Citat:
Ursprungligen postat av
RealBoxing
Pete Hegseth ger inget vidare fräscht intryck... Liknar faktiskt lite pundaren Krister Pettersson...
Jag har roat mig med att besöka Panmunjom från bägge hållen och skillnaden i attityd hos militären på de bägge sidorna var slående. Nordkoreanerna uppträdde lugnt och sansat medan amerikanerna på sydsidan betedde sig mer som tönt-tuffa snorvalpar med solglasögon i regnet, ha, ha... Ingen styrkedemonstration precis...
Har alltid funnits två läger i Sydkorea, de som vill närma sig Nord och de som ser USA som frälsaren från världskommunismen. Efter att man för knappt ett år sedan avsatt Bidens knähund till president Yoon Suk-yeol (han med militärkuppen) och Trump försöker sätta åt med tullar och krav på sydkoreanska investeringar i USA, så ser det i ärlighetens namn inget vidare ut med relationerna till USA. (Epoch Times hävdar förstås motsatsen.)
Direkt katastrof blev det nyligen när över 300 sydkoreanska tekniker blev bokstavligt slagna i kedjor(!) och satta i fängelse för "felaktiga" visum. Dom höll på att starta upp en batterifabrik i Georgia som väl nu inte blir av... Det var alltså folk som vet hur man tillverkar batterier till elbilar (till skillnad från t ex Northvolt...). Alla har nu kommit hem men det har satt djupa sår i folksjälen även hos den USA-vänliga delen av befolkningen.
Hörde P1:s korrespondent Moa Kärnstrand idag på plats i Korea konstatera det sviktande förtroendet för USA. Allt fler inser att USA är på dekis (som deras krigsminister på bilden). Trump åkte hem med svansen mellan benen efter att ha tvingats backa sina krav mot både Korea, Japan och Kina. Alla tre länderna agerar dock med försiktighet för att inte stöta sig i onödan.
Jag har ju roat mig med att översätta några av den berömda unga (16 år) sångerskan Kim Da-hyeons låtar där hon kommenterar aktuell politik på sitt inlindade sätt via gamla sägner och liknande. Korea har alltid haft sträng censur så folk är vana vid att läsa in antydd symbolik. Man kan fortfarande hamna i fängelse om man råkar uttrycka något positivt om nordsidan, och givetvis det omvända om man befinner sig i Nordkorea.
Direkt efter det chockartade beskedet från Nord att man inte längre ville återförenas tidigt 2024:
https://dai.ly/x8sb7sw
Här är det faktiskt raka rör utan omskrivningar i ett framträdande som sågs av en stor del av den sydkoreanska befolkningen.
Ett år senare har inget förändrats men här väntar hon fortfarande tålmodigt:
https://dai.ly/x9lq82m
Bygger på en sägen om en flicka som väntar på sin älskade tills hon åldras och dör och förvandlas till en blomma i sin väntan.
I somras hölls den första "Försvarsindustrins dag" där man ville lyfta fram att Sydkorea numera har en stark nationell försvarsindustri. Från att tidigare fått lita till importerade vapen vill man nu bli mer oberoende av t ex amerikanska vapen. Tydligen är Hegseth väldigt positiv till att man satsar mer på försvaret men han verkar ha missat att koreanerna vill bygga sina egna vapen.
Jag tog och översatte videon som inledde hela sammankomsten i presidentens närvaro andra veckan i juli. Man visar en mängd nya vapen (vars beteckningar jag inte översatt) men allt inleds med det berömda sköldpaddsskeppet som räddade Korea från en japansk invasion på slutet av 1500-talet tack vare sin innovativa konstruktion.
Vid högtidskonserten som avslutade hela försvarsveckan sjunger hon så en ny sång mot ett stiliserat sköldpaddsskepp i bakgrunden där hon återigen vädjar om att Nordkorea ska höra av sig i allegorisk form, och kanske inte heller låta sig skrämmas av alla vapnen... Bägge videorna ihopklippta:
https://dai.ly/x9t6wny
Och så till slut en ny sång som hon tillägnade APEC-mötet som nyligen avslutats. Här anknyter hon till att för 1300 år sedan var landet enat under 1000 år med just Gyeongju (där mötet hölls) som huvudstad. Hon verkar ha hoppats på ett möte Trump - Kim men tydligen fick Trump kalla handen:
https://dai.ly/x9s53ue
(Jag har beskrivit symboliken noggrannare i varje sång på Dailymotion där videorna ligger. På mobil så klickar man på ">" till höger om Follow-knappen så kommer texten upp. Eftersom YouTube är så petiga med copyright så ligger allt på franska Dailymotion.)