• 1
  • 2
2008-11-09, 14:58
Medlem
Nu är det inte så att jag är kär utan jag har bara en liten request på smörsånger.. Som jag fattat det så ska det vara ganska mycket plockande och gärna ett Dm lite här och var..

Någon som har lust att peka ut några schyssta ackord som passar bra till en solo låt? Självklart ämnad för stålsträngade gitarrer.

Tacksam för svar

Okej, vi gör om hela frågan, hur skulle ni göra om ni skrev en smörsång till någon ni älskar eller bara för att det kan vara trevligt att skriva en?
Senast redigerad av ProletareN 2008-11-09 kl. 15:48.
Citera
2008-11-09, 23:33
Medlem
luddekluddes avatar
Du vill specifikt ha just ett "Dm"?

Smörsånger gör sig bäst på piano! så därför rekommenderar jag det. Text är inte så svårt att skriva om du har fantasi, orden dröm, natt, kärlek, mjuk, stjärna (samma på engelska ofc) är väldigt bra att jobba ifrån när du vill skriva din text.

Om du nu absolut ska ha just ett Dm i låten kan det kanske vara en bra idé att spela den i F-dur? Ska den vara en klassisk smörlåt så kan det vara värt att satsa på den ostoppbara tonika (F), dominant (C), subdominant(Bb) kombinationen. Sen kan du väl bara slänga in ett Dm när du känner för det.

Lycka till!
Citera
2008-11-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Du vill specifikt ha just ett "Dm"?

Smörsånger gör sig bäst på piano! så därför rekommenderar jag det. Text är inte så svårt att skriva om du har fantasi, orden dröm, natt, kärlek, mjuk, stjärna (samma på engelska ofc) är väldigt bra att jobba ifrån när du vill skriva din text.

Om du nu absolut ska ha just ett Dm i låten kan det kanske vara en bra idé att spela den i F-dur? Ska den vara en klassisk smörlåt så kan det vara värt att satsa på den ostoppbara tonika (F), dominant (C), subdominant(Bb) kombinationen. Sen kan du väl bara slänga in ett Dm när du känner för det.

Lycka till!

Tackar, var på ett ungefär dom ackorden jag fick fram också, plus ett G också, mjaså så det ska spelas på piano.. tråkigt för mig så bemästrar jag inte dessa vildar :P

Och texten brukar komma utav sig själv då jag är lite smått kreativ, det är bara ackordföljder och vilka som ska spelas jag brukar ha svårt att peta ur

Tack för hjälpen, jag återkommer med lyric och ackord möjligtvis lite tablaturer om jag orkar skriva ut en sån också när den är färdig.
Citera
2008-11-10, 00:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Dm Dm Gm Gm C7 C7 F A7
Citera
2008-11-10, 06:00
Medlem
Nisques avatar
Alternera mellan C och Am är också rätt vanligt. Fördelaktigt lite småplockigt.

Typ:
C Am C Am
C Am F G

Det här va kul. När jag kommer hem från jobbet måste jag ju skriva en refräng också.
Citera
2008-11-10, 16:41
Medlem
Ja, om vi är några som skriver en riktigt fin smörsång och sen så postar man dom här så skulle väll det kunna vara trevligt? Ta del lite granna av andras verk och hjälpa varandra på traven, lite solidariskt typ, de som har skrivit flera låtar förr hjälper de som inte har skrivit så mycket i sin tid, speciellt de som inte skrivit någonting bra (syftar på mig )

Från botten av mitt hjärta, lycka till!
Citera
2008-11-10, 19:23
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProletareN
Ja, om vi är några som skriver en riktigt fin smörsång och sen så postar man dom här så skulle väll det kunna vara trevligt? Ta del lite granna av andras verk och hjälpa varandra på traven, lite solidariskt typ, de som har skrivit flera låtar förr hjälper de som inte har skrivit så mycket i sin tid, speciellt de som inte skrivit någonting bra (syftar på mig )

Från botten av mitt hjärta, lycka till!
Om du har nåt tema eller vad den ska handla om kan du skriva det om du vill.
Men jag ska försöka med en riktig smörsångs-låt med en kärleksförklaring i. Men den kommer nog gå i dur vilket inte är allt för ovanligt när det gäller smörsång.

Men som sagt, om du har nån idé vad som ska ingå i texten får du gärna berätta.
Citera
2008-11-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Om du har nåt tema eller vad den ska handla om kan du skriva det om du vill.
Men jag ska försöka med en riktig smörsångs-låt med en kärleksförklaring i. Men den kommer nog gå i dur vilket inte är allt för ovanligt när det gäller smörsång.

Men som sagt, om du har nån idé vad som ska ingå i texten får du gärna berätta.

Sålänge den innehåller någon form utav kärleksförklaring och är smörig som Milda smältmargarin <:

Sedan får man ju gärna spela den i vilken skala man själv vill så länge den är smörig
Citera
2008-11-10, 21:00
Medlem
|: Cmaj7/E | Fadd9 | G13sus4 | Csus4 G11 F :|
___________________________1__2__3__4

Lite tamt kanske i och med avsaknaden av moll.
Senast redigerad av Stinkbertil 2008-11-10 kl. 21:09.
Citera
2008-11-10, 22:06
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkbertil
|: Cmaj7/E | Fadd9 | G13sus4 | Csus4 G11 F
___________________________1__2__3__4

Lite tamt kanske i och med avsaknaden av moll.
Cmaj7 är ju Em med C i basen så det duger väl
Citera
2008-11-10, 22:32
Medlem
yowsers avatar
Ultimata smörballadackordföljden:

|| : Cadd9 | Cadd9/E | Fmaj9 | G11 E7alt. |
| Am7 | Cmaj9/G | Fmaj9 | Abmaj9 G11 : ||

eller nåt sånt.
Citera
2008-11-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Cmaj7 är ju Em med C i basen så det duger väl
Hehe ja ok. Ändå så är det nog ingen i hela rymden som någonsin skulle tolka ett Cmaj7 som Em/C
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in