så det kommer jag nog få byta till något enklare och svalare. Några tips?
2)Kondens. Nu är jag långt ifrån någon expert men borde det inte bildas kondens på insidan av skåpet när det är varmt och uteluften är kall?
Alla svar uppskattas, tack o hej.