Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-09, 11:42
  #1
Avstängd
Har just sett en 3D printer i aktion och jag måste säga att jag blev imponerad. Nu är väl detta första generationen men vad kommer senare? Man kanske kan kombinera olika material, vad vet jag. Ni som vet lite mer, hur tror man dessa fantastiska maskiner kommer att utvecklas?
Citera
2008-11-09, 13:13
  #2
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Det finns idag prototyper på 3d-printers som kan "skriva" enklare cellstrukturer till människokroppen. Jag vill minnas att det mest avancerade man lyckats skapa hittils har varit en konstgjord hjärtklaff.

Tanken är att man i framtiden ska kunna "skriva ut" hela kroppsdelar och på så vis kunna ge folk helt nya fullt fungerande kroppsdelar istället för proteser. Men det är lång väg dit.

Såg det här på TV för ganska länge sedan. Inte säker på att jag minns alla detaljer rätt. Någon får gärna fylla på.
Citera
2008-11-09, 22:55
  #3
Medlem
Die Katzes avatar
3D-printers har funnit rätt länge faktiskt. De finns ett flertal olika varianter som använder olika material och tekniker. Ett problem har varit svårigheter att åstakomma negativa vinklar. men det finns metoder då stödstrukturer för sådana skapas på ett finurligt sätt i processen och kan sedan lösas upp med vatten.
Det riktigt feta är att man numer även kan "skriva ut" 3D-modeller i metall!! Går att använda sig av ett flertal material. Tillämpningar för detta är naturligtvis prototyper men forskning bedrivs för att göra kustomiserade bioinplantat, typ knä och höftleder skräddarsydda för bäraren.

//cheers
Citera
2009-04-16, 01:27
  #4
Medlem
3D-skrivartekniken kommer innebära felr saker.
Dels är det ett enormt steg mot självreproducerande robotar, med allt va det innebär, se tex detta projekt: http://en.wikipedia.org/wiki/RepRap

Sitter just och letar efter källan på det Kalasjnikov pratade om, angående hjärtklaffen.

Vad detta innebär när tekniken blir komplexare, enligt mina slutsatser i all fall, är att vi med råämnen och en stamcell att föröka, kommer kunna skriva ut biologiska saker, såväl växter som organ från div. djur (alla?). Men kommer alltså kunna skriva ut tex. en perfekt entrécot att slänga på grillen, eller färska kaffebönor för konnésören, osv osv... Vad detta kommer göra med matindustrin kan vi ju spekulera vilt i. Att vi på köpet får oändligt med reservdelar till sin egen kropp är ju en fin bonus
Citera
2009-04-16, 11:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Die Katze
3D-printers har funnit rätt länge faktiskt. De finns ett flertal olika varianter som använder olika material och tekniker. Ett problem har varit svårigheter att åstakomma negativa vinklar. men det finns metoder då stödstrukturer för sådana skapas på ett finurligt sätt i processen och kan sedan lösas upp med vatten.
Det riktigt feta är att man numer även kan "skriva ut" 3D-modeller i metall!! Går att använda sig av ett flertal material. Tillämpningar för detta är naturligtvis prototyper men forskning bedrivs för att göra kustomiserade bioinplantat, typ knä och höftleder skräddarsydda för bäraren.

//cheers
Hur fungerar en 3D skrivare för metall?
Jag har sett skriver som härdar pulver och skrivare som med laser härdar en vätska men det känns som om de krävs något mer för att skriva i metall.
Citera
2009-04-16, 13:56
  #6
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag har sett en schackpjäs - ett torn, utskrivet av en 3D Printer. Materialet var troligen något polyuretanliknande. En invändig spiraltrappa hade droppats i tornet. Några små gluggar och andra utsmyckningar fanns. Det var ett litet mästerverk!

Jag hittade lite information om några snarlika torn:

Citat:
On an open day to Southampton Uni they showed us a tower, the size of a Rook in chess, which had a spiral staircase within it. Seamless, detailed and quality finish.

Citat:
Just remembered my school's got the same model. It must be a freebie file that the printer comes with to test out first runs.

http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?p=3331620
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-04-16 kl. 14:10. Anledning: Hittade lite torn-info
Citera
2017-03-19, 19:27
  #7
Medlem
Köp ingen billig 3d printer , dom är bara skit som krånglar konstant och printa i ABS är nästan omöjligt av få till bra, det blir skevt och vint. Lita aldrig på alla snygga filmer på youtube, i princip så är alla dolda reklamfilmer som man skall tro att någon privatkund har lagt ut. Dåliga konstruktioner som är ihopskruvade av glada amatörer med billigast möjliga kineskomponenter. Om du verkligen är ute efter en hyffsad apparat satsa istället minst 35000 på en formlab 2 som bygger på sla tekniken. Eller köp en liten metallsvarv istället om du verkligen är ute efter att tillverka någonting som man kan ha användning av.
Citera
2017-03-19, 19:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten45
Köp ingen billig 3d printer , dom är bara skit som krånglar konstant och printa i ABS är nästan omöjligt av få till bra, det blir skevt och vint. Lita aldrig på alla snygga filmer på youtube, i princip så är alla dolda reklamfilmer som man skall tro att någon privatkund har lagt ut. Dåliga konstruktioner som är ihopskruvade av glada amatörer med billigast möjliga kineskomponenter. Om du verkligen är ute efter en hyffsad apparat satsa istället minst 35000 på en formlab 2 som bygger på sla tekniken. Eller köp en liten metallsvarv istället om du verkligen är ute efter att tillverka någonting som man kan ha användning av.
Tja, om man har obegränsat med pengar så finns det ju i.o.f.s. ingen större anledning att köpa den billigaste maskinen.

Men för folk med begränsad ekonomi så är det ibland bra att lägga tid och fokus på att lära sej lite mer avancerad 3d-modellering först och främst. Och sedan kan man köpa en billig 3d-printer och göra nybörjarmisstagen på den. Om man klarar att göra egna 3d-modeller och även klarar att fila på andras filer/modeller i mjukvaran och göra konverteringar i olika mjukvaror så kommer man runt en del av begränsningarna i den billiga 3d-printern.

Många av de billiga skrivarna är oflexibla, en del klarar bara PLA-utskrift t.ex. vilket kan vara en nackdel. Det duger för att skriva ut leksaker och enklare konstverk med PLA. Man kan inte starta en fabrik och börja tillverka hållbara maskindelar på löpande band med dessa maskiner. Det tar också fruktansvärt lång tid att göra utskrifter med de flesta hobbyskrivare, så man bör ha stort tålamod när man håller på med dem. Inte så kul när det blir stopp i munstycket efter 6 timmars utskrift, när det bara var 1 timme kvar till färdig utskrift t.ex.
Citera
2017-03-19, 21:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten45
Om du verkligen är ute efter en hyffsad apparat satsa istället minst 35000 på en formlab 2 som bygger på sla tekniken.
Verkar som att det blir fina utskrifter med formlab faktiskt. Hög precision, fina ytor. Men lika lång utskriftstid och lika liten byggvolym som billiga hobbyskrivare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback